Annons

Butik i Sthlm med Nikonprylar

Produkter
(logga in för att koppla)

Legur Laugar

Aktiv medlem
Hej på Er
Nästa vecka skall bonden från värmland till sthlm med jobbet.
Vilken butik är bäst att gå och frossa nikon prylar i?

Mvh Patrik W

Lite udda

Bortsett från alla de vanliga butikerna som nämnts finns det en liten fotobutik mitt på Hornsgatan på söder. Den heter Svenska Kort. När du kliver in känns det som en liten fotoaffär från sextiotalet. Ägaren är speciell och kommer man på rätt fot med honom kan det hända att han öppnar "Nikonskåpet" han har massor av begagnat och dessutom sitter han inne med Nikonbibeln, den där katalogen där alla prylar finns. Lycka till och välkommen till huvudstaden.
G

Fotokungen har bra priser som sagt, men kan vara lite tråkiga att ha att göra med. Nu har Scandinavian Photo sänkt många av sina priser och där är de ju alltid trevliga.

Scandinavian photo är ju en väldigt cool butik. Om man är i krokarna kan det vara värt att kika in på Expert på Flemminggatan. Annars rekommenderar jag också butiken på Hornsgatan, i höjd med Bysis torg. Inte mycket som ligger framme, men om man lirkar lite, så./peter

En butik jag aldrig handlat av men gärna besöker är Wibergs Foto på Karlavägen. Butiken ser anonym ut på utsidan, men är underbart mysig på insidan ... Nya prylar, begagnade prylar och ännu mer prylar i rader, staplar och högar överallt :)
http://www.wibergsfoto.se

Om du går till Scandinavian photo, ta för guds skull en kölapp.

Första gången jag var där, tämligen nyöppnat, och går fram till kamerorna där en säljare står med en kund lite längre bort och jag grabbar tag i en D50 från Nikonskåpet (som är öppet vid tillfället).

Säljaren kommer besvärat över och slänger ur sig nån kommentar med väldig sarkasm "Och vad har du för könummer då, bla, bla". Naturligtvis insåg jag då att alla kameror är normalt inlåsta och här klämmer man inte på kamerorna utan att ha en säljare med sig.

Måste vara jobbigt för en butik att ha kunder som är intresserade att köpa kamera. Jag har inte besvärat dom nåt mer sen dess.

scandinavian photo brukar vara trevliga över telefon när jag har ringt dom iallafall.

jag ska också till stockholm nästa vecka, och kanske tar en tur till någon butik om tillfälle ges.

Kameradoktorn på David Bagares gata har nog mest Nikonprylar (och tillhör de mest välsorterade även på andra märken). Skulle inte missa ett besök där. YFO och ProCenter är andra proffsbutiker med brett utbud

Om du är ute efter begagnat eller nostalgi håller är det Schönherrs, Wibergs, Söderfoto (har allt men till vansinniga priser) och de andra småbutikerna som gäller. Av dessa gillar jag Schönherrs bäst. Bra balans mellan bemötande och bra priser. LP Foto har inte så mycket i butiken (men de har auktion om en vecka).

Scandinavian Photo (som jag tycker har en könlös butik som varken är charmig eller modernt cool) är väl också värt ett besök. Då kan man slinka in hos Molanders i porten bredvid också. Samtidigt kan man njuta av de fina kvarteren där underteckand bor ;-)

/F

Punkk skrev:
Om du går till Scandinavian photo, ta för guds skull en kölapp.

//

Måste vara jobbigt för en butik att ha kunder som är intresserade att köpa kamera. Jag har inte besvärat dom nåt mer sen dess.

Scandinavian Photo i Göteborg är i alla fall ett under av vänlighet och professionalism. Mycket sympatisk butik.

Scandinavian photo

Har de trevligaste säljarna av alla killen som tidigare jobbade på expert fridhemsplan har alltid tid och har alltid bra och goda åsikter.

Mvh

Martin

Re: Scandinavian photo

Norfen skrev:
... trevligaste säljarna av alla killen som tidigare jobbade på expert fridhemsplan har alltid tid och har alltid bra och goda åsikter.
...

Instämmer till fullo. Fredrik heter killen, han ser rätt ung ut, men han vet vad han talar om! Det är hans förtjänst att jag fick precis rätt glugg till min D200, till halva priset mot vad jag tänkte köpa.

Per

http://ofverbeck.se

"In a world without walls and fences, who needs Windows or Gates?"

Slowfinger skrev:
...och vad var det för glugg? Den som du köpte och den du tänkte köpa.

/ Nyfiken

Jo, jag ville ha en hyfsat ljusstark "normalzoom" utan att dra till med Nikons 20-70/2.8, och hade fastnat för Nikons 24-85/2.8-4 för strax under 7000:-. Fick bestämda rekommendationer att satsa på Tamrons 28-75/2.8 i stället, och tom förslag om 10 dagars bytesrätt om jag blev missnöjd. Det blev jag inte.... (Kostade strax under 4000:-, så halva priset var inte helt exakt, men ändå...).

(Nu har jag, efter mycket velande, sålt den Nikon 18-200 VR som jag kom över ett tag efter Tamronköpet. Den var bra och mångsidig, men ljusstyrkan gjorde att det oftast var Tamron som satt på kameran i alla fall.)

Per

http://ofverbeck.se

"In a world without walls and fences, who needs Windows or Gates?"

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar