Annons

Butik i Göteborg

Produkter
(logga in för att koppla)

Leonard91

Aktiv medlem
Hejsan allihopa,
Jag är på jakt efter en pensel att rengöra sensor och objektiv med. Pensel skall väl vara av syntet och helt obehandlad. Jag vet att jag läst någonstans (hittar det ej) här i forumet att folk köpt penslar för sensor-rengöring i Göteborg, för ca 50kr. Skulle vara perfekt med tips på vart man kan finna dessa penslar! :)

Jag köpte min i en färgaffär - avd. för kostnärsmateriel - för 32:-. Jag vill minnas att det var Nordsjö Färg, Frölundagatan 37 i Mölndal.

För att tvätta ur syntetpenslar, innan man använder dem för att lyfta damm från sensorn, räcker det med varmt vatten och diskmedel. Upprepa några gången, skölj med varmt vatten, låt torka, tvätta ur det sista med kemiskt ren bensin ett par gånger, stänk av överflödet och låt torka. Håll sedan alla flottiga fingrar borta från stråna.

Bensin ( 75:-/L på Flügger ) går att ersätta med metanol ( Eclipse ), men det är ett dyrare sätt - c:a 40X. Metanol Bränsle innehåller för mycket skit för att vara ett alternativ, isopropylalkohol innehåller också skit och aceton löser upp borsten.

Jag var hos Clas Ohlsson idag och de hade som störst 7.75mm breda syntet-penslar. Vad är lagom storlek och hur vill man att penseln ska vara formad?
De på C.O. var liksom spetsiga (breda längre bak och tunna där fram). Jag hade nog föredragit en platt pensel (sån som man målar hus med, fast mindre och syntet), finns det?

Jag köpte min på Clas Ohlson. De har penslar i lite olika storlekar. Nu är det ett tag sedan som jag köpte min men den är märkt

Konstnärspensel av fabrikat Sang
Syntetpensel 16 flat. 13,2 mm
Art nr 26.943

Den passar perfekt till t.ex. Canon 30D

Använder samma pensel till fullformataren också. Tyckte att bredare pensel bara var bökig och att stråna gärna kom utanför och DÅ blev det kletigt av olja på sensorn.

Glöm inte att rengöra penseln innan du använder den första gången.

Hittade penseln på hemsidan, men inte i butiken. Får kolla om det finns någon C.O. i GBG som har den alt. gå till en färghandel istället.

Nordjö i Mölndal - da Vinci Junior Synthetic storlek 12 ( = 12 mm ), flat och mjuk pensel utan urtunning, tvärt avskuren. Made in Germany EAN 4 017505 201 500

Denna pensel är en utgående vara hos Clas Ohlsson, så jag får bege mig till någon annan i GBG som kan tänkas ha penslarna...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar