Annons

Bra vidvinkel till D70?

Produkter
(logga in för att koppla)

Slowfinger

Aktiv medlem
Någon som kan rekommmendera ett bra vidvinkelobjektiv till D70? Har kitzoomen 18-70 men skulle vilja ha något ännu vidvinkligare.
Nikon har ju ett 10,5 DX-objektiv för cirka 7000 men det står ju att det är fish-eye vilket väl innebär rejält mycket tunnformig distorsion?

Jag skulle vilja ha något motsvarande 16-18 mm (i 35 mm format) utan för mycket distorsion. Finns det eller är det ett problem för kameror med brännviddsförlängning? Några tips?

Sigma har en 12-24mm EX som har ganska lite distorsion enligt FOTO:s test och Nikon har en 12-24mm DX.

Sigma och Nikon har 12-24. Har tyvärr ingen koll på hur det är med distorsionen...

Edit: Kim...kim... kim.... ;)

Ok, tack. Har själv forskat lite på nätet och även Nikons vidvinkelzoom verkar vara en höjdare enligt Ken Rockwell. Lite dyrare förstås men Nikon är ju (nästan) alltid Nikon.

10,5 DX verkar dock vara en riktig julgranskula. Skoj ibland men inte riktigt vad jag är ute efter.

Beror lite på hur mycket vidvinkel du behöver.
Jag har haft en Nikon 18-35/3,5-4,5D ett tag nu och den är väldigt bra och till ett överkomligt pris.
Fast man kommer juh "bara" ner till 27mm med den

festfotografen skrev:
Var det inte du som sågade Sigmas 12-24 ? ;)
De tidiga testbilderna jag sett från det objektivet var bedrövliga vad gällde skärpan....och precis som Cyber skriver:

"Kul med väldigt mycket vidvinkel, men skärpan var inget vidare vid max bländaröppning. Bländar man ner blir det något bättre, men inte så mycket som man hade hoppats. Dessutom är den lite seg i fokuseringen.

Det verkar dock som att Sigmas kvalitetskontroll har varit lite si och så på den här optiken då en del är väldigt nöjda."

Det verkar alltså som de fått ordning på det objektivet...för det objektivet som FOTO testade visade ganska bra skärpa.

Jag hade utan tvekan köpt Nikons 12-24. Den har fått bra recensioner överallt. Den är betydligt dyrare i inköp än tredjepartsoptik, men det är inte detsamma som att totalkostnaden blir högre. Tänk på en eventuell försäljning...

Ska du bara använda den på D70:n? Tänk på att Sigman fyller ut 24x36 vilket innebär att du kan använda den på en vanlig SLR, det kan du inte med Nikons 12-24 eftersom det är en DX-glugg.

Eller...du KAN använda den, den passar rent fysiskt, men du kommer kanske få lite mörka hörn ;)

//David

Bara på D70 - har sålt min analoga systemkamera och saknar verkligen inte något som har med film att göra. Men när D70:n packar ihop om fem år vill man ju ha satsat på ett objektivsystem som håller även i framtiden.
Borde väl vara ganska säkert att satsa på DX-systemet eller tror ni att Nikon rätt vad det är går över till fullformats-sensorer och vips så blir DX-optiken värdelös?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar