Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bulb-läget på D300

Produkter
(logga in för att koppla)

Rhobban

Medlem
Hej

Som jag förstår av manualen till D300:an så måste man hålla avtryckaren nere i Bulb-läget. Man kan alltså inte bara trycka en gång för starta "tagningen" och sen avsluta med att trycka ner igen? Eller finns det något sätt att komma runt detta?

Givetvis kan man använda sig av en fjärrutlösare men det är en annan sak.

MVH
Rhobban

Nej, man måste låsa avtryckaren(d.v.s hålla den nere hela tiden).

Så det är fjärrutlösare som gäller för bulb, jag köpte en på tradera för 89 spänn(Phottix)

Verkar lite onödigt att betala 2400:- när man kan använda en enkel trådutlösare för 200:-.

http://www.kaffebrus.com/fjarrutlosare-for-nikon-d1-d1x-d1h-d200-d300-327.html

Observera att det finns olika kabellängder. Om det bara gäller stativarbete så kan man gott använda den som är på 90 cm. Jag använder en dylik för nattfotografering med D200 och den funkar utmärkt.

Rhobban skrev:
Man kan alltså inte bara trycka en gång för starta "tagningen" och sen avsluta med att trycka ner igen?

Lite OT, men på en del storformatsslutare finns denna möjlighet, även på andra äldre slutare. Det läget kallas T. Verkar vara svårt med denna funktion på modernare kameror. Jag har nog aldrig sett det på småbildskameror.

Re: Re: Bulb-läget på D300

paco skrev:
Lite OT, men på en del storformatsslutare finns denna möjlighet, även på andra äldre slutare. Det läget kallas T. Verkar vara svårt med denna funktion på modernare kameror. Jag har nog aldrig sett det på småbildskameror.
Problemet där är att man oundvikligen kommer att rubba kameran när man trycker på knappen (om man inte har sjukt fett stativ). Visserligen har det säkert ingen större betydelse vid slutartider över 30 sekunder, men en trådutlösare är nog att föredra ändå.

Re: Re: Re: Bulb-läget på D300

Makten skrev:
Problemet där är att man oundvikligen kommer att rubba kameran när man trycker på knappen (om man inte har sjukt fett stativ). Visserligen har det säkert ingen större betydelse vid slutartider över 30 sekunder, men en trådutlösare är nog att föredra ändå.

T-läget fungerar bra med trådutlösare också =) Du behöver inte låsa exponeringen heller.

Ebay! Köpte en där med inbyggd timer, så man ställer in en ned räkning, tiden slutare ska vara öppen, intervall och antal bilder, sen trycker man bara på start och den sköter resten :D den har även "halvtryck", samt att man kan hålla in och låsa manuellt. kanon!

sök på "Nikon d300 remote timer" på ebay.

Mortella skrev:
Ebay! Köpte en där med inbyggd timer, så man ställer in en ned räkning, tiden slutare ska vara öppen, intervall och antal bilder, sen trycker man bara på start och den sköter resten :D den har även "halvtryck", samt att man kan hålla in och låsa manuellt. kanon!

sök på "Nikon d300 remote timer" på ebay.

Jag kör kaffebus 90cm och äggklocka :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar