Annons

Bra TFT skärm för 3000?

Produkter
(logga in för att koppla)

Patjak

Medlem
Hej, Nu har min gamla bildskärm äntligen gått sönder så nu har jag en anledning att köpa en ny.
Jag har tänkt mig att köpa en 19 tums TFT skärm för runt 3000 kr. Är det någon som kan rekommendera någon? Vad ska jag tänka på när jag köper en skärm? Det är avsedd för vanligt dagligt bruk så som surfa runt, men även för bildbehndling.

Tack på förhand

//Patrik
 
Tänkte att jag kunde få låna tråden lite å ställa en liknande fråga, om man har cirkus 3k kr att spendera på skärm får man mkt bättre kvallite om man går ner i storlek från 19" till 17"?
 
Är det ingen som vill hjälpa till?

Finns det ingen som kan hjälpa till med våra frågor? Kan slå vad om att det är flera som är kunniga inom Bildskärms-området.

Nu får ni rycka upp er och ge oss lite av eran tid!
 
Jag har inte sett någon 19" skärm in den prisklassen som lämpar sig för bildbehandling. De finns från ca 5000kr beroende på krav. Däremot finns det 17" skärmar i prisklass ca 3000kr. T.ex. Samsung SyncMaster 711T eller den lite dyrare Eizo FlexScan L568.
 
masur skrev:
Jag har inte sett någon 19" skärm in den prisklassen som lämpar sig för bildbehandling. De finns från ca 5000kr beroende på krav. Däremot finns det 17" skärmar i prisklass ca 3000kr. T.ex. Samsung SyncMaster 711T eller den lite dyrare Eizo FlexScan L568.

Jag är också intresserad av en ny skärm.
Hur vet man om en skärm är lämpad för bildbehandling?
Vilka parametrar ska man kika på?

Vad är skillnaden mellan Analog och DVI ingång?

Hur viktigt är det med ljusstyrka?

Hoppas på hjälp från er som vet.

/Robert
 
Man brukar få vad man betalar för. Det har jag lärt mig när jag själv har letat och jagat i den stora skärmdjungeln.

Fundera ut vad du har för behov, sedan köper du en skärm som matchar de behoven.

För 3000 får du nog inte mycket om du vill ha en 19" skärm. Möjligtvis en enklare CRT.

Om du kräver mycket av din skärm så kanske det är bättre att vänta och spara. Det håller jag själv på att göra. En EIZO-skärm är budgeterad till nästa höst.



//Peter
 
Jag köpte en Samsung SyncMaster 19" TFT 913N - Silver (Pivotfot) för någon månad sen och är nöjd. Den gick på runt 3500:- . Men om det räcker beror ju helt på vad man har för krav. Är du yrkesfotograf kanske den inte duger. Men är du en nybörjar-hobby-fotograf bör den ju räcka. Mina krav var inte SÅ högt ställda..Det kan ju bli ett visst nörderi oxå ;). Jag hade en gammal skrutt-skär innan och tycker livet blev mycket roligare med mina nya skärm :) // mvh David
 
zuukit skrev:
Vad är skillnaden mellan Analog och DVI ingång?

/Robert

Analog eller VGA ingången är en analog signal
DVI är en digital signal

i 99% av fallen är det en synbar skillnad mellan DVI och VGA till DVI:s fördel.


Mikael: Med 8bitar menar dom antagligen 8bit/färg alltså 24bit färgdjup.
 
Senast ändrad:
Hyundai 19'' TFT L90D+

Läst lite om den, verkar vara ett bra val för det mesta i det prisegmentet. bra svärta och vitpunkt.visar färgerna utmärkt samt snabb om man nu känner för spel.

Nån som har den skärmen kanske?
 
Köpte just i dagarna Fujitsu-Siemens 19" TFT-skärmar för 3244:- från Misco. Helt OK (speciellt jämfört med mina 10+ år gamla trötta 17" CRT-skärmar). Har gediget aluminiumchassi och känns riktigt bra. Klarar både VGA och digital anslutning och har 8ms svarstid, dessa två kan knappast matchas av så många andra skärmar till det priset (det finns en Viewsonic skärm hos Misco som är något billigare, men har bara VGA-anslutning).

Har kalibrerat skärmarna med framgång. Möjligen brister det lite i omfånget i mörka partier medan ljusa är bättre. Jag är definitivt inte expert på detta så avgör för all del själva om det är rätt skärm för er, det var i allafall det jag hittade med rätt egenskaper för mig i den här prisklassen.

http://www.misco.se/Product/Product.aspx?P_ItemID=383927
 
FILM) (Daniel Ahlin skrev:
Analog eller VGA ingången är en analog signal
DVI är en digital signal

i 99% av fallen är det en synbar skillnad mellan DVI och VGA till DVI:s fördel.


Mikael: Med 8bitar menar dom antagligen 8bit/färg alltså 24bit färgdjup.


det var redan en självklarhet för mig

/Mikael
 
mike islandman skrev:
Hej

läste i någon tråd att TFT-skärmar inte klarar ens 8 bitars färgdjup, vill man ha en sådan skärm.

/Mikael
En del har 262000 färger men döljer det med gitter. Skillnaden är mycket svår att upptäcka, så det är ingen dealbreaker ens för en kräsen hobbyfotograf. Däremot kan en del i början ha svårt att vänja sig vid den högre kontrasten och de klara färgerna, men det är ett lyxproblem :)
 
Hej Patrik

Via min brorsa har jag fått veta att Samsung på sätt och vis inte är bästa valet. De har en dålig policy när det gäller pixelgaranti. Brorsan fick fel på sin Samsung, men det han ansåg vara fel var inte tillräckligt mycket fel för att Samsung skulle ersätta skärmen. Andra tillverkare är tydligen bättre på det.

En kompis har läst mycket tester och enligt honom är det Viewsonic man ska satsa på. Nu är han spelfreak, så att han säger det innebär inte att Viewsonic skulle vara optimalt för en fotograf.

Själv skall jag satsa större när jag köper ny skärm nästa gång. En skärm på 19 tum har nämligen exakt samma upplösning som en på 17 tum. Det är inte förrän man kommer upp på 20 tum och mer som upplösningen blir bättre. Jag har själv bl a tittat lite på Dells 20.1 tums widescreen. Problemet är att eländet går på 7000 kr.

Mattias, Luleå
 
En annan aspekt på det hela är pixelstorleken på skärmen. Jag jämförde med mina gamla 17" CRT som jag behövde köra i 1024x768 för att få lämplig textstorlek för mina trötta ögon. För att få bästa kvalitet bör en TFT-skärm köras på dess naturliga (100%) upplösning, annars tappar man skärpa och bilder och text blir pixelerade och fula. Om man då väljer en 19" TFT med upplösningen 1280x1024 så blir pixel- och fontstorleken bara obetydligt mindre än vid 1024x768 på 17" CRT, dvs lika lätt att läsa text.
 
Vi har fått ett konkret tips på en Hyundai iaf.

Någon som vet något om Acer AL1951Bs
eller kanske ViewSonic VX912?
 
Kolla gärna tidningen "Microdatorn" som har bra skärmtester ett par gånger per år. Vissa av dessa återfinns på www.idg.se under "Webbtjänster"-> "Testcentret"
Tycker också att om man har fullgod syn så är det ingen större mening med 19" TFT då den har samma total upplösning som 17" TFT. Heller en bra 17" än billigaste 19". 20" med 1600*1200 däremot vore mums. :)
Kör själv Eizo 17" L557 och är kannon nöjd. Aldrig mer CRT skärm.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.