Annons

Brudar i uniform, varumärkesintrång?

Produkter
(logga in för att koppla)

David G

Aktiv medlem
Funderat på om kläder räknas på samma sätt som en logga?

Skulle det bli några problem om jag fotade och publiserade bilder på en tjej som poserade i t.ex. postens blåa arbetskläder? Eller arbetskläder från COOP, McDonalds eller Statoil, kanske väktarkläder, typ Falk? Om man tar bort eventuella företagsnamn på kläderna?

Polis-kläder kanske inte är så lyckat att posera i, men det beror väl på att polisen är en myndighet, antar att dom vid filminspelningar söker nåt speciellt tillstånd.

//David

Använder du bilderna kommersiellt blir det säkert problem om det finns loggor eller firmanamn på kläderna, annars tror jag inte det.

Jag tror att det kan bli problem både med och utan loggor/namn.
Hela idén med uniformer är att man ska förknippa förtaget med kläderna så man lägger ner en hel del tid och pengar på uniformsidentiteten. Bäst är att kolla med de olika företagen så att de kan bedöma om de vill ha sin profil förknippad med bilderna.

Är det hobbybilder är det bara att köra. Det är bara i reklam som det blir problem med andras varumärken.

Vill man vara lite juridiskt konspiratorisk så kan man ta upp att det är förbjudet att göra sken av att man är polisman. Ex. att försöka utöva makt över andra genom att göra sken av att man är polis. Men att bara klä ut sig till polis är ju tillåtet.

Jag tror att det kan bli problem både med och utan loggor/namn.
Hela idén med uniformer är att man ska förknippa förtaget med kläderna så man lägger ner en hel del tid och pengar på uniformsidentiteten. Bäst är att kolla med de olika företagen så att de kan bedöma om de vill ha sin profil förknippad med bilderna.

Hela samhället är fullt av varumärken. Naturligtvis behöver du inte kolla med Addidas för att ta en bild av mig i träningskläder, eller ens publicera den.

Mitt svar var avsett som ett svar på inlägget innan dvs att det skulle vara Ok att använda bilderna kommersiellt om man tog bort loggan eller firmanamnet. Beklagar att jag var otydlig.

För bilder i icke kommersiella sammanhang finns så gott som inga restriktioner.

Om jag minns rätt, så är inte kläder mönsterskyddade medan självklart loggor är det, så ta bort loggor borde räcka för att slippa problem.

Iaf om det kan få företaget att hamna i dålig dager, det är enda gången de skulle bry sig.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar