Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bulkfilm...

Produkter
(logga in för att koppla)

HenningE

Aktiv medlem
har jag sett att man kan spara rätt mycket på att köpa svartvitt i 30 meters rullar. Nån som brukar göra så? Är det värt att satsa på?

Äumh.. tja beror väl på lite hur man definerar "spara mycket"

Först ska du ha ett laddpaket innehållande laddare tomkassetter och film då.

Kostnad ca: 690:- hos photax för det får du då 20 36 rullar...

Ett Pro-Pack TriX kostar 540:-

Sen kostar en 30,5 m råfilm (ca 20 36 exp), 365:-

Så om du köper 40 rullar tri-x kostar det 1080:-

Laddar du själv 40 rullar så blir kostnaden 905:-

Sen tillkommer ju kostnaden för tomkassetter efter typ en 5-6 omladdningar om du vill vara på den säkra sidan.

Tror att vinsten ligger i att du själv kan bestämma rullängden. Ganska bra att kunna köra typ 10-15 exponeringar istället kanske.

Så för att ge ett pris på 100 rullar så kostar Pro-Packen 27:-/rullen

Laddar du själv kostar samma uträkning 21.50:-/rulle

Kan man ju själv bedöma om det är lönt att pilla själv med det för att tjäna 5.50:-/rulle eller 15 öre/exponering :rolleyes:

Senast ändrad:
Nog kan du tjäna någon krona på att ladda själv men enligt mig är det inte värt besväret.

På Hegethornsfoto kan man köpa ett tio pack triX för 270kr.

Om du köper film på 30m rulle samt kasetter hamnar du runt 20-23kr per film. Dessutom kostar ju laddnings "maskinen" X antal hundra kr.

Vid hemma laddning måste man dessutom vara noga så att allting är rent och helt annars är det lätt att repa filmen.

Största +et med att ladda själv är enligt mig att man kan bestämma hur många exponeringar man vill ha.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar