Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bra resestativ?

Produkter
(logga in för att koppla)

rikitikitavi

Aktiv medlem
Har ett bra stativ för min hemma fotografering. Men funderat ett tag nu på ett bra stativ som är lätt att sätta på ryggsäcken och snabbt att ta fram på resa.
Tänker mig också att bara plocka med mig min Fuji x-T1 på nästa resa och inte den stora kameran.
Budgeten för stativet ligger på runt 2000.
Har ni några bra tips?

Jag har köpt ett Triopo GT-3230X8C kolfiberstativ som jag tycker är mycket behagligt att ha med på resor, Max höjden är ca 190 vilket är bra då det endast är 47 cm ihop fällt. Den är även riktigt stabil med större objektiv ( klarar 15 kg har jag för mig) och väger endast 1.4 kg.
Köpte mitt på cyberfoto med en B-2 kulled och betalade ca 2000:-

tackar :) Ska kolla upp båda, tror jag såg det ena med en ganska bra rekomendation på Cyberphoto.
Har även fått många starka rekomendationer på Mefoto stativen för resan, ska tydligen vara väldigt bra trots det billiga priset.

Lite OT kanske, men är det någon som känner till skillnaden mellan ett Triopo-paket för ca 2000:- eller 3 legged thing för dubbla pengen?
Kommer en 3LT uppfattas som dubbelt så bra kvalitet?

Omöjligt att svara på om man inte kan testa och jämföra själv. Jag köpte mitt Triopo GT3230X8C + NB-3S just för resor så jag kunde få ned vikten och för att jag skulle ta med mig stativet istället för att lämna det på rummet. Dom nackdelar jag upptäckte var bla:

* Benens leder (gångjärn) ändrade tröghet efter ett tag. Ett ben är OK, ett något lättare och ett är slappt.

* Fullt "expanderat" är stativet rangligt. Undvik att fälla ut nedersta sektionen om möjligt.

* NB-3S huvud: När man drar åt panoreringsskruven så ändras positionen någon eller några grader. Man får helt enkelt vrida lite extra, dra åt, och hoppas kompositionen blir rätt. I övrigt OK och väldigt prisvärt huvud.

* Kameraplattorna: En av mina två plattor har en för lång skruv så den bottnade i kameran vilket medförde att plattan inte satt fast ordentligt och medförde att kameran sjönk nedåt i porträttläge.

Hemma vid så åker Triopostativet in i garderoben till fördel för mitt Manfrotto 055: Manfrottot är bättre på alla punkter utom vikten. Mitt Triopostativ har skruvlås vilket skall vara att föredra då deras snäpplås tydligen gick sönder väldigt lätt. Jag köpte mitt Triopo från Polen till en ganska mkt lägre summa än vad CP tar:

http://foto-tip.pl/en/statywy-glowice/triopo.html

Kanske Sirui T-2205X + K-20X kulled. Det är visserligen lite över din budget men betydligt bättre kvalitet än t.ex. Triopo som föreslagits här. Framför allt är Siruis kulleder väldigt bra och låser kameran exakt utan att kameran ändrar läge. Dessutom har de sex års garanti.

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=T-2205X

Ett bra stativ håller länge, det är värt att satsa på kvalitet när du väl köper.

Om det inte måste vara kolfiber.

Sirui T-2005X eller T-1005X i paket med Sirui Kulled K-20X eller K-10X
2000-2500:-

Mycket bra kvalite på Sirui, till skillnad mot Triopo...

Om det inte måste vara kolfiber.

Sirui T-2005X eller T-1005X i paket med Sirui Kulled K-20X eller K-10X
2000-2500:-

Mycket bra kvalite på Sirui, till skillnad mot Triopo...

Skulle tro att T-1005X är i minsta laget, om man betänker att man helst inte vill dra ut mittpelaren på något stativ oavsett storlek och märke. Den är mest till för småjusteringar i höjdled snarare än att göra stativet högre. Redan T-2005X/T-2205X känns ganska små.

Är det inte ett sådant där som man inte kan fälla ned mittpelaren på, sådan blir nästan alltid mera instabila, än ett stativ där kameran så att säga sitter mera direkt på benen.

Jag tror det är ett sådant. Men det verkar ha fått genomgående ganska bra rescensioner vad jag sett. Även om dom flesta känns lite påklistrade och kanske är "sponsrade" svårt att säga^^. Hursomhelst kan jag leva med något sämre kvalitet om komforten och funktionaliteten är bra under resans gång :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar