Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

bra webbalbum? och, efterbehandling i Linux?

Produkter
(logga in för att koppla)

pirx

Aktiv medlem
Tjena!

Jag har nyligen fått foto som ett mer seriöst intresse. Har alla foton samlade i en mapp per månad på datorn. Prydligt, men inte så tillgängligt.

Det finns många ställen man kan publicera sina bilder, men man kan ju inte testa alla. Så, kan någon ge förslag på bra sajt(er) som uppfyller dess önskemål...
* ladda upp i full storlek (inte hemskt nödvändigt)
* skapa album (kollektioner, eller vad det kan tänkas kallas)
* kunna tagga bilder, och/eller album
* (helst) kunna sätta olika rättigheter för bilder/album (vissa helt publika, andra bara tillgängliga om man är inloggad som ngt visst konto på sajten i fråga)

Så det var den första frågan. Nästa... :)

Jag använder Linux på min dator. Jag kommer nog inte göra så mycket efterbehandling, men något litet ibland vore kul, kanske.
Någon speciell mjukvara som kan föreslås?

Jag har installerat "darktable" och petat lite på det. Det verkar tungrott, och seeegt (på min gamla dator iaf). Finns det något lättare? Smidigare?
Jag minns att jag gillade Picasa i Linux, men det finns inte för Linux längre... :(

mvh / Alex
 
Tjena!

Jag har nyligen fått foto som ett mer seriöst intresse. Har alla foton samlade i en mapp per månad på datorn. Prydligt, men inte så tillgängligt.

Det finns många ställen man kan publicera sina bilder, men man kan ju inte testa alla. Så, kan någon ge förslag på bra sajt(er) som uppfyller dess önskemål...
* ladda upp i full storlek (inte hemskt nödvändigt)
* skapa album (kollektioner, eller vad det kan tänkas kallas)
* kunna tagga bilder, och/eller album
* (helst) kunna sätta olika rättigheter för bilder/album (vissa helt publika, andra bara tillgängliga om man är inloggad som ngt visst konto på sajten i fråga)

mvh / Alex

Tycker www.flickr.com funkar bra. Går att göra allt du skrivit på din lista.
(https://www.flickr.com/photos/johnpylad/)


Ps. Flickr finns även som app för Apple och Android, samt en app för offlinevisning (endast Android, tror jag...)
 
Jag använder Linux på min dator. Jag kommer nog inte göra så mycket efterbehandling, men något litet ibland vore kul, kanske.
Någon speciell mjukvara som kan föreslås?

Jag har installerat "darktable" och petat lite på det. Det verkar tungrott, och seeegt (på min gamla dator iaf). Finns det något lättare? Smidigare?
Jag minns att jag gillade Picasa i Linux, men det finns inte för Linux längre... :(

Gimp är det enda bildbehandlingsprogram som jag använder oavsett om jag kör Linux eller Windows.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.