Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Brunare hudtoner; filter brun/blå/vit i CS4?

Produkter
(logga in för att koppla)

KenMac

Medlem
Jag gillar kontrastrika porträtt med mycket brunt, blått och vitt. Jag har tyvärr inte hittat något filter eller reglage som ger den effekten.

Vissa människor har så varma och bruna hudtoner och andra har bleka eller röda toner. Finns det något enkelt knep i CS4 att ändra hudtoner till brunare ton. Färgen brun finns ju inte i några reglage. Skulle gärna vilja ha ett snabbt knep som kan användas till flera liknande bilder.

Elements har ju ett ganska bra reglage (som verkar saknas i storebror PS): http://help.adobe.com/sv_SE/PhotoshopElements/7.0_Win/WSB6ACB84A-19AA-4839-A7E6-8DB07EACF0E4.html

Jag saknar funktionen från Elements men kör CS4 och har inte lust att nedgradera enbart för den effekten.

Det närmaste jag kommer är att höja färgmättnaden och ta bort lite rött. Men jag önskar en bättre och smidigare lösning. Är det någon som har ett bra tips på hur jag gör/hittar ett filter som lyfter fram brun/blå/vit eller annat tips som gör det jag är ute efter?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.