Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Brusnivåerna i 400D verkligen lägre än D80/D40x/D200?

Produkter
(logga in för att koppla)

epep

Aktiv medlem
Hej!

Efter att ha studerat dpreviews recensioner av EOS 400D, Nikon D40x, D80 och D200 slog det mig att även om brusnivåerna i jpeg i 400D var lägre och ffa kameran kunde bibehålla bättre detaljer vid viss brusnivå i jpeg, så var det något konstigt med rå-bilderna.

Här är relevanta länkar:
http://www.dpreview.com/reviews/canoneos400d/page18.asp
http://www.dpreview.com/reviews/nikond40x/page16.asp
http://www.dpreview.com/reviews/nikond200/page21.asp
http://www.dpreview.com/reviews/nikond80/page18.asp

Vid jämförelse av rå-bilderna från 400D med råbilderna från D40x, samt även jämfört med jpegbilderna med inställningen "ingen brusreducering" från D80 och d200 får man tydligt intryck av att 400D *inte* är mindre brusing än nikon-kamerorna. Om något så är 400D brusigare.

Ser man även på diagrammen i recensionen av 400D blir det ännu intressantare. Tyvärr finns inte något diagram över råbilderna från D40x, så där måste man göra en okulär jämförelse av själva bilderna. Det finns dock diagram från D200 och D80 över jpeg-bilder med inställningen "ingen brusreducering".
Nikon tillämpar väl dock viss brusreducering även i inställningen "ingen brusreducering", men data är enligt följande:

400D rå iso1600 (brusnivå som standardavvikelse):
6 (acr) samt 8,5 (canon digital photo pro) med liten skillnad mellan svarta och grå områden.

D200 jpeg (inställning "ingen brusreducering") iso1600:
3 och 5,5 för grått resp svart

D80 jpeg (inställning "ingen brusreducering") iso1600:
3 (oklart om det avser svart eller grått - mest sannolikt är dock grått då värdet är lågt)

Ser man på råbilderna från D40x och jämför med råbilderna från 400D så får man heller inte alls intryck av mindre brus i 400D.

Ännu intressantare blir det när man jämför råbilderna från 400D med jpeg från samma kamera. I diagrammet över detta förefaller det ske brusreducering *redan* vid iso100 i 400D. I de bilder som visas, vilka är iso400, 800 och 1600, syns också brusreduceringen klart som skillnad mellan jpegarna från kameran och de konverterade råbilderna.
Frågan är hur mycket råkonverteringsprogramvaran påverkar här?

Frågan är nu vad detta beror på.
Är sensorn i 400D inte bättre än sensorn i Nikonkamerorna (d40x och d80 har samma typ av sensor och sensorn i d200 är i stort sett samma som i d80 och d40x)?
Hur mycket brusreducering har nikon i jpeggarna med inställningen "ingen brusrecudering"? Lägger nikon in brusreducering även i råbilden (bruset d40x råbild är inte större än i 400d)?
Vad gör canon för hokus pokus för att få så bra jpeg-bilder från kameran?
Har canon slängt in en sensor i 400D som inte riktigt lever upp till deras tidigare högt ställda krav på sensorerna? Detta skulle då kunna förklara varför en 10 mpix-uppföljare i 10D/20D/30D-serien dröjer! Kanske var 400D en snabbt ihopsatt produkt för att kunna svara D80, A100 etc?
Kanske är det inte helt enkelt att överföra brusreduceringstekniken till den högre packtätheten i 400D? Kanske är inte sensorn i nikon-kamerorna så dålig som många vill hävda - det kanske är så att i förhållande till sin pixelyta så uppvisar den det brus som kan förväntas även vid verkligt lågt brus.

Om man räknar om till antalet pixlar om sensorn skulle varit full format, så fås följande (ungefärligt):
1DMkIII: 10,1 * 1,3^2 = 17 mpix
1DmkIII (äkta crop ca 1,25): 10,1*1,25^2=16mpix
1DMkII: 8,2 * 1,3^2 = 14 mpix
IdMkII (äkta crop ca 1,25): 8,2*1,25^2=12,8 mpix
1DsMkII: 16,6 mpix
400D: 10,1 * 1,6^2 = 26 mpix
400D (äkta crop 1,62): 10,2*1,62^2=26,5 mpix
30D: 8,2 * 1,6^2 = 21 mpix
5D: 12,7 mpix
350D: 8,0 * 1,62^2 = 21 mpix (räknar här med 350 sanna något större cropfaktor än 1,6)

400D är alltså den kamera bland canons dSLR som har tydligt minst pixelarea, och som vi redan vet har den 25% fler pixlar på samma yta än de kameror som tidigare haft högst packningstäthet - 30D och 350D.

/erik
 
Senast ändrad:
När Canon släppte 30D så sa dom att en 10mp APS-C sensor skulle medföra mer brus, därför avstod dom från att ge den mer än 8mp.

Att just 400D fick 10mp är troligen endast för att kunna konkurera med dom andra 10mp kamerorna i samma klass, dom kunderna är väl inte lika känsliga, men många som bytte upp sig från 350D till 400D har ju klagat på att den är sämre när det gäller brus på höga ISO, speciellt PixelPeepers på DP.

Att det tar sådan tid för Canon att släppa sin 40D beror nog mycket på brusproblemen som uppstår med så mycket pixlar på en så pass liten sensor, men när den väl kommer så kanske den till och med har 12mp, tekniken går ju frammåt, och jag skulle inte bli förvånad om dom lyckas.

/kent
 
På:
http://www.clarkvision.com/imagedetail/digital.sensor.performance.summary/index.html
http://www.clarkvision.com/imagedetail/evaluation-nikon-d200/index.html

ser man tydligt hur Canons CMOS-sensorer i 350D/20D/1DMkII/5D (men ej 10D) är överlägsna många andra sensorer. De har lågt avläsningsbrus, högt iso vid unity gain, stor dynamisk vidd, och hög well capacity i förhållande till sin pixelstorlek.
Verkligen imponerande. Man kan också se utveckligen hos canons sensorer. Trots *mindre* pixelyta har de lyckats tom förbättra många karakteristika. De har ökat full well capacity i förhållande till nominell sensorarea jmf 10D, och de har sedan 10D, som även i förhållande till andra sensorer ligger högt i avläsningsbrus, reducerat avläsningsbruset markant i sensorerna i 20D/350D/1DMkII/5D. Detta har medfört en stor dynamisk bredd i sensorn.

För skojs skull beräknade jag full well capacity per kvadratmikrometer nominell pixelyta (som mått på pixelarean använde jag sensorarea / effektiva pixlar enligt hösta "upplösning"), och erhöll då följande:
D200: ca 880
D70: ca 895
10D: ca 810
20D: 1250 (!!! - jmf 10D, ca 50% ökning)
5D: 1190 (!!!)
Ett par kompaktkameror:
S60: 2900
S70: 1520

Även iso unity gain i förhållande till pixelytan ligger bra i 20D med knappt 30 jmf 22, 21 och 17 i D200, 10D respektive D70.

Medan full well capacity per ytenhet legat väsentligen stilla mellan D70 och D200, så har Canon betydligt ökat full well capacity per ytenhet, ökat iso unity gain per ytenhet och dessa båda så till den milda grad att trots mindre sensoryta så har 20D bättre data inte bara per ytenehet utan även totalt jmf 10D. Därtill har man mellan 10D och 20D minskat avläsningsbruset till ca 1/3.

Om man ser full well capacity i förhållande till avläsningsbruset, så fås följande (fw = full well capacity, rn = avläsningsbrus, rat = ratio mellan de båda, vilket logarimerat med basen 2 ger db, den dynamiska bredden i sensorn):
D200: fw:32,680 rn:7.4 rat:4420 db: 12,1
D70: fw: 48,800 rn: 6.3 rat: 7750 db: 12,9
20D: fw: 51,400 rn: 3.6 (!) rat: 14300(!) db: 13,8
10D: fw: 44,200 rn: 10 rat: 4420 db: 12,1
5D: fw: 80000 rn: 3,7 rat: 21600(!) db: 14,4
Jämför vad som händer mellan 10D och 20D!
Åter kan man se hur Canons förbättring av full well capacity och avläsningsbrus förbättrat sensorns karakteristika trots mindre pixelyta, medan något liknande inte ses mellan D70 och D200.

Synd att han inte har data för sensorn i 400D - det hade varit intressant att se hur den placerar sig.

/erik
 
Kul att någon vågar ta upp detta och ifrågasätta alla innötta "sanningar" som mycket väl kan vara felaktiga. Det sägs av ren slentrian att "Canon har lägre brus än Nikon", oavsett modell, vilket förstås inte stämmer. Sen gäller det ju att skilja på brus och brus. Jag tycker att min D200 brusar ganska mycket i vissa förhållanden, men å andra sidan är bruset ganska trivsamt. Det är inget färgbrus att tala om, och luminansbruset är ganska likt filmkorn med lite god vilja.
Kikar man däremot på kameror som 1D Mk III så är ju Nikon rejält ifrånåkta när det gäller brus. Men det handlar ju om att jämföra rätt modeller. D40x mot 400D är rättvist.

Tillägg: Förresten har jag på senare tid funderat mycket på det här med sensorteknologi. Varför gör ingen tillverkare en FF-sensor med riktigt låg upplösning? Det kan ju inte vara det minsta dyrt. Typ 4 megapixel eller något. Det borde man kunna smäcka in i vilken kamera som helst där det finns fina objektiv. Då kunde man få en kamera med ruskigt lågt brus, möjligheter till kort skärpedjup med vidvinklar, samtidigt som sensorn definitivt duger för att använda gammal trevlig manuell optik skärpemässigt. Men nädå, det ska vara herrejössesupplösning OCH lågt brus. *suck*
 
DxO material från DigIT.no

Intressant analys i denna tråd, bra jobbat! ClarkVisions material är också mycket ambitiöst och intressant.

Här är ett kompletterande material taget från våra norska grannar, DigIT.no. De har en välutvecklad metodik, där de använder DxO Analyzer för sina kameratester.

Kikar vi här på t.ex. Canon 400D, så har just den kameran för ovanlighetens skull bättre prestanda vid ISO200 än vid ISO100, samt att vi kan se att den dessutom har sämre dynamiskt område än flertalet andra kameror över hela ISO-området. Däremot kan man se att Canons kurvor för krominans och luminans är mer sammanhållna än för andra kameror, förmodligen pga att man har en mer avancerad bildbehandling i sin process-kedja. Man utnyttjar här sin erfarenhet av CMOS-sensorer på ett effektivt sätt. Canons sensorer för APS-C är ju för övrigt en gnutta mindre än de i Pentax, Sony och Nikon.

För APS-C så skulle dessa tester räcka till för att kullkasta flertalet urbana myter om olika kamerors prestanda med avseende på brus och dynamiskt område.

Ref:
 
B/W-sensor

Makten skrev:
Varför gör ingen tillverkare en FF-sensor med riktigt låg upplösning? Det kan ju inte vara det minsta dyrt. Typ 4 megapixel eller något.
24x36mm är groteskt stort för att lägga ut på kisel. De fotolitografiska metoderna finns inte framtagna för dessa storlekar i ett svep. Förmodligen är det därför som 35mm sensorer för CMOS blir väldigt dyra att tillverka. Oftast är de storskaliga kisel-smedjorna billigare att nyttja, som dessutom har de minsta ledarbredderna. Men vilken nytta har man av det, när ingen s.k. stepper klarar så stor yta som en småbilds-sensor.

Jag skulle vilja se en B/W-sensor, där man skippar alla Bayer-filter, och nyttjar varje bildelement som en pixel. Bort med AA-filtret också.
 
Hej
vissa äldre mf bakstycken var enfärgers o en stegmotor som flyttade hela brickan o tog en r en g o en b bild genom att förskjuta nått, om det bar brickan eller rgb masken vet jag ej.

var ett sånt till salu på blocket för ca ett år sen.

Roine
 
Sequential Three-Pass Color CCD Imaging

roinek skrev:
vissa äldre mf bakstycken var enfärgers o en stegmotor som flyttade hela brickan o tog en r en g o en b bild genom att förskjuta nått, om det bar brickan eller rgb masken vet jag ej.

Det funkar ju till statiska motiv, eftersom man gör tre sekvensiella exponeringar med tre olika RGB-filter. Alla pixlar används ju till varje exponering, ingen Bayer-matris används således.

"Sequential Three-Pass Color CCD Imaging", with rotation of the color filter.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar