Annons

Bra zoomobjektiv med macro?

Produkter
(logga in för att koppla)

Maria v H

Ny medlem
Hej!

Jag undrar om det existerar några bra zoomobjektiv med makro? Som kan passa till min Canon 350D. Jag har letat en del men de jag har hittat är misstänkt billiga för att ha den kvalitet som jag önskar...

Är det någon som har något tips?

Jag gillar att ha möjligheten att snabbt kunna fånga t ex en fjäril utan att behöva byta objektiv och greja... Men samtidigt vill jag hålla en viss optisk kvalitet eftersom jag är med i en bildbyrå och vill kunna använda bilderna där.

Tacksam för tips :)

/Maria
 
Inte till Canon vad jag vet, Nikon har därimot en kvalitets zoom med macro, Nikkor AF 70-180/4,5-5,6 D ED Micro, jag tror dom är ensam om det.
 
Jag kan inte heller påminna någon annan macrozoom. Det finns ju en del zoomar med "macro" i namnet, men dessa är inte riktiga makroobjektiv, utan har ofta bara skala 1:4 eller i bästa fall 1:2.
För just en fjäril behöver man ju inte alltid komma så extremt nära och då kan det ju funka med en zoom som har bra närgräns, tex Tamron 28-75/2.8.

Värt att nämna om Nikonzoomen är ju att den inte ger 1:1 heller. Den ger ca 1:4 vid 70mm och nästan 1:1 vid 180mm.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.