Annons

brus/kornighet i sökaren?

Produkter
(logga in för att koppla)

Becc@C

Avslutat medlemskap
jag har precis fått hem min pentax k-5 och var ute och fotade lite idag,och märkte direkt att det var som små korn eller brus när man tittade i sökaren. det blir tydligare desto mer jag zoomar in, på bilderna syns ingenting men det känns ändå ganska störande...är det någon som har vart med om nåt sånt här? och är det normalt eller inte?

Det är normalt om man använder objektiv som inte har så stor största bländare, och beror på att det inte kommer in så mycket ljus genom objektivet då. Du kan se samma sak ännu tydligare om du manuellt ställer in en liten bländare och använder nedbländningsknappen (visst har K-5 en sådan?).

Att det blir tydligare när du zoomar beror antagligen på att du också har variabel största bländare, dvs. den blir mindre ju längre brännvidd du har.

Dyrare objektiv med större största bländare heter den delvis beska (för plånboken) medicinen...

Jag rekommenderar en annan mattskiva om du vill slippa just kornigheten och få en bättre känsla för djup och fokus. Jag kör på Canon EE-S från www.focusingscreen.com (heter "K-5 S TYPE" där) som skär till skivor till bl a Pentax. Skillnaden är helt enorm och jag skulle aldrig vilja byta tillbaka även fast den nya är något mörkare. Den är inte alls grynig och fokuseringen är enormt mycket enklare.

http://www.pentaxforums.com/forums/pentax-k-5/142241-best-screen-ever-manual-focus-canon-ee-s.html

där fick jag förklaringen då ja....började tvivla rejält på mitt val av kamera. och jag är väl inte stenrik nu efter kamera köpet direkt så mitt 3,5 får väl duga ett tag till. men om jag skulle sätta på ett 2,8 skulle bruset försvinna alltså? men påverkar själva bruset bilderna någonting? mer än att det kan störa mig...för jag har inte sett att det gör det iaf.
mattskiva vet jag faktiskt inte vad det är...skulle du vilja förklara?

Mattskiva, fokuseringsskiva, sökarskiva, är en skiva av plast som hålls fast av en ram upptill ovanför spegeln inne i kameran. Det är på den skivan som bilden från objektivet projiceras i en spegelreflexkamera, när spegeln är nere och man tittar igenom kameran.

Många sökarskivor är helt värdelösa för att ställa in skärpan, då fabrikanterna vill att sökaren ska vara så ljus som möjligt och skärpan ändå ställs in med AF i de allra flesta fall. Förr, när man alltid fokuserade manuellt, fanns fler fokuseringshjälpmedel på sökarskivan, och den allra enklaste typen av sökarskiva var en mattskiva en skiva av matterad plast eller glas.

Precis som det sagts ovanför är mattskivan som en slags halvtransparent projektorduk så att man ser något vettigt genom sökaren (jämför att titta på en projektorduk alternativt in i själva projektorn). Mattskivan är helt separat från sensorn så det är bara genom sökaren man ser den.

Ett ljusstarkare objektiv (eller ljusare fotoobjekt) minskar standardskivans brusighet men man kommer aldrig helt från det och det är vad man får ta för en ljusare mattskiva. Man klarar sig dock bra med standardskivan även om många aldrig skulle gå tillbaka efter de testat en annan. Min bror t ex har standardskivan.

där fick jag förklaringen då ja....började tvivla rejält på mitt val av kamera. och jag är väl inte stenrik nu efter kamera köpet direkt så mitt 3,5 får väl duga ett tag till. men om jag skulle sätta på ett 2,8 skulle bruset försvinna alltså? men påverkar själva bruset bilderna någonting? mer än att det kan störa mig...för jag har inte sett att det gör det iaf.

I en butik kan du kanske hitta ett objektiv som är ljusstarkt tex f1,4 eller f2,
prova och se.
Eller köp DA35/2,4 eller kommande DA50,1,8, dom är billiga
och riktigt bra optiskt, men lite plastiga;
http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=da35
På Tradera kan man göra fynd(om man har tur) tex;
http://www.tradera.com/smc-pentax-m-1-1-7-50mm--auktion_302000_157275346
Inte direkt billig, men påstås vara i fint skick.
Nackdelen med M objektiv är att du har manuell fokus och
du måste plåta manuellt, alltså vrida in rätt bländarvärde på
objektivet och trycka på grön knapp för att få "rätt" exponering
i M läge. Objektivet är från 70 talet och bra byggt samt skarpt.
Den passar bättre än 18-55 zoom till porträtt efter lite övning.

men har pentax sämre sökarskiva än andra? för jag har nämligen aldrig sett detta så tydligt i någon annan kamera...?

I en butik kan du kanske hitta ett objektiv som är ljusstarkt tex f1,4 eller f2,
prova och se.
Eller köp DA35/2,4 eller kommande DA50,1,8, dom är billiga
och riktigt bra optiskt, men lite plastiga;
http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=da35
På Tradera kan man göra fynd(om man har tur) tex;
http://www.tradera.com/smc-pentax-m-1-1-7-50mm--auktion_302000_157275346
Inte direkt billig, men påstås vara i fint skick.
Nackdelen med M objektiv är att du har manuell fokus och
du måste plåta manuellt, alltså vrida in rätt bländarvärde på
objektivet och trycka på grön knapp för att få "rätt" exponering
i M läge. Objektivet är från 70 talet och bra byggt samt skarpt.
Den passar bättre än 18-55 zoom till porträtt efter lite övning.

jag vill ju helst ha zoomobjektiv eftersom det känns som att jag har mest användning för det..men jag får väl kolla runt lite och se

Låt en i butiken där du köpte, eller nån bekant som "kan"
titta i sökaren så får du besked om det är fel på kameran.

Pentax är knappast sämre än övriga, den är bara ljusare än vissa andra och därav utseendet. Rent generellt har K-5 en suverän sökare med en äkta pentaprisma (glasprisma) istället för pentamirror (en drös speglar för att studsa bilden) och 100% av bilden du tar syns i sökaren.

jag har precis fått hem min pentax k-5 och var ute och fotade lite idag,och märkte direkt att det var som små korn eller brus när man tittade i sökaren. det blir tydligare desto mer jag zoomar in, på bilderna syns ingenting men det känns ändå ganska störande...är det någon som har vart med om nåt sånt här? och är det normalt eller inte?

K-5 har en av de bästa sökarna så jag tycker detta låter konstigt. Låt någon som kan kameror titta på den. Det skulle kunna vara ett lager damm på mattskivan, eller om du har otur någonstans i prismat. Det kan naturligtvis också vara spegeln som är smutsig. Jag förutsätter att kornen inte syns på bilderna, för då är det naturligtvis objektivet som spökar.

Pentaxorginalmattskivor är ljusa, men inte så bra om man skall fokusera manuellt. Jag gjorde några egna av glas för några år sedan för att jämföra, och då blir det mörkare och kornigare (men med ett tunare skärpeplan)

Hej!

När du pratar om brus i sökaren, är det den optiska sökaren eller displayen på baksidan (i LV-läge) du pratar om? Jag har inte upplevt den optiska sökaren som korning eller brusig, men i LV-läge tycker jag att displayen brusar märkbart, speciellt i dåligt ljus. Tycker dock inte det är ett stort problem då jag oftast använder den optiska sökaren.

//Lars

det är i den optiska sökaren,och jag börjar misstänka att det är nåt som inte riktigt är som det ska ju mer jag fotar med den. damm eller smuts någonstans kanske är problemet....
desto ljusare det är där jag fotar ju mer syns det

det är på cyberphoto jag har köpt den så har väl tänkt att kontakta dom

K-5 har en av de bästa sökarna så jag tycker detta låter konstigt. Låt någon som kan kameror titta på den. Det skulle kunna vara ett lager damm på mattskivan, eller om du har otur någonstans i prismat. Det kan naturligtvis också vara spegeln som är smutsig. Jag förutsätter att kornen inte syns på bilderna, för då är det naturligtvis objektivet som spökar.

Pentaxorginalmattskivor är ljusa, men inte så bra om man skall fokusera manuellt. Jag gjorde några egna av glas för några år sedan för att jämföra, och då blir det mörkare och kornigare (men med ett tunare skärpeplan)
Söker man på "K-5 grainy viewfinder" så kommer det upp mängder av svar där alla påpekar att det är helt normalt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar