Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Brus, då & nu. Hur mycket bättre har det blivit?

Produkter
(logga in för att koppla)

Puls

Aktiv medlem
Ibland kan jag inte låta bli att titta på mina bilder på 100%. Särskilt inte om jag precis har köpt något nytt i kamera eller optikväg.

Då lär jag mig hur jag bäst skall utnyttja tekniken.

Denna gång var det en ny kompakt som köptes in som familjekamera/andrakamera. Fastnade för Fujis senaste en F11 pga. de låga brusnivåerna på så höga ISO som 1600.

I nedan länk ser ni en jämförelse mellan Olympus C-40 zoom som har i min ägo åtminstonde 7-8 år, en jobbigt långsam 4 mpix. kamera som ändå ger hyffsade familjebilder. Lägsta ISO är 100 & högsta är 400.

Olympusen tävlar då mot Fuji finepix F11 årsmodell sen 2005:a med lägsta ISO på 80, & högsta på 1600.

Har även lagt med Canon 20D som referens, den påstås ju ha ytterst låga brusnivåer. Den spänner från ISO 100 till 3200.

Hoppa in & kolla hur det gick:

http://img.photobucket.com/albums/v283/kpuls/Brusjmfrelse.jpg

Bra ... Dåligt ... kan Vi vara nöjda med teknikutvecklingen ?

Mvh.Kristian

Ber om ursäkt för bildstorleken, den har blivit nedskalat på något sätt. Nu verkar den vara lite för liten för att se ordentligt.

Skicka mig ett mail över FS kontakten om Ni är riktigt intresserade, så drar jag över filen ... den är bara på 363k.

Mvh.Kristian

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar