ANNONS
Annons

Bra Rokkor-optik till XE-1?

Produkter
(logga in för att koppla)

Ulf Hermod

Aktiv medlem
Har nyligen blivit lycklig ägare till en Minolta XE-1 (med Minolta MD Zoom 35-70/3.5) för löjligt låga 700 kr! Häpnadsväckande nog är kameran i absolut toppskick - ägaren har tagit isär huset, rengjort det, oljat in det, bytt ut tätningar osv (han har stor erfarenhet av kameror sedan många år).
Oj, vilket fynd jag gjort!

Hus och zoom väger ca 1150g. Jag skulle dock vilja komplettera med ett lättare/ljusstarkare (fast) objektiv, helst Rokkor förstås.

Någon som har förslag på val av objektiv?

Grattis till en riktigt fin kamera. Var det R3 som byggdes med XE-1;an som grund?
MC/D 50/1.4 är ju riktigt bra.
MD 85/2.0 är den 85:a som gick vinnande ur 85-kampen på The rokkorfiles (En sida du som manuell minoltist inte får missa).

Han har en del optikrecentioner på den sidan, så du kan nog hitta en hel del matnyttigt där.
Dessutom gäller ju den gamla sanningen att fast optik slår zoomoptik för dessa gamla gluggar :)

/ Torbjörn, som försöker hitta en XD-7:a att kompletera XD-5:an med ;)

hur köper man optik på eBay?

Jag har ännu inte prövat att köpa objektiv på eBay, tycker det låter lite riskabelt att handla, speciellt från USA men även från Tyskland eller England. Kanske är jag onödigt räddhågad...

Några frågor som dyker upp för mig:
- Hur mkt är frakten från ett europeiskt land på ett objektiv som väger 500g?
- Tillkommer tullar?
- Hur sker vanligen betalningen?
- Andra risker eller saker att tänka på vid handel på eBay?

Re: hur köper man optik på eBay?

Några frågor som dyker upp för mig:
- Hur mkt är frakten från ett europeiskt land på ett objektiv som väger 500g?
Det är upp till säljaren. Oftast brukar de lista priserna på produktsidan, men gör de inte det är det bara att kontakta säljaren så att man får ett pris. Normalt sett motsvarar det vad posten i säljarens land tar för att skicka ett paket hit + ev fraktförsäkring.

- Tillkommer tullar?
Inom EU finns inga tullavgifter.

- Hur sker vanligen betalningen?
Oftast via PayPal, d.v.s. ett förmedlat kreditkortsköp, men ibland direkt via kreditkort. Eller så för man över pengar direkt till säljarens bankkonto, alternativt skickar en check (men det är bökigt och medför extrakostnader).

- Andra risker eller saker att tänka på vid handel på eBay?
Det man ska tänka på är att det är ett risktagande. Nästan alla eBay-säljare är schyssta, men precis som i övriga världen finns det skummisar. Feedbacksystemet är en jättebra hjälp, kolla upp vad tidigare säljare/köpare gett för omdöme om personen/företaget du tänker handla från. Har säljaren ett par hundra omdömen varav 99,5% är positiva kan man utgå från att denne har rent mjöl i påsen, men om säljaren har mycket negativ feedback eller nästan ingen feedback alls bör man vara försiktig. Gå inte med på orimliga krav eller suspekta betalningssätt, och använd gärna tillfälliga kortnummer (tala med din bank).

Köpa på EBAY

Jag har köpt ca 300 gånger på EBAY utav dom gångerna har ca 3-5 paket aldrig kommit fram. Som tur var inga dyrare grejor då. Jag handlar alla möjliga saker då och det jag tittar på är följande.

1. Tar de PAYPAL som betalning ? Lätt och smidigt.

2. Vad är frakten man ska akta sig då en del tar hutlösa fraktpriser för all lägga vinsten där. Asien säljare gör så då och då. Man ser vad frakten är t.ex inom England och då vet man ungefär vad den blir till Sverige.

3. Mitt favoritland att köpa från är England billig frakt och snabb leverans och momsfritt.

4. Ta er tid att leta !

5. Då och då står det att man endast skickar bara inom det egna landet. Maila då och fråga om man kan bjuda ändå det går bra 9 gånger av 10.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar