Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

budget 8k

Produkter
(logga in för att koppla)

Tobtob

Ny medlem
goddagens

Så jag funderar på att införskaffa en dslr. Har inte ägt någon tidigare men har precis läst färdigt en hs-kurs i fototeknik och tycker det verkar spännande! Men, som nybörjare är detta en av de största djunglar jag stött på inom teknikvärden..

Min budget är max 8k(med objektiv). Vad tänker jag mig vilka fota?
-naturbilder så ett ganska kraftigt zoomobjektiv skulle vara bra, hur är tex sigmas 70-300?
-macro verkar spännande men vad jag förstått är objektiven väldigt dyra om man ska ha ett bra?
kort skärpedjup ger coolast bilder tycker jag (gör kanske alla i början? :D) så det är bra om objektiven är ganska ljusstarka? zoom+ljusstarka, låter billigt va?

annat
-bra display, högupplöst
-Jag är inte alls intresserad av video för tillfället.

Har tittat och frågat runt om kameror (dock inte känt på så många än) och har kommit fram till följande alternativ för tillfället:
(hoppas länken funkar)

Googlar man lite och jämför vad folk skrivit på forum så verkar det som d90 får höga betyg överallt. Bl.a nån tråd här som jämförde den med d5100, där nästan alla röstade för d90. Det en aning märkligt att en 4 år gammal kamera ska vara den bästa i prisklassen under 8k fortfarande?!
Pentax k-r verkar bra, dock verkar det som den inte säljs på så många ställen och det är dåligt med objektiv?
Det kanske är bättre att lägga lite mer pengar på objektiv och spara in lite kameran?

Vad skulle ni rekommendera?
 
goddagens

Så jag funderar på att införskaffa en dslr. Har inte ägt någon tidigare men har precis läst färdigt en hs-kurs i fototeknik och tycker det verkar spännande! Men, som nybörjare är detta en av de största djunglar jag stött på inom teknikvärden..

Min budget är max 8k(med objektiv). Vad tänker jag mig vilka fota?
-naturbilder så ett ganska kraftigt zoomobjektiv skulle vara bra, hur är tex sigmas 70-300?
-macro verkar spännande men vad jag förstått är objektiven väldigt dyra om man ska ha ett bra?
kort skärpedjup ger coolast bilder tycker jag (gör kanske alla i början? :D) så det är bra om objektiven är ganska ljusstarka? zoom+ljusstarka, låter billigt va?

annat
-bra display, högupplöst
-Jag är inte alls intresserad av video för tillfället.

Har tittat och frågat runt om kameror (dock inte känt på så många än) och har kommit fram till följande alternativ för tillfället:
(hoppas länken funkar)

Googlar man lite och jämför vad folk skrivit på forum så verkar det som d90 får höga betyg överallt. Bl.a nån tråd här som jämförde den med d5100, där nästan alla röstade för d90. Det en aning märkligt att en 4 år gammal kamera ska vara den bästa i prisklassen under 8k fortfarande?!
Pentax k-r verkar bra, dock verkar det som den inte säljs på så många ställen och det är dåligt med objektiv?
Det kanske är bättre att lägga lite mer pengar på objektiv och spara in lite kameran?

Vad skulle ni rekommendera?

Jag skulle rekommendera Pentax K-x (eller K-r om du kan hitta den) med antingen Tamron 70-300 (skarpare), eller Sigma 70-300. Då de modellerna utan bildstabilisering i objektivet. Du har ju redan bildstabilisering i pentaxkameran, så det är en onödig kostnad. Dessa ostabiliserade Tamron och Sigmaobjektiv har också makro 1:2. Det gör dem suveräna som walkaroundobjektiv i skog och mark. Kommer en fjäril, är man genast på banan, kommer en fågel eller rådjur likaså.

Har själv Pentax K-x och detta ostabiliserade Tamron. Det pratas mycket skit om det, men faktum är att det ger fina bilder, kolla tex här: http://www.fotosidan.se/blogs/nokturner/i-lappuggleland.htm
Taget med den kombon i går. Kromatisk aberration får man på köpet, man får inte allt till det priset. Men den framträder inte på alla bilder och kan bekämpas i efterredigeringen. Har dock inte behövts på de med lappugglan.

Pentax K-x har något bättre isoprestanda än K-r, annars är väl K-r en måttlig uppgradering från K-x. Viktigast är väl kanske att K-r har större och bättre display, därmed inte sagt att K-x är dålig (2,5" mot 3" skärm om jag kommer ihåg rätt).

Angående objektivutbudet tror jag Pentax räcker till om du kan vara beredd att acceptera viss tredjepartsoptik. Det beror ju på vad du har för planer på att utvecklas åt för håll förstås. För mig räcker utbudet till Pentax utan vidare.

Lycka till med ditt val :)

Edit: På Pentax, där kamerans egna inbyggda fokusmotor används, fokuserar Tamronet riktigt rappt, kan egentligen inte klaga, även om snabbare finns. På de märken där fokusmotor i tamronobjektivet används klagas ofta på långsam och högljudd fokus.
 
Senast ändrad:
K5

Pentax K5 är en mycket kompetent DSLR, den säljs just nu till kampanjpris strax under 8K med kitobjektiv 18-55 (Cyberphoto). Ett bra hus, det kanske finns möjlighet att spara till objektiv? Pentax objektiv fungerar från 1975 med K-fattning... begagnat. Att satsa på ett bra hus är eventuellt värd väntan:)
 
Pentax K5 är en mycket kompetent DSLR, den säljs just nu till kampanjpris strax under 8K med kitobjektiv 18-55 (Cyberphoto). Ett bra hus, det kanske finns möjlighet att spara till objektiv? Pentax objektiv fungerar från 1975 med K-fattning... begagnat. Att satsa på ett bra hus är eventuellt värd väntan:)
Jag är mycket nöjd med min K-5:a och köpte den med just 18-55 kitet. En fantastisk sak med det kitet är att man får en fullständig vädertätning i ett modernt hus och objektiv för ynka 8000kr, inte dyrt om man jämför med andra.

Ett begagnat Tamron/Sigma 70-300 kan man få för 600-1000kr beroende på skick och tur eller så letar man internationellt (olika Pentaxforumen) efter ett Pentax FA 100-300 till ungefär samma pris. Tamron 70-300 Di duger helt klart till enkla makrobilder. http://flic.kr/p/bucCh4
Annars väntar du och ser vad du behöver och kanske sparar till något liknande Sigma/Tamron 70-200mm F2.8 i någon variant begagnad.
 
Ja har man sett! Nu får man ju en K-5 + 18-55 WR för 8000 kr, fantastiskt. Att sedan lägga på de 1500 kr som Tamron 70-300 kostar nytt på det är en god investering i fotoglädje. Enklare makro och enklare. Tamronen har nio rundade bländarlameller, oskärpan tycker jag därigenom blir ganska snygg. Skärpan duger i vart fall. Men man kanske vill ha större avbildningsskala än 1:2? Då är en Raynoxlins DCR-150 ett ekonomiskt och smidigt alternativ till tamronen, för 500 kr får man makro drygt 1:1 av god kvalitet. Den dag man skaffar ett dedicerat makroobjektiv har man också glädje av Raynoxen för de tillfällen man vill komma riktigt nära.
 
Cyberphoto

Att Cyberphoto också har en helt underbar support och service vid och efter köp, gör att om du handlar där kan lita på att bli mer än nöjd:)
 
Oj vad många svar!! :D tack

Ok, så ni verkar alla rörande överens om att pentax k-5 (eller k-r) är den mest prisvärda? Är det ingen annan kamera som kan mäta sig med den för detta pris? Såg tex att man kan köpa d5100 med två objektiv (18-55+70-300) för 8000kr, är det inte lika prisvärt?

sen funderar jag på makroobjektivet som ni pratar om, tamron 70-300 tex. Går dessa även att använda till att fota fåglar och andra djur på långa avstånd (alltså är dom zoomobjektiv?). Eller om det står "makro" på objektivet, är de endast till för makrobilder?
 
Makroobjektiv fungerar på långt håll också. Nu är Tamrons eller Sigmas 70-300-zoomar med avbildningsskala 1:2 egentligen inga renodlade makroobjektiv. Makroobjektiv av i dag går till 1:1, men fokuserar lite långsammare än vanliga objektiv. Dessa 70-300:eek:r går "bara" till 1:2, men har å andra sidan inte nackdelen med långsam fokus som dedicerade makroobjektiv. Nu är de ju inga fokusraketer ändå, men denna nackdel har de inte. Fördelen med Pentax (eller Sony) är att du får bildstabilisering med dessa billiga objektiv. I de system som inte har bildstabiliseringen i kamerahuset måste du köpa stabiliserade objektiv, och då hoppar priset upp ett snäpp. Nu vet jag inte vilket 70-300 som ingick i nikonpaketet, kanske var den stabiliserad? I så fall är ju också det paketet ett bra köp. Stabilisering skall du ha på ett sådant objektiv tycker jag. Vad du skall satsa på kan egentligen bara du avgöra efter hur just du tänkt använda kameran. Alla kameror är kompromisser på lite olika sätt. Bara du vet vad som passar dig och din ekonomi. Här kan du bara få lite tips och input. Valet är i slutändan ditt.
 
för ca. 8 lax får du på blocket

Eos 5D mk1
CANON EF 70-200L F.4

Där har du en störtbra grund om du vill ta fotandet vidare....
Särskilt om du gillar korta skärpedjup är 5D ett bra alternativ då de e FF
Jag kommer aldrig gå tillbaka till crop sensor iaf det är ett som är säkert :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.