Annons

buggar i Lightroom v1.1

Produkter
(logga in för att koppla)

schang

Aktiv medlem
Hej,

Jag försökte hitta någon sida som sammanställer kända buggar i Lightroom v1.1 men hittade inget. Här är några problem som jag har hittat (och även rapporterat till Adobe):

1) har man filtrerat på ett nyckelord, markerar ett eller flera foton och trycker delete eller backspace så tas det nyckelordet bort från bilderna. Gör man dock samma sak när man har markerat t.ex. en kollektion av bilder så tas bilden bort från antingen biblioteket eller filsystemet (man får välja). Det borde bete sig på samma sätt oavsett när man trycker delete eller backspace

2) jag kan inte drag-och-släpp-tagga en bild med ett nyckelord om jag redan har filtrerat ut bilden genom att klicka på ett annat nyckelord. Istället måste jag högerklicka på nyckelordet och välja "Assign this keyword to selected photo". Det borde fungera.

3) jag kan inte drag-och-släpp-tagga en bild i loupe mode, då går programmet tillbaka till grid mode, vilket gör det svårt att hitta bilden som jag ville tagga

4) några av pick/reject-flaggorna nollställdes för mig av någon anledning, jag vet inte vad jag gjorde

5) jag kan inte använda "Stacking"-menyn (under Photo-menyn), allt är utgråat i den...

Har ni hittat fler buggar? Fyll gärna på listan.
 
schang skrev:
Hej,

Jag försökte hitta någon sida som sammanställer kända buggar i Lightroom v1.1 men hittade inget. Här är några problem som jag har hittat (och även rapporterat till Adobe):

1) har man filtrerat på ett nyckelord, markerar ett eller flera foton och trycker delete eller backspace så tas det nyckelordet bort från bilderna. Gör man dock samma sak när man har markerat t.ex. en kollektion av bilder så tas bilden bort från antingen biblioteket eller filsystemet (man får välja). Det borde bete sig på samma sätt oavsett när man trycker delete eller backspace

2) jag kan inte drag-och-släpp-tagga en bild med ett nyckelord om jag redan har filtrerat ut bilden genom att klicka på ett annat nyckelord. Istället måste jag högerklicka på nyckelordet och välja "Assign this keyword to selected photo". Det borde fungera.

3) jag kan inte drag-och-släpp-tagga en bild i loupe mode, då går programmet tillbaka till grid mode, vilket gör det svårt att hitta bilden som jag ville tagga

4) några av pick/reject-flaggorna nollställdes för mig av någon anledning, jag vet inte vad jag gjorde

5) jag kan inte använda "Stacking"-menyn (under Photo-menyn), allt är utgråat i den...

Har ni hittat fler buggar? Fyll gärna på listan.

6) När man markerar ett antal bilder och vill skapa en helt ny folder med dessa med verktyget Export as Catalog i Lightroom, så kraschar programmet. Om Lightroom är inställt på att starta med "Recent Catalog" så går det ej att starta programmet utan att radera den nya databasen som skapats! Den vill öppna applikationen för dubuggning med den eventuella debugger du anger istället.
 

1) har man filtrerat på ett nyckelord, markerar ett eller flera foton och trycker delete eller backspace så tas det nyckelordet bort från bilderna. Gör man dock samma sak när man har markerat t.ex. en kollektion av bilder så tas bilden bort från antingen biblioteket eller filsystemet (man får välja). Det borde bete sig på samma sätt oavsett när man trycker delete eller backspace
Rättning: samma gäller om man har filtrerat på en kollektion.


4) några av pick/reject-flaggorna nollställdes för mig av någon anledning, jag vet inte vad jag gjorde
Efter att ha testat lite mer så verkar pick/reject-flaggorna vara kopplade till kategorin; mapp, kollektion eller nyckelord. D.v.s. samma foto kan vara satt som "picked" för en mapp, "unflagged" för kollektioner och "rejected" för nyckelord. Hmm, i alla fall ibland... Lite förvirrande...
 
Och bara för att komplicera saker och ting så samverkar nu problem 1 och 4 för mig så att jag inte enkelt kan ta bort bilder;

Jag har filtrerat på en kollektion när jag gjorde urvalet med pick/reject-flaggorna, men jag kan inte i detta läge ta bort bilderna från hårddisken från LR (fel 1), och flaggstatusen hänger inte med när jag istället filtrerar på mappen som bilderna är lagrade i, utan alla är markerade som "unflagged" (fel 4). ARGH!!!!!

Jag gillar Lightroom generellt, men jag gillar INTE buggar... :-(
 
schang skrev:
Hej,


1) har man filtrerat på ett nyckelord, markerar ett eller flera foton och trycker delete eller backspace så tas det nyckelordet bort från bilderna. Gör man dock samma sak när man har markerat t.ex. en kollektion av bilder så tas bilden bort från antingen biblioteket eller filsystemet (man får välja). Det borde bete sig på samma sätt oavsett när man trycker delete eller backspace

Har ni hittat fler buggar? Fyll gärna på listan.

Just det där fenomenet i LR att man väljer att radera en kollektion, eller map med för den delen istället för nyckelord, färgkodning, o.s.v. går igenom hela LR ovsett tillvägagång av urvalet. Finns en kollektion/map markerad någonstans i urvalas proceduren så vill LR ta bort kollektionen/mapen istället. Börjar nästan tro att "någon" ville det skulle vara så.

Ang. sammanställda buggar, antar du besökt kaoset på adobes LR forum? Finns hur många som helst av de små krypen som man är glad över att själv inte ha upplevt... Än!

mvh
Håkan
 
Jag har kanske inte riktigt förstått, men när jag väljer rejected (svart med kryss) och sen trycker ctrl+backspace får jag upp samtliga som jag ansett vara för dåliga och alternativ att ta bort från LR eller ta bort hårddisken.

Johan
 
Re: Re: buggar i Lightroom v1.1

h.pettson skrev:
Ang. sammanställda buggar, antar du besökt kaoset på adobes LR forum? Finns hur många som helst av de små krypen som man är glad över att själv inte ha upplevt... Än!
Nej jag har inte hittat dit ännu. Tack för tipset!

JOhlsson skrev:
Jag har kanske inte riktigt förstått, men när jag väljer rejected (svart med kryss) och sen trycker ctrl+backspace får jag upp samtliga som jag ansett vara för dåliga och alternativ att ta bort från LR eller ta bort hårddisken.

Ja, det är förstås ett alternativ! I just mitt specifika fall ville jag bara ta bort bilder i en kollektion och inte alla rejectade foto i hela databasen, eftersom jag är osäker på hur konsekvent jag varit i bedömningen i en annan kollektion, som jag då vill gå igenom igen.

Jag undrar lite smått hur detta fungerar när ett foto är satt som "picked" inom nyckelorden och "rejected" inom en kollektion... (tänker bara högt, har inte testat)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.