Annons

Budget film

Produkter
(logga in för att koppla)

Gold miner

Medlem
Hej.
Jag och min kompis brukar ofta göra enkla små komedi sketcher och lägga upp på Youtube. Men det blir nästan bara en eller två bra sketcher som blir bra varje år.
Det är svårt att komma på idéer och att bara vara två eller tre personer som agerar och filmar.
Jag skulle vilja ha hjälp utav någon som har erfarenhet eller kan ge tips till mig som nybörjare. Vad kan man göra för att få en bättre budget film med så få agerande och en kameraman?
Vi gör inte noll budget sketcher, men inte lägger vi ut en och en halv miljon på en sketch. På en film skulle även detta vara pengar till en lågbudget film.
Jag har ännu bara tagit en liten titt på forumet både på hemsidan och tapatalk( där jag nu skriver detta)men gillar hur det ser ut att jag missar inte gärna en chans att lära mig något nytt om kameror eller att fota/filma.
Om ni undrar över namnet så är det en gammal vana ifrån guldforum.
Redigeringsprogramet som vi använder är sony vegas pro 13. Tycker att det funkar bra men har bara använt Windows movie maker innan. Kan även lite men knappast grundläggande om movie booth fx.
Använder i bland men mycket sällan Adobes redigeringsprogram.
Kameran vi använder är en sony kamera ifrån, kanske 2010?
Det är iallafall full HD, men i vissa filmer och i undervattens sener så använder vi sony xperia z3 compact med 4k eller (60 eller 30fps)1920*1080p
Tack på förhand för svar!
//Gold miner
 
har ni tillräckligt med bananer i era sketcher?
bananer är billiga och tillför en färg som ofta inte finns naturligt i miljöer man filmar på.

Bananer, bra ljus och ljud och sen löser det andra sig. Man kan inte vara alla till lag men om ni har folk som gillar det ni gör så räcker det långt här i livet.

Posta en länk så får jag se vad ni gjort tidigare.
 
Som tidigare nämnt, ljus och ljud är extremt viktigt rent tekniskt. Kan vara en bra idé att läsa på om dessa två och förstå dem. Speciellt ljus är något som är svårt inom film (personlig åsikt).

Tänk även på att inte bryta mot 180 graders regeln. Googla och läs på om denna. Det märks ofta rätt tydligt.

Manus, bildmanus etc för att ha en god överblick om vad som skall plåtas. Blir oftast bättre om bildvinklar, utsnitt etc är satt i förhand så att bildspråket är någorlunda sammanhängande genom filmen. Skitjobbigt då det känns som att 14 fotografer plåtat en liten snutt vardera med olika bildspråk i en film.

Läs på om hur en film normalt sett byggs upp med olika delar för att fånga intresse och bygga upp önskat tempo.

Läsa på om olika klipptekniker. Dvs inte programvara utan själva klippningen i grunden för att skapa tempo, intresse, spänning etc.

Att göra film med eller utan budget är skitsvårt och det bästa tipset är att läsa er till kunskapen, se på film, kolla Youtube och filma en massa. Vilken kamera ni använder eller vilket program ni klipper i spelar mindre roll - bara ni behärskar verktygen någorlunda så löser sig den biten av sig själv.

Fokus på innehåll och på att förmedla innehållet till tittaren på önskat vis är A och O - tekniken bakom kommer senare i alfabetet.

Googla på något i stil med Grunderna i filmskapande, filmproduktion eller liknande.

Lycka till!
 
Hej. Jag kan inte se i din profil var du bor någonstans.
För hela landet runt finns regionala filmresurscentrum. Ett i varje län. Och de arbetar bland annat med talangutveckling av unga filmare. Håller kurser, lånar ut teknik, arrangerar filmtävlingar etc.

Om jag vet var du bor kan jag peka dig rätt.

/Jerry

PS. www.voodoofilm.org är en bra sajt för filmare. Bra forum, som det här, och mycket guider kring film på sidan.
 
Vad är det jag ska skriva till dem? De skriver att stöd ges mest till semiprofs eller professionella filmare.
Utbildnings sidan står på spanska (tror jag). Men hade varit intressant att ta en utbildning där.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.