Annons

butik som för samsungoptik?

Produkter
(logga in för att koppla)

bengt luthman

Aktiv medlem
det är kanske fler som funderat som mig. nämligen att samsung saluför pentaxoptik med sitt eget namn, med priser som är lägre än pentax priser. funderar därför om någon vet var man kan hitta "samsungs" optik.

har kollat B&H, o lite andra ställen, men jag hittar dem ingenstans....

Jo, lirkar man lite med säljaren går det att få samma pris över disk. Jag köpte en 50-200 på Expert i veckan. Hoppas bara den har SMC.

I dagsläget finns bara "Samsung" 50-200 och 18-55 i Sverige, det är väntat att de andra kommer till våren.

Att priserna skulle vara billigare... Jadu, det varierar från butik till butik. Samsung verkar ge storköparna större rabatter än vad Pentax ger (Samsung köper marknad?), men om det är en liten butik med låg omsättning så kan man knappast räkna med mer än ett par hundralappar i prisskillnad.

Hälsar
R

min plan var att invänta 10-17 och möjligtvis 16-45. men frgåan är om efterfrågan på dessa kommer att vara så stor att de tas in av de stora elvaruhusen vilka i sådana fall skulle ge bäst pris...

Varuhusen

bengt luthman skrev:
min plan var att invänta 10-17 och möjligtvis 16-45. men frgåan är om efterfrågan på dessa kommer att vara så stor att de tas in av de stora elvaruhusen vilka i sådana fall skulle ge bäst pris...
Varuhusen är bara intresserade av att suga ut det gottaste av kameramarknaden så länge intresset är stort. Vlket innebär konsumentkameror med kitobjektiv och kanske nåt storsäljande objektiv. För 10 år sen när kameraförsäljningen var låg var det ovanligt med kameror på varuhusen(mest engångskameror).
Undrar om Expert köper från Focustrading eller direkt från Samsung-europa? Service i Tyskland?

Re: Varuhusen

Bofoto2 skrev:
Varuhusen är bara intresserade av att suga ut det gottaste av kameramarknaden så länge intresset är stort. Vlket innebär konsumentkameror med kitobjektiv och kanske nåt storsäljande objektiv. För 10 år sen när kameraförsäljningen var låg var det ovanligt med kameror på varuhusen(mest engångskameror).
Undrar om Expert köper från Focustrading eller direkt från Samsung-europa? Service i Tyskland?
Var servicen sker är nog rätt så irrelevant egentligen, det viktiga är att de har en effektiv organisation så att det går fort. Vissa märken skickar över halva jorden, men klarar det på en vecka. Andra skickar inom sverige men nehöver månader.

Håkan, du som köpt ett samsung 50-200, hur är det?
Det är ju rätt snålt med informationen på experts hemsida. Vad är det för närgräns? Hur stort är det? (På längden alltså) Framför allt, hur är kvalitetskänslan, både bild och bygg?
Det är ju ett billigt objektiv så man får väl jämföra med andra biliga telezoomar...

Finns ju många samsungsvarianter såg jag just på hemsidan

Om focustrading är villiga att sälja dessa med 50% av priset som Pentax-motsvarigheten (på samma sätt som expert) lär det finnas många köpare :)

Punkk skrev:
Finns ju många samsungsvarianter såg jag just på hemsidan

Om focustrading är villiga att sälja dessa med 50% av priset som Pentax-motsvarigheten (på samma sätt som expert) lär det finnas många köpare :)

precis vad jag tänkte, jag gick in där och såg att de har motsvarigheter till i princip all nyare pentaxoptik...fast mkt billigare verkar det som...

Re: Re: Varuhusen

Bjarte skrev:
Var servicen sker är nog rätt så irrelevant egentligen, det viktiga är att de har en effektiv organisation så att det går fort. Vissa märken skickar över halva jorden, men klarar det på en vecka. Andra skickar inom sverige men nehöver månader.
Min sista mening: "Undrar om Expert köper från Focustrading eller direkt från Samsung-europa? Service i Tyskland?" hörde inte ihop med "varuhusen" egentligen. Expert har antagligen köpt in ett stort parti. Tror inte att Expert kommer att sälja K10D för 4-5000kr och K100D för 2500-3000kr efter nyår. Eller varför inte en Volvo V70 med logon Kia R70 för 80.000kr.

Kvarnvik skrev:
Håkan, du som köpt ett samsung 50-200, hur är det?
Det är ju rätt snålt med informationen på experts hemsida. Vad är det för närgräns? Hur stort är det? (På längden alltså) Framför allt, hur är kvalitetskänslan, både bild och bygg?
Det är ju ett billigt objektiv så man får väl jämföra med andra biliga telezoomar...
Min Samsungzoom ligger och väntar på en K10D eller K100D. Skall bestämma mej när jag har klämt på det två förträffliga kamerorna.
Objektivet är i varjefall ca 9 cm långt.

Focal Length 50 ~ 200mm (equivalent to 76.5 ~ 306mm in 35mm format)
Elements in Groups 10 groups, 11 elements
Angle of View 8.1° ~ 31.5
Aperture F4 ~ F5.6
Mount Type PENTAX KAF mount
Minimum Focus Distance 1.1m
Maximum Magnification Approx. 0.24X
Lens Hood SCH-B52
Filter Size 52mm
Max. Diameter x Length 66.5x78.5mm
Weight 255g (without hood)

Litet, smidigt och något plastigt. Och ljussvagheten kompenseras ju fint om den sitter på en SR-kamera :)

Samsung i Sverige

Mailade Focustrading och frågade när Samsungs objektiv skulle börja säljas i Sverige och fick svaret januari eller februari. Inga priser är satta. Nu får man väl snällt hålla sig i skinnet och vänta med att köpa objetiv till k100d tills man har sett prisnivåerna...
Jag ska nog i alla fall beställa ett 50-200 från expert så länge, annars är det macro jag är ute efter och det verkade ju finnas en samsungvariant på det.

Ska åka till scandinavian idag och titta lite på pentax egna varianter och köpa lite smått och gott i tillbehörsväg...

Köpte 50 - 200 på Expert, tycker att det är tokbra byggkvalitet för det priset. Tror att till och med Pentax version är billig! Har inte tagit så många kort än men det är säkert ok. Litet, smidigt och bra kvalitet. Det enda som jag har märkt så här långt är att fokusringen verkar vara den svaga punkten vad gäller känsla och byggkvalitet, den glappar lite lätt, men inte värre än vad betydligt dyrare objektiv av de flesta märken gör. Inget knirk eller glapp nånstans i övrigt. Så en gedigen bit glas till ett riktigt bra pris. Jag har tänkt använda den som resezoom, blir nog en bra kombo ihop med mitt 16 - 45, ist* D och en blixt. Lämnar man batterigreppet hemma så tar det ju inte särskilt mycket plats, och är ju inte tungt att bära på.

Hur pass är byggkvaliten på Samusngs 50-200 kontra Sigmas 70-300? Någon som har/testat båda och kan ge ett omdöme?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar