Annons

Bredbandsleverantörer när man inte har fiber ...

Produkter
(logga in för att koppla)

afe

Aktiv medlem
En del av oss bor i hus där vi inte har tillgång till bredband på annat sätt än via telefonjacket eller mobilt. Jag använder själv BBB (Bredbandsbolaget) sedan 2004 och har deras ADSL-tjänst. I nedförsbacke och medvind kommer jag max upp i 9 Mbit/sekund ner (och under 1 Mbit/sekund upp).

Enligt BBB beror min hastighet på att jag bort långt från stationen och dessutom har ganska dåliga kablar dragna till mitt hus. Nu har det varit avbrott på mitt ADSL i några dagar (det dog i torsdags och kom igång ikväll), och efter den lagningen gick det faktiskt något snabbare än tidigare, men fortfarande rätt så segt (fast de har inte fått igång telefonin via bredband ännu).

Under tiden mitt ADSL var nere körde jag med 4G i stället, där jag som mest kommer upp i nästan 90 Mbit/s ner och 10 Mbit/s upp - klart bättre, men trots att det heter "fri surt" eller nåt så finns där trafikbegränsningar (vilket kan vara surt när man har en son som streamar musik och Starcraftmatcher).

Efter denna långa utläggning - hur gör ni andra som sitter med dåligt ADSL?

Fibergrävarna är de mest hatade där jag bor. De gräver upp alla gator och gräver av kablar titt som tätt. Grannens 2 veckor gamla brevlåda blev mosad av en 18 årig estländare i grävskopa.
ADSL är en beprövad teknik och kablarna ligger ofta säkert.
Efter 3 olika ADSL leverantörer, kör vi nu via kabeltv, dock har vi brutala problem med tillgängligheten. Kommer nu gå tillbaka till ADSL i ett desperat försök.

Det borde finnas en gatuuppgrävningssammordnare, 1993 grävdes vår gata i Falun upp 5ggr under en 3 veckors-period och asfalterades snyggt mellan varje uppgrävning. Fjärrvärme, el, vatten och vad det nu var.

Fiber är givetvis bäst och enligt min erfarenhet stabilast.

Har du koll på hur mycket data erat hushåll använder en månad? 100GB som många har som tak är otroligt mycket data, streama musik är max 3-4GB per månad om det streamas konstant. Jag skulle tro att 100GB är en teoretisk gräns för er.

Största problemet är nog för din son och starcraft, trådlösa uppkopplingar brukar ha hög latens vilket inte stör alls när man surfar, laddar hem tittar på youtube men som stör då man jobbar i molnet eller spelar spel.

/Karl

Mitt 4G fungerar mycket bättre för spel än vad ADSL gör (enligt sonen) :)

Jag säger nog upp mitt ADSL och testar om det fungerar att bara köra 4G utan att komma upp i trafiktaket.

Mitt 4G fungerar mycket bättre för spel än vad ADSL gör (enligt sonen) :)

Jag säger nog upp mitt ADSL och testar om det fungerar att bara köra 4G utan att komma upp i trafiktaket.

Har du 100GB som gräns kan du sova lungt så länge sonen eller du inte fildelar en massa.

/Karl

Väntar desperat på fiber. Vi har en fiberförening som förbereder.
Våra telekablar går genom skogen och ingen röjer för att skydda kablarna. Dessutom så påstås det att teleledningarna inte kommer att underhållas i framtiden. Allt skall bli radio.
Här i N. Bohuslän mellan bergen är det problem med både mobil och TV.
Kan bara köra satelitmottagning för TV (parabol uppe på ett berg) och max 8 Gb på ADSL. Alla dessa problem försvinner med fiber. Visst så kommer det att kosta en slant men värdet på fastigheten ökar flera ggr investeringen.

Under tiden mitt ADSL var nere körde jag med 4G i stället, där jag som mest kommer upp i nästan 90 Mbit/s ner och 10 Mbit/s upp - klart bättre, men trots att det heter "fri surt" eller nåt så finns där trafikbegränsningar (vilket kan vara surt när man har en son som streamar musik och Starcraftmatcher).

Efter denna långa utläggning - hur gör ni andra som sitter med dåligt ADSL?

Stoppa streamandet. Min mor, som kör via telias trådlösa, brukar titta på tv i datorn och förbrukade den ursprungliga månadspotten på ett par dagar. Sen går det för trögt för att streamning ska vara möjligt tills man fyller på potten genom extra betalning eller väntar på ny månad. Hon har höjt månadsavgiften nu.

Telia håller på drar fiber för fullt i kvarteren omkring där jag bor så jag hoppas på "fri fart" snart. Lyckligtvis fanns en massa rör redan i gatan så det blev bara enstaka gropar.

Jag jobbade på elverk för länge sedan och vi turades om med televerket att hålla gatorna oframkomliga :).
Ibland var det så illa att vi kom dit samtidigt och då lämnade telegubbarna lite oranga rör som vi kunde slänga i innan vi återfyllde. Någon samordning fanns inte då och förmodligen ännu mindre idag med flera företag inblandade.

Jag har luftledning till huset, så kablarna ligger inte så säkert ;)

Nu har jag i alla fall sagt upp ADSL-tjänsten.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto