Annons

Brus trots lägsta ISO

Produkter
(logga in för att koppla)

Daniel Cederberg

Aktiv medlem
Ibland när jag fotat på lägsta ISO så får jag rätt kraftigt brus trots att det inte borde bli det (?)

Har inte testat så mycket så jag kommit på något sorts samband utan tänkte bara kolla om någon kanske vet varför?

Kamera OM-D och fotat i detta exempel med 14/2.5 pannkakan med ISO200 f/2.5 0,5s (försökte stödja mot en pelare och köra 2s utlösare men det blev inge vidare)
 

Bilagor

  • brustest.jpg
    brustest.jpg
    36.3 KB · Visningar: 1,455
Oskärpa, skuggor och lång slutartid på fri hand tenderar se brusiga ut



/Stefan R. Nilsson
Alla stavfel beror på Tapatalk
 
glömde säga det att det är 100% crop (och ingen brusred eller skärpa) och ja, bilden är oskarp också :)
ska försöka hitta nåt annat exempel och posta en större bild, bara det att de blir ju inte så stora här ändå
 
Skaffa dropbox eller använd imageschack för att ladda upp bilder.



/Stefan R. Nilsson
Alla stavfel beror på Tapatalk
 
Tack.

hittade ingen annan bara sådär, men här är samma fast en annan del av bilden och lite större del. Men jag tror att det kanske är så att jag bara tittat på bilder med mycket mörka partier och kanske råkat titta lite för noga på min nya skärm, kanske att det varit jpg också och där har jag lite granna brusreducering i kameran. Från råfilerna däremot har jag Lr på noll brusred och noll skärpa. Det är för lätt att bli överkritisk när man sitter vid datorn såhär. Får nog återkomma när jag hittat ett bättre exempel.

/edit: ja det här exemplet blev förminskat och där syns det typ inget brus alls! Som det gör på originalet då. Hmm... får nog skaffa dropbox eller nåt
 

Bilagor

  • brustest2.jpg
    brustest2.jpg
    11 KB · Visningar: 1,256
Detta brus är ganska omöjligt att komma ifrån om man inte brusreducerar bilden, och det är en av anledningarna till att större sensorer är renare i såna här släta ytor samt har mer/bättre detaljurskiljning när detaljerna har väldigt låg kontrast mot bakgrunden.

Bruset ingår som naturlig del av ljus, det finns alltid en felmarginal i varje pixels mätning som är ganska exakt motsvarande roten av ljusmängden. Halverar du sensorstorleken minskar du ytan som fångar in ljus med en faktor fyra - och att minska ljusmängden med en faktor fyra innebär en dubbling av brusstyrkan.

Det bästa man kan göra om man inte vill brusreducera är att se till att bilden inte skärps upp över "släta" ytor - skärpningen förstärker ju bruset ganska mycket - lika mycket som det gör en skarp kant skarpare gör det ju en avvikande pixel mer avikande.

I ditt exempel är det svårt (ljuspunkter mot mörk bakgrund) - men i mer vanliga motiv är det bra om man ser till att exponera så mycket man bara kan, och sedan dra ner ljusheten lite i efterhand. Då släpper man in mer ljus, vilket sänker den naturliga brusandelen som utstrålas från samtliga objekt i bilden. Sedan minskar den visuella brusmängden ytterligare när man gör allt lite mörkare i råkonverteraren.

ISO200 innebär i en µFT-sensor exakt lika mycket ljus som ~ISO700 i en FF-sensor. Det är ljusmängden som styr brus, inte ISO. ISO anpassas efter ljusmängd-per-yta, vilket gör att många förvirrar konceptet och sätter ISO först i kedjan, vilket är fel.
 
Man skall ju komma ihåg att vad man menar med att en kamera klarar höga ISO handlar ju om höga ISO i mellanzonen. Extremt mörka eller nästan svarta delar av bilden uppvisar ofta brus även hos större sensorer och vid lägre ISO. En enkel åtgärd är att brusreducera eller enkelt i efterbehandlingen offra detaljerna i de mörkaste partierna och höj svärtpunkten (minska DR i skuggorna) då försvagar man signalen i mörkare partier och försvagar bruset. Tidigare gjorde Olympus detta rutinmässigt i sin JPEG hantering för att dölja bruset, men har på senare år jobbat mer på att bevara DR.
 
Långa slutartider medför också en höjning av brusnivån eftersom sensorn är igång längre tid och blir varmare, förutom övriga faktorer som nämnts tidigare storlek på sensorn etc.
mvh
Kjell
 
Oj vilka härliga svar. Tackar! Nu har jag lite att fundera på.

Två saker jag tänkte prova nästa gång jag fotar är då alltså att ta en ljusstarkare glugg och försöka exponera lite ljusare för att få mindre mindre mörker redan från början, det går ju att "pressa" ner en bit på dessa råfiler faktiskt. Tack igen

Skickat från min LT26i via Tapatalk 2
 
Ja, det är en bra ide. Man får helt enkelt offra lite mer klippning i högdagrarna om man vill att skuggorna ska bli renare.

Risken man tar i just den här typen av bilder är att ringarna runt neonljus bryter lite konstigt, men det skiljer mycket från kamera till kamera, råkonverterare till råkonverterare.
 
Ytterligare en sak, den funkar inte här men när du inte behöver hissa ISO kan du överexponera så mycket som möjligt utan att bränna ut några högdagrar och sedan sänka exponeringen. Då sänker du brusnivån i bilden på grund av det Joakim skrev, ju mer ljus du får desto mindre brus får du.
 
Nu körde du redan utan uppskärpning av RAW-filer i Lightroom, men det tycker jag gör stor skillnad för brus i skuggorna med OM-D. Jag använder själv skärpkontrollerna i Lightroom för input sharpening (även om jag inte känner att det är livsviktigt på OM-D), men aldrig utan mask.
 
Test

Idag testade jag igen, hade mitt lilla stativ och passade på när det var lite ljusare så tiden blev 0,4s den här gången. Med samma ISO200 och f/2.5 samt 14mm (för det gick inte att ha längre). Blev en stor skillnad iaf, inte helt oväntat, men ändå. Det intressanta är ju snarare de gånger det inte blir bra, men nu har jag en annan approach nästa gång det händer :)

1zqex03.jpg

Hela bilden där, hoppas den syns nu. Om någon är nyfiken på råfilen så har jag lagt upp:
http://dannesholk.se/temp/1230192.ORF
/edit: verkade inte funka, testar med rar:
http://dannesholk.se/temp/1230192.rar

Ett annat test med väldigt liten bländare f/13 och tid 6s! (ISO1000 och 20mm):
mhdkj5.jpg


Två random kvällsfoton från kvällen också:
http://i49.tinypic.com/mr33ps.jpg
http://i50.tinypic.com/2uh9380.jpg
 
Ytterligare en sak, den funkar inte här men när du inte behöver hissa ISO kan du överexponera så mycket som möjligt utan att bränna ut några högdagrar och sedan sänka exponeringen. Då sänker du brusnivån i bilden på grund av det Joakim skrev, ju mer ljus du får desto mindre brus får du.
Det verkar onödigt, för det är ekvivalent med att använda ett lägre ISO-tal vid samma bländare och samma slutartid. Med ökad risk för att inte kunna sänka högdagrarna om de bränner ut förstås. Enda vettiga tillfället att göra detta är när man vill lägre än bas-ISO.
 
Det verkar onödigt, för det är ekvivalent med att använda ett lägre ISO-tal vid samma bländare och samma slutartid. Med ökad risk för att inte kunna sänka högdagrarna om de bränner ut förstås. Enda vettiga tillfället att göra detta är när man vill lägre än bas-ISO.

Ja exakt, behöver man inte höja ISO för att göra det tjänar man brus på att överexponera något och sänka i efterbehandlungen. Det är precis som att sänka ISO lägre än bas-ISO. Som sagt är det viktigaste att man inte bränner högdagrarna.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.