Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

broshyr-

Produkter
(logga in för att koppla)

Emelie_R

Avslutat medlemskap
jag klurar på ett avtal jag gjort där ett företag får använda mina bilder för sin hemsida - vilket vi gjort avtal på.
det som gör mig fundersam är det faktum att en av bilderna använts till broschyrer för detta företag - vilket jag inte blivit tillfrågad om, och inte heller ingår detta i vårt avtal.
om det är någon därute som har någon erfarenhet:
har jag rätt till någon ersättning?,
och finns det någon bra mall för ersättning för sådant här?..
//E

Senast ändrad:
Om ni har gjort ett avtal som specifikt innebär att dina bilder endast får användas på deras hemsida så ska du definitivt kontakta dem och begära ersättning. Du sätter själv priset! ;)

/Hampus

ja, det tänker jag göra. mitt namn står vid bilden men tycker inte det är rätt av dem att publicera bilden i en massa broschyrer utan att ens kontakta mig muntligen.
finns det någon bra mall för det här så jag får vettigt betalt?
/e

ja, det tänker jag göra. mitt namn står vid bilden men tycker inte det är rätt av dem att publicera bilden i en massa broschyrer utan att ens kontakta mig muntligen.
finns det någon bra mall för det här så jag får vettigt betalt?
/e

Skicka efter BLF guiden: FOTO från www.blf.se (bildleverantörernas förening)
Där står det hur mycket du ska ta betalt om du gör avtal med företag eller om någon olovligt använt din bild till något annat än avtalet säger. Innehåller även en del mallar för faktura, modellavtal, följesedel mm mm.

En mycket bra guide.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar