Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Breaking the rules?

Produkter
(logga in för att koppla)

J O Härnström

Aktiv medlem
Det har diskuterats liknande ämne i andra trådar.

Denna länk om "reglers" vara eller inte vara är intressant:
http://www.dpreview.com/articles/1304360703/breaking-the-rules

Värt att fundera på tycker jag.
(Om du funderar högt och delar med dig tycker jag att det är bra om man håller stilen och försöker följa fotosidans riktlinjer, dvs. håller en någorlunda god ton.)

Jag nappade bl.a. på att man kan vrida på rutnätet i "tredjedelsregeln" och tänka lite åt det diagonala hållet också.
 
Finns inget rätt eller fel. Men jag tycker att när man väl förstår reglerna så är det mkt enklare att bryta reglerna och ändå få motiv att bli intressanta.
Reglerna är ju inte regler utan en sammanfattning vad människohjärnan blivit programmerad att tycka om. Både genetik och samhället har styrt upp detta.

/Stefan
 
Att vilja förnya sig och känna att man utvecklas är väl en drivkraft.
Ett sätt kan vara att studera andra fotografer, konstnärer och gamla mästare.
Visst finns risken att man styrs av regler och kan hämmas en del men man kan jobba sig genom sådana motstånd mot utveckling också.
Säger magkänslan att bilden är rätt så är den ofta det också enl. olika regler i bildläran.

En annan sak. Att ge konstruktiv på bilder är ibland knepigt.
Det händer för mig att det är svårt att sätta ord på vad man gillar i en bild.
Även om det "bara" handlar om att beskriva det estetiska uttrycket (lämna övrigt bildinnehåll åt sidan).
Att då börja analysera enl. regler och dylikt innebär bara att det blir ännu trassligare för mig.
"En bild säger mer än tusen ord" är en klyscha som inte sällan är sann.
 
Bästa regeln som man nog gör bäst i att följa avslutar artikeln "Breaking the rules":
"I will leave you with one rule that should never be broken: have fun, keep experimenting, and enjoy the journey!"
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.