ANNONS
Annons

Buktande, konkava negativ?

Produkter
(logga in för att koppla)

trax

Aktiv medlem
Finns det något tips på hur man får 35mm negativen så de inte buckla sig när man hänger dom på tork efter framkallning. Blir ju ett problem vid skanning. 120 film är det inge problem med.

Jag använder bara Tri-X (och ibland Kentmere 400) så min erfarenhet är begränsad till dem.

Inför den sista sköljningen tar jag loss filmen från spiralen. Därefter lägger jag filmen (vilken rullar ihop sig pga tiden i spiralen) varsamt i tanken. Tanken är fylld med vatten och någon droppe Ilfotol. Sedan "drar" jag försiktigt upp filmen ur vattnet hållandes i ena änden. Därefter fäster den i en klämma som sitter fast på en klädgalge. Jag låter sedan filmerna hänga så över natten i duschen. Klämmorna är såna där vanliga metallklämmor för stora buntar papper (ca 5cm breda, svarta med två kromade trådhandtag - http://bit.ly/18Apr2S). Jag fäster en sån klämma i den nedre änden också för att sträcka ut filmen. Med detta får jag plana neg.

@kode Ja, det förstår jag att en trave böcker funkar men jag är för ivrig för att vänta några dar! :)

@pullman . Jag kör i princip likadant som du med klämmor och allt. Kör iof med en droppe diskmedel men tror inte det påverkar korvigheten.
Det kanske beror torktempen?

Det verkar vara en klar skillnad mellan olika filmtyper också. Kentmere 400 och Fomapan 400 bli helt plana för mig efter torkning medan Tri-X 400 blir så buktig att jag i princip måste lägga dem i press under böcker i ett par dagar innan jag kan skanna dem. Jag torkar filmen i badrummet där jag hänger den med hjälp av klädnypor i en duschdraperiring, med ett par tre klädnypor som tyngd längst ner.

Fomas filmer Fomapan 100, Fomapan 200 och Fomapan 400 i småbild, blir absolut plana direkt efter att de torkat. Krävs ingen efterplaning med de filmerna. Fomapan 100 och 400 är traditionella rundkornsfilmer. De ger ett ganska skarpt korn med 400 som ganska markant och tydligt. Fomapan 200 är däremot en T-kornsfilm som ger mjukare korn och som jag även upplever som finkornigare än Fomapan 100. Fomapan 400 är en film med karaktär som kanske inte alla gillar med sin skarpkorniga karaktär. 200 är däremot en mycket finkornigare film som jag tycker passar fint till bl.a porträtt.

Det verkar vara en klar skillnad mellan olika filmtyper också. Kentmere 400 och Fomapan 400 bli helt plana för mig efter torkning medan Tri-X 400 blir så buktig att jag i princip måste lägga dem i press under böcker i ett par dagar innan jag kan skanna dem. Jag torkar filmen i badrummet där jag hänger den med hjälp av klädnypor i en duschdraperiring, med ett par tre klädnypor som tyngd längst ner.

Håller med. Även Hp5 blir i princip plan och det var en av anledningarna till att jag lämnade Tri-X till förmån för Hp5 och Fomapan.

Ska testa byta film, bara kört med T-max. Min filmhållare rätar inte ut det styva negativet.

anledningen att negativen blir konkava är att det är lite för torrluft där de torkar (har jag hört men verkar logiskt), jag brukar hänga upp dem i duschen, dra på max värmen på vattnet och låta det rinna i cirka 5 min, negativen blir raka fort, gäller bara att hålla uppe luftfuktigheten där dem torkar vilket är lite klurigare. Och om jag inte var tydlig nog ska du inte spola vattnet direkt på negativen utan låta ångan sköta jobbet :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar