"Dom flesta skärmar som säljs är billiga skärmar, jag skrev om skärmar med lite kvalitet. Dell och HP har ett gäng där.
Dom fuskar inte med bitarna.
Color Support
1.07 billion colors
Dell UltraSharp 27 Inch 4K USB-C Hub Computer Monitor - U2723QE | Dell USA"
Fast du har inte rätt här. Det är 8 + 2 frc.
https://www.displayspecifications.com/en/model/25df2a36#google_vignette. Men antalet bitar är igen egentligen inte att likställa med bildkvalitet, eller hur färgerna blandas mot den satta standarden.
Här är en länk till förklaring både från BenQ och EIZO:
Monitor panel bit color depth may seem confusing, but this article will help simplify the pro's and con's of 10-bit vs 8-bit + Frame Rate Control (FRC).
www.benq.com
In Part 4 of LCD Display Course II, we'll look at the gradations that result from the maximum number of colors that can be displayed and the look-up table (LUT).
www.eizoglobal.com
Såg att EIZO sidan är lite mer avancerad, men där förklarar de också LUT's.
Största problemet med dessa på pappret "bra" skärmar som DELL, är just att de vilseleder användare till att de är bra, just pga av att specarna är imponerande. Men precis som en fastighetsmäklare undviker de skickligt att prata om det som är dåligt, typ små fönster i köket som vetter mot norr. I tester kan man sedan läsa om att det är exempelvis dålig jämnhet över ytan. En skärm som "vinjetter" random över skärmyta i ljus och färg är ju inte att föredra, eller hur?
The Dell Ultrasharp U2723QE has disappointing black uniformity. When you're watching dark scenes in a dark room, the backlight bleed along the bottom edge is noticeable. Unfortunately, the uniformity is worse with local dimming because there's blooming around bright objects.
På billiga skärmar kan det stå 8 bit men är 6 + 2 frc, btw.
"Nej, förstår inte hur du kan tolka det jag skrev på det sättet."
Du skriver ju att det inte spelar någon roll om skärmen går att hårdvarukalibrera om du inte kan kontrollera ljuset. Det betyder ju enligt ditt sett att resonera att den bättre skärmen blir sämre, medan den bildskärmen som inte går att kalibrera, behåller sin status trots fel belysning?
"Ja, men den färginformationen du tappar på en 10-bitars skärm kan dom flesta leva utan."
Så då har du blivit förespråkare för "dom flesta"? Typ som att spelar ingen roll om inte bilden blev riktigt skarp?
Personligen vill jag inte ha en bildskärm med "bra" färger, jag vill ha en bildskärm jag kan lita på - alltid.
"Min läsförståelse av denna tråd var att bilderna skulle till en "dyr printer", om jag nu inte är så duktig på att läsa så vill jag i alla fall hävda att dom flesta webläsare idag i alla fall hanterar ARGB och jag editerar gärna i en större rymd till att börja med."
Du gör rätt rätt i att tänka "större färgrymd är bättre" i originalframställan (om nu skärmen kan visa rätt). Men nej, vill du vara säker på att din bild kommer ut bäst på webläsare, du kanske vill skicka in bild till tävling osv, välj då sRGB som slutprodukt.
"Här är vi tillbaka till rumsbelysningen. Har du inte 6500 i rummet så hjälper det föga att ha det på skärmen. Speciellt om du skall skriva ut."
Först: Att skärmen inte visar rätt vitbalans, dvs förändrar din kameras fotograferade information tycker du inte spelar roll?
Du blandar i hop vitpunkt på skärmen och rumsbelysning. Man brukar säga att nära 5000 kelvin är standard färgtemperatur för belysning i printindustrin.
"Återigen helt avhängigt av rumsbelysningen"
Här är du delvis helt ute och cyklar. Du har rätt i att hur svärtan upplevs, beror på mängden ljus som det finns i rummet.
Men den djupaste svärtan en LCD panel kan gå ner till är helt avhängigt panelens kvalitet. Där är det stor skillnad på olika tillverkare.
Här är testen jag refererar till. Förstora gärna filmsnutten för local dimming effekten. En svår skärm att jobba med minst sagt:
The Dell U2723QE is a 27-inch, 4k office monitor. It features an IPS Black panel that Dell claims delivers deeper blacks than regular IPS panels, and it has seve...
www.rtings.com
Här är från ett forum:
Hi. I have purchased a DELL U2723QE brand new for office use. I am total noob considering monitors, but I see those light dark areas on the bottom of...
forums.guru3d.com
En high end skärm med IPS black panel som upplevs sämre än ett annat företags kontorsskärm.