Annons

Brutet avtal - ersättning

Produkter
(logga in för att koppla)

JohanPixels

Aktiv medlem
Hej!

Har en kund har brutit ett kontrakt, dvs han har använt en bild som reklam i metro göteborg, det är endast göteborg det gäller. Bilden var ca 5*5cm.

Hur räknar man ersättningen, mängden upplagor gånger bild?

Är det någon som skulle vilja kolla vad det ligger på, vet att det finns bildföreningar mm som ger ut rekomendationer men har inte tillgång till detta för tillfället

Är utan dator så det kanske dröjer någon/några dagar ja svarar.

Tack, Mvh /Johan

Senast ändrad:
Hej!

Har en kund har brutit ett kontrakt, dvs han har använt en bild som reklam i metro som han inte fick. Bilden var ca 5*5cm.

Hur räknar man ersättningen, mängden upplagor gånger bild?

Är det någon som skulle vilja kolla vad det ligger på, vet att det finns bildföreningar mm som ger ut rekomendationer men har inte tillgång till detta för tillfället

Är utan dator så det kanske dröjer någon/några dagar ja svarar.

Tack, Mvh /Johan
Vad jag kan läsa mig till i SFFs prislista så kostar det 6200:- för den upplaga som metro har i Stockholm. Har den gått i hela Sverige eller i en mindre upplaga så justeras priset efter det. För den otillåtna publiceringen tillkommer ett påslag på 100%. Dvs totalt 12400:-

Det är iallafall vad jag kan läsa mig till, kanske någon annan har mer info?

Vad jag kan läsa mig till i SFFs prislista så kostar det 6200:- för den upplaga som metro har i Stockholm. Har den gått i hela Sverige eller i en mindre upplaga så justeras priset efter det. För den otillåtna publiceringen tillkommer ett påslag på 100%. Dvs totalt 12400:-

Det är iallafall vad jag kan läsa mig till, kanske någon annan har mer info?

Skitskyst att du kolla, Hur beräknas det? Jag ska kolla upp hur många exemplar dem ger ut i Göteborg, det är endast gbg-metro som gäller.

Tack igen återkommer nästa gång jag får låna biblioteksdatorn :)

Skitskyst att du kolla, Hur beräknas det? Jag ska kolla upp hur många exemplar dem ger ut i Göteborg, det är endast gbg-metro som gäller.

Tack igen återkommer nästa gång jag får låna biblioteksdatorn :)

I SFFs prislista så finns det intervall för upplagor. Göteborgs Metro har angiven upplaga på 106.500 så då hamnar du på 100.000 nivån.
Nivåerna är: 5000 - 10000 - 50000 - 100000 - 250000 - 500000 osv.

Sedan så finns det "Mindre bild - Halvsida - Helsida -uppslag"

Så: Mindre bild, upplaga 100.000 + otillåten publicering.

Det blir då: 5200 + 100%= 10400 (eftersom upplagan är lägre än den i Stockholm)

Dock så ser jag att min prislista är från 2008. Jag kan inte säga hur den ser ut 2009. Sedan så är priserna en rekommendation, ingen lag. Men det är en startpunkt iallafall.

I SFFs prislista så finns det intervall för upplagor. Göteborgs Metro har angiven upplaga på 106.500 så då hamnar du på 100.000 nivån.
Nivåerna är: 5000 - 10000 - 50000 - 100000 - 250000 - 500000 osv.

Sedan så finns det "Mindre bild - Halvsida - Helsida -uppslag"

Så: Mindre bild, upplaga 100.000 + otillåten publicering.

Det blir då: 5200 + 100%= 10400 (eftersom upplagan är lägre än den i Stockholm)

Dock så ser jag att min prislista är från 2008. Jag kan inte säga hur den ser ut 2009. Sedan så är priserna en rekommendation, ingen lag. Men det är en startpunkt iallafall.

Senaste prislistan finns här: http://www.sfoto.se/grafik/generella/sff_prisg_2009.pdf

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar