Annons

Brusiga 1:1-previews i Lightroom 3

Produkter
(logga in för att koppla)

Alagazam

Avslutat medlemskap
Jag har noterat att mina previews inte verkar visa den pålagda brusreduceringen när jag har bilden i 1:1-läge. Istället är bilderna extremt brusiga. Det ser nästan löjligt ut. När jag zoomar in på bilden läggs den dock på och bilden ser bra ut.

Är det någon som känner igen problemet och som har hört vad det beror på, och om det finns någon lösning?

Jag har noterat att mina previews inte verkar visa den pålagda brusreduceringen när jag har bilden i 1:1-läge. Istället är bilderna extremt brusiga. Det ser nästan löjligt ut. När jag zoomar in på bilden läggs den dock på och bilden ser bra ut.

Är det någon som känner igen problemet och som har hört vad det beror på, och om det finns någon lösning?

Ja, det är en irriterande fördröjning. Ofta får man zooma ut helt för att zooma in igen för att se effekten av gjorda förändringar rörande skärpa och NR.

Ja, det är en irriterande fördröjning. Ofta får man zooma ut helt för att zooma in igen för att se effekten av gjorda förändringar rörande skärpa och NR.

Tack för det svaret. Det visade sig att det är skillnad på hur det fungerar i Library- respektive Develop-modulen. I Library funkade det genom att zooma in och zooma ut. Däremot kvarstår problemet i Develop-modulen. Där lyckas jag inte på något sätt att få en korrekt visad bild i Fit- och Fill-läget.

Jag märker att jag gett tråden ett missvisande namn. Det är inte 1:1-visningen som krånglar utan Fit och Fill.

Senast ändrad:
Har du hittat någon lösning på problemet.

För mig tycker jag det funkar som det skall oavsett vilken zoomgrad jag har. I gamla LR var det väl dock så att resultatet av brusreducering bara kunde ses i 100% (eller gällde det kanske sharpening...?)

Liknande problem i "Navigator" (Överblicksfönstret)

Jag har precis samma "problem" som Magnus beskriver och tänkte därför ta upp ytterligare en sak som är lite irriterande;
I LR2 så visade "Navigator"-fönstret alltid bilden med de justeringar man jobbar med i develop-modulen. T.ex. om du justerar exponering genom att hålla alt-knappen nere så blir mittenfönstret svart för att man skall kunna se när det fräter ur, men Navigatorn visar bilden som den justeras.
I LR3 blir båda svarta. Är det skit bakom spakarna här (mig själv) och kan man göra en inställning eller är det helt enkelt ngt de förbisett?

hälsn
Peter

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto