Annons

Brusiga bilder, kass objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

ante10

Medlem
Som en novis med en D70 och ett växande intresse har jag några funderingar.
Det är så att till min D70 har jag några Sigma objektiv 28-80/3,5-4,5 och ett 100-300 med motsvarande kvalité (dock högra bländarvärden). Dessa objektiv följde med ett paket på en F55:a jag har. Hela kitet med kamera gick på 2400, så jag vet att det inte är proffsgrejor för fem öre.

Jag tycker att bildkvalitén inte är vad jag hade förväntat mig, tror ni det kan bero på objektiven. Upplever en saknad av skärpa.
Borde skicka med bilder men har inte möjlighet just nu. Kan ni ge tips på bra objektiv för D70 till ett rimligt pris vore det super.

De billigaste sigma objektiven vet inte vad skärpa heter. Fick ett på köpet med min d70, tycker det är tråkigt att slänga det, o skäms att lägga ut den på annons... he he

Hebbe

Du råkar inte göra det klassiska misstaget att zooma in "för långt" när du kollar dina bilder då!? Den grejjen har fått nig å tvivla på bra gluggar... :)

/Muskos

reptilen skrev:
Du råkar inte göra det klassiska misstaget att zooma in "för långt" när du kollar dina bilder då!? Den grejjen har fått nig å tvivla på bra gluggar... :)

/Muskos

100% inzoomning är mycket avslöjande, det jag godtog optiskt för 20 år sen är inte samma som idag.

Idag kan jag på skärmen förstora nåt kopiöst & se varje skavank i bilden, inte alltid så skarpt som man skulle velat...

Du uppnår högre skärpa med fin optik men det krävs även en massa av dig själv. Att undvika skakningsoskärpa, lägga skärpan exakt, hur är ljuset/sikten vid fototillfället (vyer)? Det sista mycket viktigt då det aldrig har blivit skarpt, oberoende av optik, när det är grådassigt & disigt ute när man fotar vyer...

Sist men inte minst så får man fundera på om det har nån betydelse att bilden inte är superskarp vid 100% förstoring på skärmen? Hur stora kopior gör du? Många gör sällan kopior utan ser mest sina bilder på skärm.

För många räcker budgetoptiken, andra vill ha skarpare... Sen om dom utnyttjar den skarpare optiken genom att göra stora kopior eller bara vill ha den för att det ska va super i full förstoring på skärmen var en annan sak ;-)

För övrigt så är det mycket möjligt att din optik är skräp. Man måste bara veta att det hänger på så mycket mer än kameran & optiken, annars så finns risken att man blir besviken när man köper nytt...

//Larsa, som gillar när det är så skarpt som möjligt vid 100% men ofta inte behöver det...

Senast ändrad:
En glugg alla borde ha är en normal 50mm f 1,8 eller om man vill ha lite ljusstarkare 50mm f 1,4.
Det sägs att 1,8 är bland det skarpaste objektiv nikon har och det är billigt :)

Annars är nikons kitzoomen 18-70mm bra men ljussvagare.

/Johan

ante10 skrev:
Som en novis med en D70 och ett växande intresse har jag några funderingar.
Det är så att till min D70 har jag några Sigma objektiv 28-80/3,5-4,5 och ett 100-300 med motsvarande kvalité (dock högra bländarvärden). Dessa objektiv följde med ett paket på en F55:a jag har. Hela kitet med kamera gick på 2400, så jag vet att det inte är proffsgrejor för fem öre.

Jag tycker att bildkvalitén inte är vad jag hade förväntat mig, tror ni det kan bero på objektiven. Upplever en saknad av skärpa.
Borde skicka med bilder men har inte möjlighet just nu. Kan ni ge tips på bra objektiv för D70 till ett rimligt pris vore det super.

Är du säker på att det är objektiven det är fel på? Det finns många möjliga anledningar till att du är missnöjd med dina bilder (speciellt som amatör), så jag vill helst se en bild eller två innan jag råder dig att lägga ut pengar på ny optik.

Tittar du på bilderna i full upplösning på datorn kommer de ex. aldrig att se lika skarpa ut som de mindre, uppskärpta bilderna här på fotosidan. Dyra(re) objektiv köper inte jag primärt för att de är skarpare, utan för att de erbjuder andra fördelar som högre ljusstyrka, mindre distorion och bättre byggkvalitet bland annat.

Ska du ändå ta nästa steg upp i kvalitet så rekommenderar jag ett begagnat 18-70 för cirka 2000:- och ett nytt 50 f1.8 för knappa tusenlappen. Behåll ditt tele tills vidare.

Lägg upp en bild på någon server så får vi se hur det ser ut, chansen är stor att någon här kan hjälpa dig med ev. tekniska problem, det är mycket som spelar in i fotografi förutom objektivens kvalitet.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto