Annons

Brusskillnad i jpeg och raw

Produkter
(logga in för att koppla)

VickiochTova

Aktiv medlem
Undrar hur mycket skillnad det blir på bruset om man fotar i jpeg respektive raw? Har varit lat och inte satt mej in i raw nåt utan fotat i jpeg.
Har en d200 och de har ju inte bästa prestationerna på högre iso men jag får brus redan vid iso 320, blir det bättre om man fotar i rawfornatet och lär sig den bildbehandlingen som jag förstår är annorlunda än jpeg?
Är det något extra program jag behöver för att "läsa av" rawfilen?
Sökte på forumet men hittade mest jämförelser mellan olika kameror, om det varit upppe förut så hänvisa mej gärna dit =)
Mvh Viktoria
 
Undrar hur mycket skillnad det blir på bruset om man fotar i jpeg respektive raw? Har varit lat och inte satt mej in i raw nåt utan fotat i jpeg.
Har en d200 och de har ju inte bästa prestationerna på högre iso men jag får brus redan vid iso 320, blir det bättre om man fotar i rawfornatet och lär sig den bildbehandlingen som jag förstår är annorlunda än jpeg?
Är det något extra program jag behöver för att "läsa av" rawfilen?
Sökte på forumet men hittade mest jämförelser mellan olika kameror, om det varit upppe förut så hänvisa mej gärna dit =)
Mvh Viktoria

Det avgörande för om det lönar sig med raw ur brussynpunkt:

1) Inställningar i kameran för jpg,

2) Exponering,

3) Vald rawkonverterare och inställningar i den,

4) Om dedikerade program för brusreduktion och skärpning används samt om dessa tillämpas selektivt.

Det blir ALLTID sämre att skärpa och brusreducera direkt i kameran eftersom

a) kvaliteten på NR och skärpning i kameran är sämre än vad som går att åstadkomma i bildbehandlingen efteråt,

b) brusreduktionen och skärpningen är global dvs görs över hela bilden,

c) fotografen har liten kontroll över mängden NR och skärpning som används.

Det enklaste för en nybörjare är att prova att rawkonvertera i gratisprogrammet View NX samt med det kostnadsfria programmet Boundary Noise Reduction. Du använder det tillsammans med tex Photoshop Elements mfl program. Se hemsidan:

http://www.colormancer.ca/free/download-filters/noise-reduction.htm
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.