Annons

Bra telezoom

Produkter
(logga in för att koppla)

Aqvilla

Aktiv medlem
Vad är en bra telezoom?
Måste det vara en som kostar 10 Tkr, eller mer, och väger 1 kg eller mer? som detta http://www.scandinavianphoto.se/produkt/5510633/pentax-objektiv-da-60-250-4-0-ed-if-sdm
Eller går det lika bra med ett för 1500 kronor och som väger knappt halvkilot? Tex detta: http://www.scandinavianphoto.se/pro...10633/pentax-objektiv-da-60-250-4-0-ed-if-sdm
Efter att mitt kit-telezoom överlevt ett dopp i en sjö har jag anledning att undra om den stora sillnaden i pris och tyngd motsvarar i kvalitet på bildresultatet? Det handlar alltså om privat hobbyfotografering, inte proffsjobb, men ändå med krav på hyfsat bra bildresultat.

Tacksam för synpunkter. /Leif
 
Detta är en fråga som är svårt att svara på eftersom ingen annan kan berätta vilken kvalitet just du vill ha för att vara nöjd...
Jag köpte själv nyligen en superzoom (som ofta får skit för att ge oskarpa bilder), efter att ha testat det några veckor så jag jag nöjd med kvaliten vad det gäller semesterfotande.
Jag skulle kolla på recensionerna här på fotosidan och se vilka som får mycket bra kritik och generellt undvika dom absolut billigaste modellerna av zoomar för runt 1500:-, sikta på dom runt 3000+ om ekonomin tillåter (kan säkert finnas undantag åt båda håll i dessa kategorier)...
 
Du behöver inte komma upp i 10 000, men du får iallafall upp till 3-4 000 för att få bra resultat.

Vilken kamera har du?
 
Skulle väl rangordna de billigare telezoomen till pentax i klassen enligt följande:
(Priser från fotokungen)

Undvik:
Sigma 70-300/4,0-5,6 DG Macro - 1275:-

Budget:
Tamron AF 70-300/4,0-5,6 Di Macro - 1280:-
Sigma AF 70-300/4,0-5,6 DG APO Macro - 1750:-

Lite mer kvalitet:
Sigma AF 70-300/4,0-5,6 DG OS - 3350:-
Pentax SMC-DA 55-300/4,0-5,8 ED - 3385:-

Har själv siktat in mig på Pentax egna efter ögnat igenom en del recensioner. Beror lite som sagt hur kräsen man är, går bevisligen att få riktigt fina bilder med Tamronen.
Pentax är enligt rykten även på g med ett nytt objektiv på ca 135-370, fast först under nästa år - sen om det är ett pro eller konsumentobjektiv är ingen som vet just nu - återstår att se vad det kommer landa på...
 
Vilken budget har du, vad har du tänkt att använda den till samt får den väga 1+ kilo?

Du har ju Tamron 70-200/2,8 som fås för ca 5.000:- från utlandet, men då tappar du ju sista 100 mm samt får mer att släpa på. Optiskt är den dock mycket bra.

Vill du ha snabbare och tystare af finns ju Sigma 70-200/2,8 HSM, men den ska inte vara lika bra som Tamrons dito. Har själv haft Tamron och nu Sigma och ser ingen direkt skillnad, men det säger nog mer om hur kass jag är som fotograf. ;)

Edit: Glömde skriva att sigmat endast kan köpas beg (utgången modell).
 
Vad är en bra telezoom?
Måste det vara en som kostar 10 Tkr, eller mer, och väger 1 kg eller mer? som detta http://www.scandinavianphoto.se/produkt/5510633/pentax-objektiv-da-60-250-4-0-ed-if-sdm
Eller går det lika bra med ett för 1500 kronor och som väger knappt halvkilot? Tex detta: http://www.scandinavianphoto.se/pro...10633/pentax-objektiv-da-60-250-4-0-ed-if-sdm
Efter att mitt kit-telezoom överlevt ett dopp i en sjö har jag anledning att undra om den stora sillnaden i pris och tyngd motsvarar i kvalitet på bildresultatet? Det handlar alltså om privat hobbyfotografering, inte proffsjobb, men ändå med krav på hyfsat bra bildresultat.

Tacksam för synpunkter. /Leif

Vad som fungerar för dig är ju högst subjektivt. För mig fungerar detta utmärkt: http://www.scandinavianphoto.se/pro...dinavianphoto.se/produkt/5510633/pentax-objek

På Pentax får man också bildstabilisering med det objektivet. Det är inte alls så oskarpt som folk vill göra gällande, kolla tex Photozones test. Upp till 200 mm är det helt ok, tror inte det lönar sig värst märkbart att köpa en dyr 70-200 zoom och croppa denna till motsvarande 300 mm, då kan man lika bra croppa tamronzoomen från 200 mm, där denna inte alls är oskarp. Varför man nu skulle det, när den kan zooma in till 300 mm. Är man pixelpeepare märker man skillnad, men i praktiken är den ofta ringa. Största nackdelen är den kromatiska aberrationen, men den kan man ofta råda bot på i efterredigeringen. Autofokus på Pentax är inte långsam, men inte heller snabbast. Tamronet skulle jag vilja säga är ett utmärkt objektiv som ger utmärkta resultat. Är man optisk finsmakare eller prylentusiast är det naturligtvis inget att komma med. Här måste du känna själv vem du är. Jag själv är nöjd om bilderna blir bra, och det blir de.
 
Tack för alla intressanta och givande svar!
Jag skall grunna lite på detta så får vi se om det blir ett nytt objektiv till trandansen.
mvh Leif
 
Ett tips,jag såg att det finns ett Tamron 70-200 till salu här på FS
Jag har själv denna glugg och är supernöjd,det är bland det skarpaste du kan få tag på för den pengen.
Den bedöms ofta vara ett strå vassare än t.o.m Canons erkänt fina (men dyra) glugg!
M.v.h Peder
 
Ett tips,jag såg att det finns ett Tamron 70-200 till salu här på FS
Jag har själv denna glugg och är supernöjd,det är bland det skarpaste du kan få tag på för den pengen.
Den bedöms ofta vara ett strå vassare än t.o.m Canons erkänt fina (men dyra) glugg!
M.v.h Peder

Tack för tipset, Peder! Det är samma brännvidder som jag har på mitt zoom idag så jag siktar på ett som går till 300mm.

En fråga i anslutning till detta; jag har ett fast makrotele på 100 mm. Är det en bra ide' att sätta på en telekonverter med den gluggen? Har ingen aning om hur bra dessa tillbehör är, men de är ju ett billigare alternativ.

mvh/leif
 
Hej!
Jag köpte ett beg. Tamron 18-250 för 2500. Supernöjd med det. Ok, det är superskarpt upp till 200 mm, sen tappar det lite i skärpa. Finns även med Pentax-logga, men det tillverkas inte längre. Synd...
Mvh Pär
 
Tack för tipset, Peder! Det är samma brännvidder som jag har på mitt zoom idag så jag siktar på ett som går till 300mm.

En fråga i anslutning till detta; jag har ett fast makrotele på 100 mm. Är det en bra ide' att sätta på en telekonverter med den gluggen? Har ingen aning om hur bra dessa tillbehör är, men de är ju ett billigare alternativ.

mvh/leif

Jag har ingen erfarenhet av konvertrar tyvärr så jag kan inte uttala mig om det,men det låter väl inte som en dum ide att testa då det inte rör sig om några stora pengar heller.
 
Nu vet jag inte om Tamron 70-300 VC görs till just Pentax. Har man dock inte professionella aspirationer och kan leva med bl 5,6 vid teleläget så skall denna vara bra. Lika bra som Nikkor 75-300 VR och bättre än Sigmas 70-300 OS.
 
Tack för intresse och tips!

Det blev Pentax eget 18-270 zoom. Efter mycket funderande och jämförande fastnade jag för kameratillverkarens eget alternativ. Det var dessutom bra pris och blev ännu bättre genom att min son kunde inhandla det i USA. Knappt 4000 sek är svårslaget. Nu återstår att testa det och de första försöken verkar lovande.
 

Bilagor

  • IMGP5626 (2)strömstare (1024x840).jpg
    IMGP5626 (2)strömstare (1024x840).jpg
    29.7 KB · Visningar: 174
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.