Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

BRA rörelsebilder?

Produkter
(logga in för att koppla)

Cubix

Aktiv medlem
Help me out here!
Fotade mycket systemkamera 99-2003 men efter det blev det bara automatik tills häromdagen då jag skaffade en ny kamera, Canon EOS 40D, jag är nu tillbaka på ruta ett och behöver lite hjälp!

Jag tar mycket husdjursporträtt åt vänner och bekanta och har inte fått kläm på min canon! Har ni några tips och tricks hur man kan få shyssta rörelsebilder med BRA skärpa?
kort slutartid osv jo har försökt men det blir lik förb*nnat suddiga svansar och ben :( Jag vill ju frysa hundleken.

resultat

Ja du vilka värden jag använde... om jag Ändå minns det :(
här är 2 resultat när jag försökte hitta bra värden iallafall.
grusplanen ha ja försökt manuellt, men jag tror att jag gör fel när jag ställer slutar tid i kombination med bländaren för om ja gjorde tiden kortare blev de bara mörkt...

för det är väl kort tid jag behöver för att frysa en bild?
jag är kass på kombinationen med bländaren.. :(

bilden på gräsmattan är tagen med automatisk inställning av bländare,tid och fokus och den där "spring gubben ikonen" på kameran och den blir ju änu värre :S

Bilagor

• TestLola 043.jpg
    TestLola 043.jpg
    32.2 KB · Visningar: 908
  • testLola2.jpg
    testLola2.jpg
    17.3 KB · Visningar: 910
Hej!

Hundar är snabbare än man tror du lär köra på ca 1/500 dels sek för att vara hyffsat säker på att slippa rörelseoskärpa.

Automatikerna kan vid den här typan av foto vara till och med svårare att börja med än det manuella läget M.

Med kameran i M tittar du i sökaren & riktar mitten emot din hand som du håller ut så att den inte är skuggad. Håll samtidigt koll på exponerings mätare längst ner i bild vrid det bakra inmatningshjulet så att bländaren ändrar sig till kanske 4-5.6 beroende vad du har för objektiv, försök låta bli det lägsta numret det ger oftast sämre skärpa. Sedan vrider du det främmre inmatningshjulet så att tiden klättrar uppåt, exponeringsmätaren skall hamna nära mitten & ligger den på vänster sida när du är på tider runt 1/500dels sekund får du justera ISO-talet därefter.... jag skulle gissa att du får gå ända upp till ISO 3200 många gånger den här årstiden.

Så här gör jag

Så här gör jag när jag fotograferar sport (bortsett från ishockey):

Ställ kameran på läge AV (bländarprioritet).
Välj största möjliga bländare (lika med lägsta talet).
Ställ in ISO så högta att slutartiderna blir somm längst 1/500.

Jag tycker att slutarprioritetsläget (TV - time value på 40D) känns som ett säkrare kort. Allting kortare än 1/500s borde fungera, så jag hade utgått ifrån det för att vara säker på att inte få rörelseoskärpa och sen bara knäppt en massa efter att ha ställt in ISOn beroende på hur vädret är -- soligt väder = lågt iso och vice versa.

Om du kör med 40D måste du även ställa in "AI Servo" istället för "One Shot" som autofokus drive. Du ställer in det genom att trycka på knappen AF-drive vid övre displayen och sen vrida på främre hjulet. AI servo används för rörliga motiv och One shot för stillastående motiv. Det är den här inställningen jag tror att du har missat.

Jag brukar ta 3-4 bilder i serie istället för bara en för att försäkra mig om att någon av bilderna är i fokus. Jag har för mig att fokusmotorn på 40D fungerar optimalt på det sättet.

Jag tycker att slutarprioritetsläget (TV - time value på 40D) känns som ett säkrare kort. Allting kortare än 1/500s borde fungera...
"Säkrare" så länge du har tillräckligt högt ISO.

Nackdelarna som jag ser det är två stycken.
1. Under mörka förhållanden riskerar du att köra med onödigt högt ISO = onödigt brus.
2. Du riskerar onödigt liten bländare = mer skärpdjup.
För actionbilder, rent generellt, är ett kort skärpdjup att föredra, inte minst då du får en "renare" bakgrund.

Så långe man tänkar på att regelbundet kolla hur slutartiderna ser ut, så funkar det utmärkt att göra som jag beskriver ovan.

Sedan är ditt tips om att ta flera bilder i serie bra.
Inte enbart för att öka chansen att få bilder som är rätt fokuserade.
Utan för att det även ökar chansen att få bilder där "kompositionen" är bra.
(Vid sportfotografering är det oerhört lite av "komposition" som du själv kan påverka).

/Daniel.

Ja du vilka värden jag använde... om jag Ändå minns det :(
... och den där "spring gubben ikonen" på kameran och den blir ju änu värre :S

Fördelen med den digitala världen är att man inte behöver minnas !!
Högerklicka på orginalbilden och klicka längst ner, på "egenskaper", sen på fliken "sammanfattning"sen på knappen "avancerat". Vips så har du all information om bilden.

Man lär sig oerhört mycket av att titta på vad olika inställningar gör för bilden.

"spring gubbe ikonen" ställer automatiskt ISO på 400 oavsett om du behöver högre eller lägre ISO.

Fotar själv mycket sport och jag kör också varianten där jag ställer in den största bländaren (lägsta talet) och sedan varierar ISO-talet för att få bra tider.

Ett litet tips till angående hundbilder. Ner på marken och kryp. Bilderna blir nästan alltid bättre då.

Senast ändrad:
för det är väl kort tid jag behöver för att frysa en bild?
jag är kass på kombinationen med bländaren.. :(

Jo det är det.

Jag föreslår att du läser artiklarna i fotoskolan här på fotosidan så klarnar det säkert hur det där med bländare och slutare hänger ihop.

Jag tillhör också dem som i sådana här situationer föredrar att fota i bländarprioritet.

Alltså mitt råd:

Välj Av.

Vrid på lilla ratten tills du har största möjliga bländare. Det är det lägsta talet. Det värdet beror på ditt objektiv. Har du ett hyffsat objektiv kanske du får 2.8 eller 4.0, men ett litet enklare så blir det kanske 5.6 eller 6.3, vrid i alla fall till botten = lägsta möjliga värde. Det är möjligt att lägsta värdet kan vara olika vid olika zoomlägen - det beror på objektivet.

Ställ sedan in ISO på 800.

Fota och se hur resultate blir. Får du skarpa bilder kan du prova att sänka ISO (för att minska bruset). Får du inte skarpa bilder är du tvungen att höja ISO (och kommer att få mer brus).

Tycker du att det brusar för mycket är det bara att ta fram plånboken och köpa ett objektiv med större bländare!

Rådet om att använda Tv-läget och ställa in en tid tycker jag personligen är svårare att följa. Själv använder jag bara Tv just när jag vill uppnå en viss rörelseoskärpa och då välja en tid så det blir "lagom" oskarpt (oftast i kombination med panorering).

Jag fotar nog 90% av mina bilder i Av-läget.

De förvalda lägena för sport, porträtt osv är sällan optimala när det blir lite knepigare förhållanden.

Husdjur är perfekta objekt för att lära sig hur kameran fungerar - ge det några dar så kommer det att funka klockrent.

Mvh
Anders

Ett litet tips till angående hundbilder. Ner på marken och kryp. Bilderna blir nästan alltid bättre då.

mm, brukar ta bilder mycket nerifrån men detta var mest för o försöka få klarhet i funktionerna :)
tack allihop som tagit er tid att svara, imorgonbitti ska här upp och övas :D

tycker det va många bra tips....ska testa dom nästa gång på mina hundar. Om ni tror att hunden e snabb så har ni inte sätt min...Dvärgpinscher. ;p

Jag fotar alltid manuellt och tycker att den blir riktigt svårt med tanke på att vädret och skuggor kan förstöra hela bilden. Det kan bli riktigt bra men då kämpa jag för jä*** för att ställa in allt från sluta tid till...bländare.
Men någon jag tycker e att när jag ha hög slutatid så kan jag tycka att dom blir lite sämre kvalite...eller e det iso som gör det? (jag ställer hmm...typ 1/350 -1/ 1/400)
dpsep3.jpg

(Fokucering e riktad längre bort,jag vet)

Senast ändrad:
Starta på 1/500 och gå mot snabbare, kanske ner mot 1/2000.

1/350 låter i långsammaste laget för de där illbattingarna. Koppla ur auto iso om du har det.

välj så låg iso ljuset och optiken tillåter, men var inte rädd att öka när du måste.

vad är sämre kvalitet för dig? Brus, oskärpa konstig kontrast?

Om du provar Daniels tips ovan - håll koll på slutartiderna.

Rapportera av om det inte funkar.

Pröva att fota med blixt och synka med lång tid och på andra ridån.
Då kan man få såväl rörelseoskärpa som god skärpa när blixten löser ut. Lyckas du dessutom panorera så kan resultatet bli riktigt häftigt.
//Leif

Nu börjar det klarna.

Jag tror jag börjar få lite klarhet i mina bekymmer :)

Bilagor

• 02.jpg
    02.jpg
    27.7 KB · Visningar: 437
En rörelse mot kameran är ju också lättare att få skarp än en vinkelrätt mot fotoriktningen. Det är rätt att utnyttja det, om man inte kan komma till tider som är korta nog.

Jag kör förresten ibland med Tv, Auto ISO och Safety Shift på min 40D.

Då får jag:
* Önskad slutartid, om det går.
* ISO ökar från 400 till 800, om bländaren inte räcker till.
* Slutartiden blir längre, om max bländare och ISO 800 inte räcker till.
* Bättre skärpedjup så jag får lite mer inblick i miljön runt personen (är det oftast i mitt fall) om ljuset räcker till.

Allt detta automatiskt.

Av använder jag när jag vill ha så kort slutartid som möjligt, men det blir oftast för skarpt. Känslan av rörelse försvinner.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar