Annons

Bra tips på tele objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

Spraket

Aktiv medlem
Någon av er som har nåt bra tips på ett rejält och prisvärt teleobjektiv för fågelfotografi och andra djurmotiv på långa håll?
Till en eventuell Nikon D200?
Prisklass upp till ca 10000kr

Ok. 300 x 1.5 x 2ggrs telekonverter = 900
Jo låter ju rätt ok
Hur blir kvaliteten på bilder med telekonverter då?

eller är det bättre med ett ljusstarkare objektiv typ Sigma EX 70-200/2,8 APO ?

Ja,, Sigmas 100-300 är nog ett av de bättre objektiven. Men den blir nog hängande på längsta brännvidden rättså mycket..

Kanske ett fast 300 2,8 + 1,4ggr är det bästa alt,, du hittar det med lite tur begagnat i manuell fokus utförande för 10000.

Manuell fokus är inget större handikapp enligt mig. Finns ännu ingen AF/AFsensor som klår en tränad selektiv manuell fokus. Enligt mig.

Ps, har du tur så hittar du ett ED 500 f4 (manuell fokus) för strax över 10000,,, då är ju det det klart bästa alternativet!!

Mvh Niclas,

Intressant, blir till att lusläsa annonser framöver då :)
Hur är det med bildkvaliteten vid användande av telekonverter då?
Har själv bara testat på videokamera med telekonverter och där vart det då katastrofalt dålig kvalitet.

Spraket skrev:
Intressant, blir till att lusläsa annonser framöver då :)
Hur är det med bildkvaliteten vid användande av telekonverter då?
Har själv bara testat på videokamera med telekonverter och där vart det då katastrofalt dålig kvalitet.
med denna Sigma EX 1,4x APO DG AF-D konvertern till Sigma gluggen så blir det mycket bra, dock så är 2ggr konvertern inte så skarp

inge skrev:
med denna Sigma EX 1,4x APO DG AF-D konvertern till Sigma gluggen så blir det mycket bra, dock så är 2ggr konvertern inte så skarp
Ok får bli en 1.4x isf, tror det är en 2x jag hade på videokameran och det blev t.o.m sämre zoommöjlighet än utan

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar