Annons

Buggar i första sidans Diskussioner - Lista nya

Produkter
(logga in för att koppla)

FlyerOne

Aktiv medlem
.
Har länge märkt att förstasidans "Lista nya" diskussioner är inkonsistent. På senare tid har jag nöjt mig med att titta enbart på de 50 senaste inläggen (default), och då har det varit lätt att se att inläggen inte alltid läggs in på rätt ställe. Man ser då vanligen två dagar, och då kommer senaste inlägg ibland in på fel dag.

Ex.:

För tråden "RX-kameror från Sony" anges att senaste inlägget skrevs kl 11:45 den 1/8. Detta inlägg skrevs dock idag 2/8 på den tiden.

Det blir fel åt andra hållet också.

För tråden "Foruminställningar för att posta bilder" anges att det senaste inlägget har postats idag 2/8 kl 22:45, men det klockslaget har vi ju inte kommit fram till än!
Och kollar man tråden blir det ännu värre. Där står att det senaste inlägget postades kl 22:45 2005-05-02(!) Fast jag antar att det i själva verket postades igår vid den tiden.

Ytterligare en irriterande inkonsistens är att listan av någon anledning hoppar över vissa inlägg. Man kan läsa igenom listan under en period 5-6 gånger efter varandra, och sedan dyker det plötsligt upp en referens till en helt ny tråd mitt bland alla dessa. Ser man på inläggets datum och tid så skulle detta ha visats även på alla de tidigare listorna. Det känns lite osäkert när vissa inlägg som ska vara med, hoppas över.
.

Vad gäller Foruminställningar för att posta bilder så beror det garanterat på ett inlägg som är flyttat eller borttaget. Någon frågade om vilken örn det var eller något sådant i den tråden idag.

Må så vara, men hur kunde detta inlägg i "Lista nya"-listan tidigare idag markerats till att ha postats idag kl 22:45? Det skulle verkligen vara sensationellt ifall Fotosidan hade lyckats lösa problemet med tidsresor... :)

Jag minns också att jag läste inlägget ifråga. Nu är emellertid denna referens till "Foruminställningar för att posta bilder" bortagen ur senaste-listan.

Men postade skribenten alltså i detta fall i en åtta år gammal tråd?
.

He, nu är ämnet "Foruminställningar för att posta bilder" återigen tillbaka i "Lista nya". Men vare sig det inlägg som postades tidigare idag har tagits bort eller inte, eller hur man än vrider och vänder sig så finns här definitivt en bug i listningsprogrammet.

Där anges nämligen att inlägget är postat kl 22:45 den 2/8. Men nu, när jag skriver detta inlägg, så har vi inte hunnit längre fram än till kl 19:25 den 2/8...

Det verkar som att programmet inte har riktigt koll på att varje post är kopplad såväl till ett specifikt datum som till ett specifikt klockslag. Här förefaller det som att programmet anger det datum som (det nu borttagna) inlägget skrevs, men plockat tidpunkten från ett inlägg som skrevs 2005-08-02. Detta skrevs nämligen kl 22:45...

Anser fortfarande att "Lista nya"-funktionens kod är i behov av att knackas rätt av någon därtill kompetent person...
.

Det blir så om ett inlägg tagits bort (antingen av moderator eller av den som skrev inlägget). Inlägget kommer fortfarande att listas under dagens datum, men klockslaget är från den senaste postningen som faktiskt visas.

Jag kan försäkra dig om att de som snickrar kod för forumet är synnerligen kompetenta, men det finns kanske inte alltid tid att lösa kosmetiska problem ...

Och jag kan försäkra dig om att du FULLSTÄNDIGT missförstod det jag skrev om kompetenta programmerare. Det var INTE PÅ MINSTA SÄTT någon insinuation om att Fotosidans programmerare skulle brista i kompetens. Har inte observerat något som helst som skulle tyda på detta.

Det hela var mycket enklare. Jag ber ju faktiskt om att någon annan ska ställa upp och "jobba för min skull", istället för att hugga in och jobba själv. Jag kan visserligen programmera, men dels var det längesedan och dels kan jag förstås ingenting om det här systemet.

Det var bara en liten randanmärkning om att jag inte bara är allmänt lat, utan som alltså syftade till att tala om att JAG SJÄLV inte är kompetent nog för att hugga in här...
.

Jag trodde inte heller att du menade så, utan jag ville bara påpeka att just det här kosmetiska problemet kanske inte prioriteras så högt att FS kompetenta kodknackare hinner göra något åt det :)

På en skala 1-10 (där 1 är högsta prioritet) skulle jag nog sätta ett "fel" av det här slaget på en svag tia (men jag har inget med FS programmering att göra) ...

OK, bra då.

Men felet jag nämner sist i trådens första inlägg är lite mera irriterande, eftersom man kan missa vissa aktuella trådar genom detta, och någon av dessa kan ju vara intressant. Fast behöver kanske kollas upp bättre, så att det inte bara handlar om att man missar att se nåt ämne ibland. Men då måste man väl försöka att göra någon slags kopior av ett antal "Lista nya"-sidor under nån timma eller kanske två, så att man kan studera detta ordentligt.
.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar