Annons

Bra skärpa under hela filmen..

Produkter
(logga in för att koppla)

Kingkong1

Aktiv medlem
Hej. Jag är helt ny inom filmning och har lite funderingar.
Jag brukar filma kampsports matcher och även kalas etc.
Jag vill få en skarp film.

Jag äger en Nikon D7000 med objektiv:
- Nilon AF-S DX 18-105 f/3.5-5.6G
- Nikon AF-S 50/1,8 G

Få en bra skärpa på hela filmen:
Jag har endast filmat med 18-105 eftersom jag gillar att zooma in mitt i filmningen. När jag filmar och vill zooma in så blir bilden suddig att jag måste vrida till skärpan för att få en skarp bild. Jag Vill inte ha de sekunderna av suddighet vid in eller ut zoomning i min film, hur går jag till väga?
Jag vet inte om det beror på att jag använder skärmen när jag filmar men det verkar som det endast går att filma med skärmen, stämmer det?

Om jag nu filmade utan att zooma. Vad skulle Ni rekommendera för objektiv av de jag har?

Om vi vänder oss till inställningar. Hur ska man tänka när det gäller filminställningar? Gäller det samma sätt som att fotografera? Jag har endast filmat i Auto läge. Vad rekommenderas för läge?

Tack på förhand..

Ett svar på del av din fråga. Om du vill slippa ställa om fokus nör du zoomar, måste du innan du börjar filma zooma in till mesta teleläge och ställa skärpan. Zooma sen ut och börja filma. Då kan du zooma in och ha fokus rätt.

Sen finns det dessvärre zoom-objektiv som har olika fokuspunkt beroende på max in-zoom och max ut-zoom. I dom lägena måste man ställa om fokus vid zoomning.

Tror att alla dslr med zoom lider av att fokusen ändras vid zoom åkningar. Ofrånkomligt med dslr.
Möjligt att du kan stanna inom DoF om du kör med liten bländare >8 och fokuserar på hyperfokalen.
En del dslr har kontinuerlig AF men av det jag sett och hört så pulserar de en del än så länge tyvärr.

Objektiv? Ja, beror ju på avstånd etc. Du lär inte ha stor användning av stora bländare (grundt DoF).
Har inte koll på ev. kvalitéskillnader mellan dina gluggar.

Manuella inställningar gäller (M). Är du ute efter en filmlik "look" så är det 24 FPS och 1/50 som gäller rakt igenom. Dokumentär, då är det 50 FPS och 1/100 som gäller.
Bländaren väljer du utefter vilket skärpedjup du behöver.
ISO kan du sätta till AUTO. WB väljer du innan showen börjar.

Kolla dofmaster.com för att reka bra hyperfokalpunkter.

Ett svar på del av din fråga. Om du vill slippa ställa om fokus nör du zoomar, måste du innan du börjar filma zooma in till mesta teleläge och ställa skärpan. Zooma sen ut och börja filma. Då kan du zooma in och ha fokus rätt.

Åfan. Det visste jag inte. Måste testa. Tack för tipset.

Hej. Jag är helt ny inom filmning och har lite funderingar.
Jag brukar filma kampsports matcher och även kalas etc.

Jag äger en Nikon D7000 med objektiv:
- Nilon AF-S DX 18-105 f/3.5-5.6G
- Nikon AF-S 50/1,8 G

Jag har endast filmat med 18-105 eftersom jag gillar att zooma in mitt i filmningen. När jag filmar och vill zooma in så blir bilden suddig att jag måste vrida till skärpan för att få en skarp bild. Jag Vill inte ha de sekunderna av suddighet vid in eller ut zoomning i min film, hur går jag till väga?
Jag vet inte om det beror på att jag använder skärmen när jag filmar men det verkar som det endast går att filma med skärmen, stämmer det?

Om jag nu filmade utan att zooma. Vad skulle Ni rekommendera för objektiv av de jag har?

Om vi vänder oss till inställningar. Hur ska man tänka när det gäller filminställningar? Gäller det samma sätt som att fotografera? Jag har endast filmat i Auto läge. Vad rekommenderas för läge?

Tack på förhand..

Filma med kamera ligger än så länge långt ifrån en vanlig filmkamera.
Filmar du mycket så är det betydligt bättre med en vanlig HD filmkamera och där har du betydligt
bättre kontroll.
Korta filmer funkar bra då du kan laborera med korta skärpedjup mm. Men annars är det
i mitt tycke betydligt bättre med en filmkamera.

Med vänlig hälsning, Kennath

Tack på förhand..
Det vill nog alla....

Systemkamerornas AF under filmning är riktigt dålig o det beror på dess konstruktion.
Zooma in sätt skärpan, slå av AF, filma

Ja du kan bara filma med skärm. Det beror på att systemkamerans spegel är uppfälld under filmning. Någonstans måste den ta vägen.

Välj det objektiv som ger rätt utsnitt.

Manuellt.

Nej det är inte detsamma att fotografera som att filma. En duktig filmare tänker i sekvenser o på vad som skall hända sen o får ett flöde. En fotograf letar efter "snygga" bilder.

Manuellt med slutartid 2xFPS. Kanske högre iom att karate kan gå fort.

Att en systemkamera har problem med fokuseringen under filmning beror på att AF-sensorn bara fungerar när spegeln är nedfälld. När du filmar så ser bara bildsensorn vad objektivet fångar. Att försöka göra en trackande fokus med bildsensorn är inte lätt... och man jobbar med olika tekniker men som du upptäckt så fungerar det inte tillräckligt bra ännu! Jämför gärna med en vanlig videokamera, där är det lättare för man har så stort skärpedjup! En DSLR med lusstarkt objektiv kan ju ha papperstunt skärpedjup.

När ett objektiv behåller sin skärpeinställning när du zoomar kallas för parfokalt objektiv, och kan vara till hjälp. Men om du har väldigt litet skärpedjup så lär det inte fungera perfekt. http://en.wikipedia.org/wiki/Parfocal_lens

Vad jag förstått så är det manuell fokusering som gäller när proffsen filmar, man använder en hel del hjälpmedel.... och omtagningar :D

Gissningsvis så kommer de nya spegellösa "spegellösa kamerorna" att fungera bättre vid filmning, men det är ju ingen tröst för dig som redan har en DSLR

Jag känner inte till något stillbilds-objektiv som inte "andas" dvs. ändrar skärpan vid förändring av brännvidden (zoom). Om det är så (någon får gärna motbevisa mig) så spelar det ingen roll om man zoomar in och ställer skärpan, då den förändras så fort man återgår till vidvinkel motsv.

Videooptik är en annan sak (kostar därefter), men just stillbild har jag inte sett någon.

DSLR är inte rätt filmverktyg vid inspelning av händelser som kräver stort skärpedjup, och dålig på automatik är de också i jämförelse mot en videokamera.

Det var konstigt.
Jag har aldrig ägt en Nikonoptik som inte behåller skärpan igenom hela zoomomfånget.
Zooma in, sätt skärpan o behåll avtryckaren i halvt läge. Komponera om (både zoom & utsnitt) och tryck av.

80-200/2,8 ED
35-70/2,8
35-70/mörk-mörkare
17-35/2,8
18-105/mörk-mörkare

Det var konstigt.
Jag har aldrig ägt en Nikonoptik som inte behåller skärpan igenom hela zoomomfånget.
Zooma in, sätt skärpan o behåll avtryckaren i halvt läge. Komponera om (både zoom & utsnitt) och tryck av.

80-200/2,8 ED
35-70/2,8
35-70/mörk-mörkare
17-35/2,8
18-105/mörk-mörkare

Men du menar stillbildstagning?
Tråden handlar om videoinspelning.

Manuellt med slutartid 2xFPS. Kanske högre iom att karate kan gå fort.

Förstår inte riktigt vad du menar med 2xFPS??

---------------------------------------------------------------------

jag måste säga att jag fick väldigt bra svar och förstår vinkeln. Får pilla lite och även se om jag lyckas. Dock förstod jag inte vad Ni alla menade med förkortningen "DSLR", någon som kan förklara?

Tack för alla svar, man lär sig mycket av att fråga : )

Förstår inte riktigt vad du menar med 2xFPS??

---------------------------------------------------------------------

jag måste säga att jag fick väldigt bra svar och förstår vinkeln. Får pilla lite och även se om jag lyckas. Dock förstod jag inte vad Ni alla menade med förkortningen "DSLR", någon som kan förklara?

Tack för alla svar, man lär sig mycket av att fråga : )

DSLR = Digital single-lens reflex cameras dvs digitala spegel reflexkameror eller systemkameror med spegel. :)

2xFPS syftar på slutartiden. Om du kör 24 fps så ska du sätta slutartiden till 1/(24x2) dvs 1/48. Nu finns inte 1/48 så man sätter den till det närmast dvs 1/50.
Om du filmar i 50 fps så blir slutartiden...1/(50x2) dvs 1/100.
Men det är bara ett riktmärke och du gör som du själv vill men med 24 fps och slutartid på 1/50 så får du mest filmlikt flöde i filmen.

Men du menar stillbildstagning?
Tråden handlar om videoinspelning.

Ja, du skrev själv:
Kimster sa:
Jag känner inte till något stillbilds-objektiv som inte "andas" dvs. ändrar skärpan vid förändring av brännvidden (zoom). Om det är så (någon får gärna motbevisa mig) så spelar det ingen roll om man zoomar in och ställer skärpan, då den förändras så fort man återgår till vidvinkel motsv.
Det dräller av zoomoptiker som behåller skärpan på samma ställe där du satt den, trots att du zoomar så mycket du vill. Faktum är att jag aldrig har varit med om en optik som inte behåller skärpeplanet när man zoomar.
Förutom min 35-70 efter att den gick i backen. Men efter reparation så funkar den klanderfritt.

Ja, du skrev själv:

Det dräller av zoomoptiker som behåller skärpan på samma ställe där du satt den, trots att du zoomar så mycket du vill. Faktum är att jag aldrig har varit med om en optik som inte behåller skärpeplanet när man zoomar.
Förutom min 35-70 efter att den gick i backen. Men efter reparation så funkar den klanderfritt.

Så du menar att då sätter DSLR-kameran i filmläge. Zoomar in. Sätter skärpan. Trycker rec. Zoomar ut, fortfarande skärpa? Zoomar in, fortfarande skärpa? Zoomar in och ut ett antal gånger till och skärpan är exakt som innan?

Jag här ett videoklipp med några av Nikons nyare optik där jag påvisar att 35mm-optik "andas" Har haft samma fenomen med Canon.
Men jag måste förstå vad du menar innan jag lägger upp den.

Så du menar att då sätter DSLR-kameran i filmläge. Zoomar in. Sätter skärpan. Trycker rec. Zoomar ut, fortfarande skärpa? Zoomar in, fortfarande skärpa? Zoomar in och ut ett antal gånger till och skärpan är exakt som innan?

Jag här ett videoklipp med några av Nikons nyare optik där jag påvisar att 35mm-optik "andas" Har haft samma fenomen med Canon.
Men jag måste förstå vad du menar innan jag lägger upp den.
Ja, skärpan ligger där skärpan är satt trots att jag zoomar med optiken efteråt.

TS:
Det du vill ha kan du inte få med en DSLR.

Du måste ställa skärpan manuellt och om det gäller kampsport så förutsätter jag att belysningen inte är en bästa så du kan inte ligga på F8 hela tiden.

Köp en viewfiner som ger dig 3x förstorning bak på skärmen och lär dig att ställa skärpan on the go.
http://cheesycam.com/ggs-dslr-3x-lcd-view-finder-loupe/
har samma själv och en Nikon D7000 och 18-105mm:
http://www.flickr.com/photos/stridsverket/8111704327/sizes/l/in/set-72157631825773718/

Ni måste prata förbi varandra på något sätt, eller så har du en ovanlig optik.

Min erfarenhet är precis som Erik att jag aldrig sett ett objektiv som ändrar fokusplan om man zoomar in och ut. Små skillnader kan säkert förekomma men ställer man skärpan inzoomad så minimeras felet och det borde uppfattas som skarpt även utzoomat i praktiken då skärpedjupet är längre.

Oavsett hur många gånger man gör detta(zooma in och ut) spelar såklart ingen roll då optiken rent mekaniskt hamnar på samma plats i objektivet. Ej heller spelar det roll om vi pratar om video eller stillbilder då objektivet fungerar på samma sätt vid båda tillfällena.

Kanske beror på hur man definierar små skillnader. Men som ni ser i klippet så är den inte skarp efter förändring. Nikkor 14-24 är ju inte så ovanligt heller... Kan jag tycka. De här är inte de enda, vore lite osannolikt att just mina lider av någon defekt?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar