Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

"Brusreducering vid höga ISO" - N00B fråga

Produkter
(logga in för att koppla)

MixPix

Aktiv medlem
Känner mig hyfsat dum nu för en hel del tror jag mig ha koll på!
Men inställningen "Brusreducering vid höga ISO" gäller den för både jpg och raw format?
(Ja, jag har läst manualen men fattade inte ändå....trög? Ja, förmodligen?)
(Ooooooh va skämmig denna fråga känns....)

Känner mig hyfsat dum nu för en hel del tror jag mig ha koll på!
Men inställningen "Brusreducering vid höga ISO" gäller den för både jpg och raw format?
(Ja, jag har läst manualen men fattade inte ändå....trög? Ja, förmodligen?)
(Ooooooh va skämmig denna fråga känns....)

Jag tror inget av pre-set-funktionerna i kameran överförs till RAW bilderna. Jag kan inbillia mig, men jag tror att skärpan, kontrasten och färgmättnaden överförs till Lightroom iaf. Åtminstone ändrades preset-inställningarna i lightroom när jag ändrade det i kameran (och jag har LR i orginalinställningar). Men som sagt: Jag kan ha inbillat mig.

Brusreduceringen är endast för JPEG.

Det är beroende på vad för program du använder.

Eller rättare sagt om ditt program kan avläsa informationen i RAW filen. Informationen för brusreducingering ges till RAW filen, men utförs inte direkt som med JPEG filen.

Utan när du konverterar till ett annat format utförs brusreduceringen, men kan programmet då inte läsa den informationen uteblir brusreduceringen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar