ANNONS
Annons

Bruten blixtfot.

Produkter
(logga in för att koppla)

gorse

Aktiv medlem
Det mest osannolika hände lik förbannat. Jag hade lagt kameranväskan i baksätet på bilden och lite slarvigt hade jag bara lagt ner kameran med blixten monterat. För att inte kameran skulle vara så exponerad lade jag kavajen över.

Sen glömde jag bort väskan och lastade in ett par paket klickgolv i bagaget. Hemma upptäckte jag att blixten brutalt brutits av kameran och foten hänger löst i sina sladdar. Min fru undrar lite försynt att det kanske går att limma ihop. Jag inser att det är inte mycket plast som skall hålla i hop foten, så lim är nog inte att tänka på om det skall hålla.

Att hitta reservdelar till samsung sef-36pzf av fjolfjolårets modell är väl rätt utsiktslöst eller? Förbannat säger jag, jag köpte blixten på rea för det var lite svårsåld och legat länge i butiken och nu pajade jag den själv innan ens tre månader gått.

Jag hade en trasig plastdetalj på min Nikon blixt som jag inte kunde få tag på här genom Nikon. Jag ringde då Nikon i California och kunde via en kollega få hem detaljen därifrån....

Prova och hör med Samsung i Sverige annars kanske de kan leda dej rätt i utlandet. Värt att kolla. Reservdelar brukar finnas men i Sverige är det ofta förknippat med höga hanteringskostnader. USA är ofta MYCKET billigare...

Jag antar att det är utsiktslöst att vända sej till Ortopeden även om det handlar om en bruten fot...

Lycka till

Tack för de glada tillropen när det ser som svartast ut. Då kanske det finns hopp i alla fall. Jag har mailat två ställen som utger sig för att vara serviceverkstäder för samsung och även mailat en pentaxverkstad så jag upptäckte att Pentax AF-360FGZ ser ut att vara exakt samma blixt jag har. Den är nog till salu fortfarande. Vi får se vad de svarar.

I eländet får jag nog säga att det är tur att plasten på en blixt är mjukare än kamerahuset. Det kanske rent av är uttänkt så.

Att reservdelar kostar har jag redan listat ut, då jag vid ett annat tillfälle tappade gummitutan för ögat. Kostade väldig många hundralappar att ersätta.

Lite surt känns det att jag nu spenderat mer pengar på min billiga kamerautrustning än som jag från början köpt en riktig Pentax.

Som slutsvar på tråden kan jag meddela att till samsung finns absolut nada i reservdelskatalogen. Man gör inga garantireparationer utan ersätter med ny blixt. Men, för mig var det ju ingen garantirep, så då blev det rätt svart. De hade föresten bara ett enda case med reparation av nån blixt som min.

MEN! Som himla tur är svarade kameraservice.se på mina mail och sa att de hade en pentax-reservdel som passar som de skulle skicka för 350 spänn inklusive porto. Lysande och tack. Nu är jag glad igen och väntar ivrigt på paket.

MEN! Som himla tur är svarade kameraservice.se på mina mail och sa att de hade en pentax-reservdel som passar som de skulle skicka för 350 spänn inklusive porto. Lysande och tack. Nu är jag glad igen och väntar ivrigt på paket.

Köpte själv en begagnad Pentax FGZ-540 och fick med en 360 med avbruten fot på köpet. Köpte ny fot för 350 spänn och max två minuters jobb med att skruva bort den gamla foten och montera på den nya och har nu två fullt fungerande blixtar.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto