Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

bygga egen förstorningsapparat?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jarlen

Aktiv medlem
Hej

Sitter och funderar på en sak, en förstorningsapparat för lite större negativformat är en ganska dyr historia, särskilt om man inte fotar storformat ofta. Jag har en gammal sliten 9x12 bälgkamera som jag har tagit ett par bilder med, mest för att se hur det blev. Att göra kontaktkopior är ju ganska enkelt, men det känns inte riktigt som om att formatet kommer riktigt till sin rätt då.

Vad jag funderar på är om man skulle kunna bygga om en gammal bälgkamera till en förstorningsapparat? Genom att belysa genom mattskivan och på så sätt använda kameran "bak och fram"?

Har jag missat något helt och hållet, eller skulle detta vara möjligt? Jag måste naturligtvis på något sätt ordna en ljuskälla som ger ett jämt ljus över hela negativet. Är det någon som har några tankar och förslag kring projektet?

Jag förstår att resultatet inte kanske kommer att bli superbra, utan jag gör det mer för att pröva och få någon form av tillfredsställelse av att bygga något själv! (jag gillar att skruva ihop och isär prylar)

Mvh

Jalle

Jag har för mig att självaste Ansel Adams använde just den eller en liknande metod ett tag. Så du har nog inte missat något. Bra idé!

Visst går det, men använd ett opalglas istället för mattskivan för att utjämna ljusytan i ljuslådan.

Kameror som förstoringsapparater har hemmabyggare gjort i över hundra år, så det är ingen ny idé. :)

Om du vill ha ett bättre objektiv på "förstorningskameran" så kan du försöka hitta ett äldre begagnat förstoringsobjektiv som tar 9x12 och byta. De är ju beräknade för plana ytor.

Jag har själv funderat på att bygga en apparat som tar 8x10", och problemet med jämn belysning tänkte jag lösa med dels en eller flera opalglasskivor och dels en spegel. Dvs lampan sitter bakom ett hörn och lyser upp en spegel, som i sin tur vinklar ljuset ner genom en opalglasskiva till negativet. Lite grann som i en Durst Laborator 138S, fast utan kondensorer. Problemet blir att lamphuset riskerar att bli onödigt stort, men för 9x12 skulle det nog kunna bli bra.

Eller krånglar jag till det i onödan?

Gr.

Tänk på att objektivet måste kunna teckna ut 10" i hörnen, men det kanske många objektiv gör?
Annars är värmen från lampan ett problem som måste lösas. Det går inte att kapsla in den helt, men apparaten måste förstås vara helt ljustät.

Tack för era tankar och funderingar!

Var hittar man opalglass? Är det något som den lokala glasmästaren har/kan ta hem tror ni?

Det här med värmebildningen från lampan är ett problem som jag har funderat på, men inte hittat någon bra lösning till ännu. En tanke jag har haft har varit att bygga någon slags "skorsten" som leder ut den varma luften i ett skåp som finns brevid den bänk jag arbetar vid . Skåpet är mer än en kubikmeter i invändig volym. Kanske skulle man kunna sätta en liten fläkt som drar ut den varma luften. Problemet med den här lösningen är att det blir en stor apparat...

Jalle

Tanken med att bygga lamphuset i vinkel är att man kan få större avstånd mellan lampan och negativet utan att hela apparaten blir onödigt hög. Dessutom kan man placera en glasskiva mellan lampan och spegeln som en värmeavskiljare, och ha springor i botten och toppen för självventilering - under förutsättning att man inte har alltför stark lampa >500w (?), och/eller inte har alltför långa belysningstider.
Problemet med en fläkt är om jag förstått saken rätt att den lätt förmedlar vibrationer till förstoringsapparaten om den inte monterats med vibrationsabsorberande material.

Lycka till med projektet.

Gr.

Problemet med fläkten borde lätt kunna lösas genom att man monterar fläkten på en bit (typ en meter) flexrör. Sen sätter man fast fläkten på t.ex väggen eller så. Jag vet i.o.f.s. inte hur stor fläkten behöver vara, men om det räcker med 80-120 mm så borde det enkelt kunna lösas. Flexröret absorberar vibrationerna.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar