Det är problem med underexponerade bilder.
Bort med auto i Raw-konverteraren. Öka ljuset lite grann, följ efter med "skuggor" så lågdagrarna håller sig mörka. Försök hitta ett läge där bilden åtminstone är någorlunda ljus utan att bruset tagit överhand. Jag är lite ovan med CameraRaw, så jag kan ha missat någon funktion. Ställa kurvor tycker jag inte fungerar så bra, det är mycket lättare med RawShooter. Hursomhelst, om vi kör med CameraRaw så är det tillslut dags att öppna den i Photoshop. Sist jag mixtrade med en underexponerad bild så gick det hyfsat bra om jag som ovan ökade exponeringen så mycket som möjligt utan att bruset blev påtagligt, öppnade bilden i Photoshop och fixade resten där med ljus/kontrast efter en lättare brusreducering.
Om det är blå prickar i de mörka partierna, så kan man fixa dem såhär: Kör gaussisk oskärpa, brukar fungera med radie 5-20. Sedan går man direkt in under "redigera" och väljer "tona gaussisk oskärpa". Då kommer det upp en ny ruta,
under "läge" väljer du "färg" och klickar på "OK". Tar inte bort bruset helt, men gör det svartvitt. Fungerade det inget bra, ja då är det bara att backa tillbaka och kanske testa med annan radie på den gausiska oskärpan eller hitta en annan metod.