Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Buld

Produkter
(logga in för att koppla)

Dennis_R

Aktiv medlem
När jag vrider ratten mot extremt långa slutartider så är det absolut sissta som visas "bulb". Vad innebär det?

Aha okej... tack! Men hur vet man hur länge man skall hålla inne då? Fungerar inte mätningsystemen vid så långa slutartider eller vadå?

Jag brukar göra så när jag fotar nattbilder att jag först tar en testbild på största bländaren och iso 1600, sen räknar jag om tiden för den bländaren jag tänkt köra och iso 200 - vilket brukar bli bra mycket mer än de 30s man kan ställa kameran på, och då kör jag bulb (fast med trådutlösaren) och tar tiden med mobilen.

Dubbla tiden för varje steg jag bländar ner/sänker iso.

Så tex 10 sekunder iso 1600 f/1.4 blir till lite över 21 minuter iso 200 f/8

Det verkar som det är många här som skulle behöva gå till närmaste bibliotek eller bokhandel och köpa/låna en bok om "Grunderna inom Fotografering". Hur slutartider och bländare förhåller sig till varandra och vad som händer när man vrider vissa rattar på kameran är grundläggande frågor som lätt kan redas ut genom en sådan bok. Och mycket lättare att förstå när man ser bilder i boken och kan läsa om det.

Michailoff skrev:
Det verkar som det är många här som skulle behöva gå till närmaste bibliotek eller bokhandel och köpa/låna en bok om "Grunderna inom Fotografering". Hur slutartider och bländare förhåller sig till varandra och vad som händer när man vrider vissa rattar på kameran är grundläggande frågor som lätt kan redas ut genom en sådan bok. Och mycket lättare att förstå när man ser bilder i boken och kan läsa om det.

Och komplettera med att läsa instruktionsboken till kameran ;-)

Kan inte nån bara föklara snabbt och enkelt hur mycket ETT steg innebär. För jag vet att på min D70s så kan jag ställa in olika steg på just ISO iaf. Typ 1/3 steg eller 1/2 steg. Bländaringen på min 80-200 f/2.8 går från 2.8, 5, 5.6, 8, 11, 16 och 22. Är det dom som är "hela" steg eller vadå?

Dennis_R skrev:
Kan inte nån bara föklara snabbt och enkelt hur mycket ETT steg innebär. För jag vet att på min D70s så kan jag ställa in olika steg på just ISO iaf. Typ 1/3 steg eller 1/2 steg. Bländaringen på min 80-200 f/2.8 går från 2.8, 5, 5.6, 8, 11, 16 och 22. Är det dom som är "hela" steg eller vadå?

De HELA stegen för ISO brukar tecknas:

100 - 200 - 400 - 800 - 1600 - etc

De hela bländarstegen är

1 - 1.4 - 2 - 2.8 - 4 - 5.6 - 8 - 11 - 16 - 22 - etc

(Självklart så är det ett helt steg mellan 6.3 och 9 också)

För tiden är det enkelt. Ett helt steg = dubbelt så lång tid, eller hälften så lång tid.

Gällande bländare så är det roten ur 2 man gångar med varje gång, dvs för att gå två hela steg så dubblar man bara utgångsbländarvärdet

Har du kameran inställd på 1/3 steg så måste du alltså snurra knappen 3 steg för att göra Ett stegs ändring.

Eveningstar skrev:
De HELA stegen för ISO brukar tecknas:

100 - 200 - 400 - 800 - 1600 - etc

De hela bländarstegen är

1 - 1.4 - 2 - 2.8 - 4 - 5.6 - 8 - 11 - 16 - 22 - etc

För tiden är det enkelt. Ett helt steg = dubbelt så lång tid, eller hälften så lång tid.

Gällande bländare så är det roten ur 2 man gångar med varje gång, dvs för att gå två hela steg så dubblar man bara utgångsbländarvärdet

Har du kameran inställd på 1/3 steg så måste du alltså snurra knappen 3 steg för att göra Ett stegs ändring.

EXAKT det svaret jag ville ha! Tack så mycket =)

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto