Annons

Brutna länkar i Lightroom

Produkter
(logga in för att koppla)

cakon

Aktiv medlem
Installerade om datorn för ett par veckor sedan. Jag råkade då lägga till en bokstav i mitt användarnamn vilket gör att Lightroom inte längre hittar mina bilder. Jag har ingen lust att söka efter saknade mappar för varenda enskild mapp. Finns det någon möjlighet att någonstans ändra så att Lightroom hittar mina filer? Har försökt att byta namn på användarprofilen vilket fungerar överallt utom just i filhanteringen i Windows 7. Kan man inte editera i någon ini-fil eller liknande för Lightroom så att man där kan ange rätt sökväg?

Högerklicka på huvudmappen i FOLDERS på den vänstrapanelen i LIBRARY. Och leta upp huvudmappen.

/Stefan

Högerklicka på huvudmappen i FOLDERS på den vänstrapanelen i LIBRARY. Och leta upp huvudmappen.

/Stefan

Det funkar inte men det kanske beror på att jag hittills importerat mapp för mapp och inte en hel katalogstruktur. Men alla bilder ligger ju i samma huvudmapp så man tycker att det borde gå. Fast om inget annat funkar får jag väl skapa ett nytt användarkonto i Windows 7 och flytta över alla filer dit.

Du kan enkelt få Lightroom att lägga upp det som om du har med mer filstruktur än när du importerade.

Högerklicka på valfri mapp i filträdet och välj "Add Parent Folder" så kommer Lightroom lägga till en nivå (tror du förstår när du provar).

Upprepa tills alla mappar ingår i den, sen borde Stefans tips funka.

Lycka till

Du kan enkelt få Lightroom att lägga upp det som om du har med mer filstruktur än när du importerade.

Högerklicka på valfri mapp i filträdet och välj "Add Parent Folder" så kommer Lightroom lägga till en nivå (tror du förstår när du provar).

Upprepa tills alla mappar ingår i den, sen borde Stefans tips funka.

Lycka till

Bra tips men det funkade inte heller. Tycker att Lightroom är sällsynt ologiskt och irriterande. Om nu en användare råkar göra fel vid byte av dator så borde det väl inte vara omöjligt att tala om för programmet var själva huvudmappen ligger. Jag får bara upp "Lägg till överordnad mapp" ibland och jag har jävlar i mig inte lyckats räkna ut när detta alternativ dyker upp eller inte. De flesta av mina mappar pekar ju fel och när jag högerklickar på någon av dessa får jag bara upp två alternativ, "sök efter saknade mappar" och "ta bort". Väljer jag det första alternativet så letar jag reda på var just den mappen ligger men alla andra mappar förblir fel.

Kan man enkelt återimportera samtliga bilder utan att metadatan ändras? Programmet ska alltså endast läsa in befintlig metadata.

Senast ändrad:
Ok prova detta då
*Högerklicka på en fil som saknar länk. Dvs "The file named xxx is offline or missing"
* Välj "Find in exlorer"
* Leta upp den
* Kryssa i "Find nearby mssing photos"
* Tryck på Select

Hoppas detta funkar.

/Stefan

Ok prova detta då
*Högerklicka på en fil som saknar länk. Dvs "The file named xxx is offline or missing"
* Välj "Find in exlorer"
* Leta upp den
* Kryssa i "Find nearby mssing photos"
* Tryck på Select

Hoppas detta funkar.

/Stefan

Det funkar men bara för en mapp i taget. Med andra ord blir det nog till att sitta och gå igenom varenda mapp. Nåja, det är av misstagen man lär sig :)

Tack för hjälpen ni som försökt hitta en lösning! Om någon kommer på något revolutionerande inom en relativt snar framtid får ni hemskt gärna meddela det här.

Bra tips men det funkade inte heller. Tycker att Lightroom är sällsynt ologiskt och irriterande. Om nu en användare råkar göra fel vid byte av dator så borde det väl inte vara omöjligt att tala om för programmet var själva huvudmappen ligger. Jag får bara upp "Lägg till överordnad mapp" ibland och jag har jävlar i mig inte lyckats räkna ut när detta alternativ dyker upp eller inte. De flesta av mina mappar pekar ju fel och när jag högerklickar på någon av dessa får jag bara upp två alternativ, "sök efter saknade mappar" och "ta bort". Väljer jag det första alternativet så letar jag reda på var just den mappen ligger men alla andra mappar förblir fel.

Kan man enkelt återimportera samtliga bilder utan att metadatan ändras? Programmet ska alltså endast läsa in befintlig metadata.

vet inte om du har bilderna på flera hårdiskar eller om du har dom på en, nåväl, radera bilderna i LR bara i katalogen inte fysiskt innifrån programmet, radera sedan de tomma mapparna i LR. Importera dina bilder och välj mappen längst upp i hierarkin och välj att importera utan att flytta bilderna. I och med att bilderna inte behöver flyttas så går det hyfsat snabbt (brukar ta en 15-20 min för 25 000 rawfiler à 25 MB)Då fär du dom importerade i den mappstruktur du hade tidigare och dina metadata fins kvar, kan inte svara p om dina collections kommer att funka.

en annan variant är att högerklicka (i LR) på den mapp som ligger högst i hierarkin och välja:syncronize folder, den kommer då att ta bort de bilder i LR som den inte har adresseringen till och sedan öppna importfönstret där du kan importera de bilder som inte finns i LR (eller som LR inte hittar)
Hoppas det hjälper annar kan du ju alltid döpa om din mapp till det den hette tidiagre och sedan döpa om den inne i LR, kanske är det enklaste. Hela grejen med att döpa om sina mappar är lite som att döpa om gator i städer utan att tala om det för dom som gör kartorna :)

mvh

nikolaj

Installerade om datorn för ett par veckor sedan. Jag råkade då lägga till en bokstav i mitt användarnamn vilket gör att Lightroom inte längre hittar mina bilder. Jag har ingen lust att söka efter saknade mappar för varenda enskild mapp. Finns det någon möjlighet att någonstans ändra så att Lightroom hittar mina filer? Har försökt att byta namn på användarprofilen vilket fungerar överallt utom just i filhanteringen i Windows 7. Kan man inte editera i någon ini-fil eller liknande för Lightroom så att man där kan ange rätt sökväg?

Jag såg att du tycker att Lightroom är ologiskt och irriterande. Min erfarenhet är precis tvärtom, även om jag förstår din frustration. Lightroom är ett av de smartare program jag arbetat med när det gäller bilder som "försvunnit".

Även om det kan tyckas jobbigt att uppdatera varje mapp så tror jag inte att det tar så lång tid att någon annan metod är snabbare.

Det jag inte riktigt greppar i det här fallet är om du haft en tydlig struktur för dina bilder på hårddisken, eller om de legat lite överallt? Min rekommendation till alla som jobbar med Lightroom är att lägga alla bilder i samma rotmapp (i mitt fall är det e:\fotoalbum\). Då hjälper man Lightroom att hitta bilder om något går fel, samtidigt som man själv har bra koll på var alla ens bilder ligger fysiskt.

Tänkte just skriva nåt om det här med att ha en huvudmapp som alla bilder lagras under... men så såg jag att Alagazam redan gjort det. Men det är som sagt ett av de första tipsen man bör lära sig när man använder LR. Lite sent nu i detta fall dock...

Men detta med organisering av filer gäller inte bara LR, det gäller alla filer man vill spara. Se till att du har en vettig struktur, och att du vet var saker och ting sparas. Lita int eblint på diverse automatiska "snälla" import och sorteringsfunktioner som vill "hjälpa" dig. Visst kan de vara bra, om man förstår vad de gör.

Och skaffa en extern disk där du sparar allt du vill spara. Blir så mycket enklare att göra backup.

E:\foto
E:\musik
E:\film
E:\dokument

Enkel och tydlig struktur. Under respektive huvudmapp kan du sen göra som du vill. Och C: används bara för Windows operativsystem och program (om det nu är Win man använder).

Tänkte just skriva nåt om det här med att ha en huvudmapp som alla bilder lagras under... men så såg jag att Alagazam redan gjort det. Men det är som sagt ett av de första tipsen man bör lära sig när man använder LR. Lite sent nu i detta fall dock...

Men detta med organisering av filer gäller inte bara LR, det gäller alla filer man vill spara. Se till att du har en vettig struktur, och att du vet var saker och ting sparas. Lita int eblint på diverse automatiska "snälla" import och sorteringsfunktioner som vill "hjälpa" dig. Visst kan de vara bra, om man förstår vad de gör.

Och skaffa en extern disk där du sparar allt du vill spara. Blir så mycket enklare att göra backup.

E:\foto
E:\musik
E:\film
E:\dokument

Enkel och tydlig struktur. Under respektive huvudmapp kan du sen göra som du vill. Och C: används bara för Windows operativsystem och program (om det nu är Win man använder).

Tack för dina råd. Dock har jag redan en bra struktur på bildmapparna. Problemet är förmodligen att jag importerad dem en i taget utan att ha angivit eller importerat ifrån själva huvudmappen. Nu kör jag en synkronisering av huvudmappen så förhoppningvis blir det lättare framöver.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto