Annons

Brusreducering - vad är "bäst"

Produkter
(logga in för att koppla)

jpgrahn

Aktiv medlem
För flera år sedan skaffade jag Neat Image. Då hade jag först Nikon D1H och sedan en D2H. Där gjorde det stor skillnad med brusreduceringen. Efter att jag mest kört med D700 har inte behovet varit lika stort. Ibland gör jag lite brusreducering tillsammans med skärpning direkt i Lightroom innan jag exporterar bildfilen.

Nu har jag även en V3:a. Där ser jag att bilderna, förstås, är mycket brusigare.
Så min fråga är vad som är bäst.
Svårt svara på såklart men jag är tacksam om du kan dela med dig av dina erfarenheter.

Två alternativ verkar hyfsat bra. DxO Optics Pro 10 och Googles Nik Collection.
Någon som använder någon av dessa? Eller finns det andra bättre? Plugins direkt i Lightroom?
 
Neat Image verkar inte ha uppdaterats på ett tag och det har fått mig att börja leta efter bättre alternativ.

Om Photo Ninja: tittar man i listan över kameror som stöds så hittar jag inte Nikon V3. Helt klart en brist i mina ögon.
 
Brusreducering före eller efter oskarp mask?

Vad det gäller brusreducering är det nog inte mycket som slår Photo Ninja, bra på mycket annat också.

Jag brukar använda Neat Image, mest för att jag är van det programmet och dessutom tycker jag att brusreduceringen i Photoshop är dålig/svårare att använda. Photo Ninja har jag inte provat.

Jag avvänder min filmscanner till sv/v och färgnegativ, (även dia), och resultatet av en scanning i 2880 dpi blir ibland mycket dammprickar och repor att klona bort sedan. Gamla negativ från 60- och 70-tal kan vara ganska arbetskrävande att "reparera", men sedan det gjorts behöver jag oftast både brusreducera och även skärpa upp bilden lite med oskarp mask.

Vad bör jag göra först, brusreducera först och skärpa upp sedan? Eller tvärtom, oskarp mask först och sedan brusreducera? Jag har ibland märkta att en bild som förefallit vara hyfsat ren från dammprickar (sedd i 200%) för att skrivas ut kan få ytterligare "nya" dammprickar efter uppskärpningen med oskarp mask. Talar detta för att man brusreducerar sist?

Vore tacksam för råd & tips!
mvh
/B
 
Jag är bara en glad amatör men tycker Lightrooms brusreducering fungerar utmärkt. Menar ni att det blir märkbart bättre med ett externt program?
 
Jag är bara en glad amatör men tycker Lightrooms brusreducering fungerar utmärkt. Menar ni att det blir märkbart bättre med ett externt program?

Ja jag tycker det - men det kanske är en "särskild sorts brus" som man får vid inscanning av 24x36-negativ...
dvs brus som orsakats av filmens kornighet, inte av en sensor i en digitalkamera...

mvh
/B
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.