Annons

Bra skärm för bildredigering?!

Produkter
(logga in för att koppla)

jempabempa

Medlem
Jag tänkte köpa en ny extern skärm till min laptop (Vaio VGN-FW11E)
Vad ska man tänka på och vad ska man köpa?

Min budget är max 6-8000ex moms. Kan man få nåt värt pengarna eller måsta man upp i de skärmar man ser i fotobutiken för väldigt mycket mera?

Jag har en Huey som jag vill ska funka i hop med detta, eller finns det skärmar som man kan kalibrera utan extern hjälp?

Tackar för all hjälp :)

Tja, EIZO FLEXSCAN S2433(olika efternamn) är hyggligt billiga, 1920x1200 och har stor färgrymd. Det finns bättre skärmar, men någon bättre 7000 SEK skärm känner inte jag till. DELL U2410 är lite billigare och tämligen poppulär, dock har jag testat den när jag letade skärm och tyckte att den var sämre och jobbigare än SAMSUNG SYNCMASTER 2443DW vilket är nästa vanliga alternativ neråt i pristrappan - den är rätt enkel, men fungerar om man inte har för höga krav - dock tror jag att den är på väg att gå EOL då jag beställde en sådan till jobbet, men fick aldrig leverans av den.

1920x1200 är värt mer än vad man tror när man jobbar med 4:3 bilder - man saknar svårt de 120 raderna som många av de nyare skärmarna tagit ifrån oss när man gick över till 16:9 istället för 16:10.

Testa i butik är ett gott råd - många skärmar har märkliga optiska problem, dåliga fötter och annat och du skall glo mycket på skärmen så se till att hitta en som du trivs med oavsett vad folk tycker - gillar du en enklare Samsung skärm så duger den - de brukar dock vara lite svårare att få att visa riktiga färger om man är petig.

Vill du ha en stor skärm kan du kika på 27" Dell U2711.

Jag är riktigt nöjd med min, men jag kan inte svara på hur den är i jämförelse med något annat.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar