Annons

Bra studioblixt

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag fotar produktbilder - små grejer som smink, tvål osv. I nuläget använder jag ett fototält och två fotolampor men den ena gick precis sönder och det känns ändå som det är dags att uppdatera sig lite :)

Allt jag gör är självlärt och det är verkligen på amatörnivå. Vad skulle ni rekommendera för blixt till mig? Jag tycker det fungerar bra med fototältet för det mesta eftersom produkterna ofta är glansiga och att fota med kamerans vanliga blixt blir inte alls bra (blixten reflekteras i produkten). Ibland blir det dock lite väl litet när man ska fota tex ett ställ med produkter i.

Jag har sneglat lite på blixtar med paraply men det kanske blir för avancerat...? Vad finns det för bra, prisvärda alternativ?

Kaffebrus.com har billiga blixtpaket. Jag köpte mitt första där för 4 år sedan som jag använder än idag. De räcker för helkropp med blixtarna på ca 2 meters avstånd från modell med bländare 8 med tranaparent paraply.

Finns också paket på www.studioblixtar.se och www.photax.se och www.cyberphoto.se

Pappersbakgrunder kostar ca 800 kr, de är 11 meter långa och 2,75 breda. Yfo och Scandinavian Photo har såna, även Kaffebrus.

IKEA's tvättkorg JÄLL funkar till smågrejor. Bygglampor från där du kan handla billigast är ett alternativ till "Fotolampor" Mycket ljus och mycket värme... Det kräver ju systemkamera med ställbar vitbalans och utbytbara objektiv. Ibland vill man kanske ha kort skärpedjup på sina produktbilder och då blir det problem med för starkt ljus. Studioblixtar kostar inte såå mycket mer om du håller dig till hobbygrejor.

Kaffebrus har studioblixtar i alla prisklasser!

Kaffebrus.com har billiga blixtpaket. Jag köpte mitt första där för 4 år sedan som jag använder än idag. De räcker för helkropp med blixtarna på ca 2 meters avstånd från modell med bländare 8 med tranaparent paraply.

Finns också paket på www.studioblixtar.se och www.photax.se och www.cyberphoto.se

Pappersbakgrunder kostar ca 800 kr, de är 11 meter långa och 2,75 breda. Yfo och Scandinavian Photo har såna, även Kaffebrus.
Fast helkropp kommer jag aldrig fota eftersom mina fotoobjekt är produkter, inte människor ;o) Jag gissar att man ska använda olika sorters blixtar för människor och tex ett nagellack...?

Enklaste är kanske att maila lite olika webbsidor och höra vad de rekommenderar, de borde ju ha koll på sina grejer =o)

IKEA's tvättkorg JÄLL funkar till smågrejor. Bygglampor från där du kan handla billigast är ett alternativ till "Fotolampor" Mycket ljus och mycket värme... Det kräver ju systemkamera med ställbar vitbalans och utbytbara objektiv. Ibland vill man kanske ha kort skärpedjup på sina produktbilder och då blir det problem med för starkt ljus. Studioblixtar kostar inte såå mycket mer om du håller dig till hobbygrejor.

Kaffebrus har studioblixtar i alla prisklasser!

Fototältet jag har fungerar bra fortfarande, det är köpt på kaffebrus för några år sedan. Sen det här med bygglampor, det måste bli fruktansvärt varmt? De jag har idag utstrålar en hel del värme och jag har min "fotohörna" inne i mitt rum (det är på jobb jag fotar) så att ha 40 grader varmt är inte direkt något alternativ eftersom jag inte kan gå härifrån ;o)

Kameran har vitbalans och jag har två olika objektiv som jag byter mellan men jag tror ändå att "riktiga" blixtar är bättre =o)

Om det är lite trångt kanske du ska kolla på begagnade kamerablixtar (Speedlights eller liknande). Du behöver ju säkert nästan ingen effekt alls om det mest rör sig om små saker. Brukar finns här på Fotosidan till hyfsade priser.

Sen krävs det såklart lite pill för att lära sig hur de fungerar ihop, men då finns Internet.

En sladd från kamerans blixtsko till blixten och sen ställer du in övriga att utlösas av ljuset från den första.

Eller så kanske det räcker med en och en massa små reflexskärmar (silvrigt papper/vitt papper) om det ska vara i fototältet.

Lycka till.

Nu har jag fått hit mina nya blixtar och allt ser bra ut MEN jag har ett problem (såklart ;o). Med dessa nya blixtar finns en sladd som heter "synk" som jag gissar ska gå in i kameran för att fungera som en extern blixt? Men jag hittar inget hål på kameran där det passar... Kan kameran vara för gammal? Canon 300D (gammal som gatan). Eller har jag missuppfattat det här med synk? Hur får jag dem att fungera ihop?

Använd de utlösare som du fick medlevererade. Radiosändare förmodar jag. Synckablar kan ju funka annars när man fotar produkter och har kameran på stativ. För flexibilitet rekommenderas doch radiolösningen.

Använd de utlösare som du fick medlevererade. Radiosändare förmodar jag. Synckablar kan ju funka annars när man fotar produkter och har kameran på stativ. För flexibilitet rekommenderas doch radiolösningen.

Ja, alltså jag fotar små grejer med kameran på stativ. Där kom en radiosändare med men måste man då inte lyckas trycka exakt samtidigt på kameran och knappen på "fjärrkontrollen" för att det ska bli bra? Svårt att tima kanske? Men jag är helt ny på detta, tidigare har jag bara använt fotolampor så jag kanske är helt ute och cyklar? =o)

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto