Annons

Butiker i Hong Kong

Produkter
(logga in för att koppla)

Lindahl.E

Aktiv medlem
Hej!

Har envän som ska flytta till Hong Kong och funderar därför på att be henne skicka hem lite fotoprylar (förutsatt att det är betydligt billigare).

Någon som har erfarenhet av att handla i Hong Kong och finns det några bra butiker?

Tack på förhand.

Lite tips här, http://rolandlim.wordpress.com/2007/08/26/recommended-camera-shops-in-hong-kong/ Kan också rekommendera Johnny's Photo & Video i Admiralty Shopping Center.

Jag var i HK förra veckan och priserna är hyfsat lika som New York. Om du tar dollarpriset på http://www.bhphotovideo.com gånger 7.25 får du en indikation på HK-priset i SEK från de seriösa butikerna.
Men det finns märkliga butiker som ser seriösa ut men där priserna är besynnerliga. Jag letade efter Canon EF 100-400 mm som kostar 15.300-17.000 i Sverige och i de seriösa HK-butikerna var priset HK$ 12.400 (11.800 SEK) medan andra butiker kunde ligga långt under. En butik, med stora Nikon- och Canonskyltar på fasaden, var villig att släppa det för HK$7.500.
Det blev inget objektiv för min del utan jag väntar till man är NY nästa gång.

Jag har köpt en hel del kameror och objektiv i Hong Kong under åren och aldrig haft problem, MEN du skall veta vad de kostar i Sverige som utgångspunkt. Drar av 30-35% så hamnar du ganska rätt. Sist köpte jag bara ett stativ i en större butik på Kowloonsidan och killen var riktigt seriös och gav bra råd. Just den butiken hade vettiga priser och jag visste vad motsvarande kostade i Sverige. I mindre butiker kan man bli blåst om man inte vet vad det skall kosta, men annars är det OK.

Wing-shing photo supplies i Mongkok,Kowloon är den största och kanske mest authoriserade butiken i Hongkong. En bra sida kolla en del priser är YG Billy´s.. www.ygdragon.net kolla upp lens price reference list
Mvh Thomas

Snart...

Så kommer alla "moms och tull-poliser" in i tråden och berättar att det minsann inte blir så billigt som du tror...

John

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar