Annons

Bra scanner med dialock?

Produkter
(logga in för att koppla)

plumsis

Medlem
Jag skulle behöva en vanlig scanner med dialock. Vill kunna skanna både negativ och papper. Skulle kanske behöva två scanners, en filmscanner och en vanlig, men jag tycker det blir lite väl dyrt.

Har en epson 1290 fotoskrivare. Så jag vill kunna dra ut A4 foton i 300dpi. Ibland även någon A3 utskrift i åtminsone 200dpi. Finns det scanners med dialock som fixar detta idag?


Innan har jag lånat en filmscanner och scannat in negativen i 2700dpi per bild. Det har varit perfekt för att skriva ut i A4 300dpi. Men nu vill jag ha en egen.


Jag har funderat lite på dessa två:
Epson Perfection 3200 Photo
Canon CanoScan 9900F

Båda i 3200 x 6400 dpi upplösning.
Någon som vet hur många dpi det skulle bli per bild om man scannar in negativ?

Som jag fattar det så är det 2700dpi som skulle behövas för att kunna skriva ut en bild i A4 300dpi utan att behöva förstora den.

En anna ide är ju att köpa en digitalkamera. Men då blir den väl väldigt dyr för att man skall kuna komma upp i samma kvalité. 2700dpi blir väl runt 9,7 Megapixlar. Det skulle bli en väldigt dyr digitalkemera. Sedan så behöver jag ju ändå en scanner för papper. Fasst det går kanske ta kort på alla papper :)
 
Tack så jättemycket för tipset. Riktigt bra recensioner.

Verkar ju lovande. Vem kommer behöva filmscanners med sådana bra flatbädsscannrar?
Bara en sån sak att man kan scanna 4 negativ på en gång gör ju att filmscanners går bort direkt i jämförelse. Den filmscanner jag användt innan kunde man bara scanna en bild i taget. Tog ju en hel dag att bara scanna en ett par 36 filmrullar.

Frågan är vilken av dem som man skall välja?

Epsons scanner verkar vara en aning bättre kvalité, men man kunde bara scanna in två negativ.

Canons scanner är 500 spänn billigare. Man kan scanna 4 negativ. Den är snyggare. Sen har den ju praktiska snabbvalsknappar i fronten. Praktiskt att bara kunna trycka på en knapp när man skall kopiera.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.