Annons

Bra vattenskyddad kompakt? Lumix FT3 eller Nikon AW100?

Produkter
(logga in för att koppla)

Zephyria

Aktiv medlem
Nu är det dags att byta ut den gamla kompaktkameran till något nyare! Främst att använda dagligen och på resor, när man inte orkar/kan ta med systemkameran. Jag är ute efter en kamera som man tar upp ur fickan och klickar, den ska med andra ord fungera bra både inne och ute på autoläge.

Vattentät eller ej?
Jag funderar på om man ska köpa en vattentät eller om bildkvalitén blir avsevärt mycket högre utan vattentätheten? Vattentät är ju roligt och användbart, men jag är inte villig att tumma för mycket på bildkvalitén. Så vad säger ni, är det så mycket bättre bildkvalitet i en vanlig än en vattenskyddad kompaktkamera?

Om man ser till de vattentäta, har jag hittat tre modeller som verkar ganska likvärdiga; Panasonic Lumix FT3, Nikon AW100 och Olympus TG810. Har ni några erfarenheter av dessa? Har klämt på dem i butiken och upplevde att Lumixen var otroligt seg i menyer och zoom på skärmen när man tittar på bilder? Trycka, vänta någon sekund, sedan få respons från knapptrycket. Är alla så eller är det endast det exemplaret?

Krav:
- Bra skärpa på autoläge
- Klara, krispiga färger
- Bra bilder med hög skärpa i svagt ljus
- Bra svärta
- Ej touchskärm
- Snabb respons på knapptryckningar

Tack på förhand!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.