Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bra (OK) sport och natur kamera för under 4000kr?

Produkter
(logga in för att koppla)

Diny

Medlem
Storlek spelar ingen roll men har tyvär en begränsad budget.

Skulle önska mig en som klarade av att ta sportkort (springande hästar) i skärpa och naturkort mest vyer men även lättare macro mm).

Har en gammal ricoh som funkat kanonbra i sol alt om motivet inte rör sig. Dock har den brakat nu och jag skulle önska en bättre.

Foto är mitt stora intresse efter hästar och drömmen vore en kamera som man även kunde ställa in manuellt och med lite bättre zoom.

Såg en Panasonic Lumix DMC-FZ8 som först verkade kanonbra tills det stod att det blev mkt brus

Tacksam för alla tips

Jag skulle nog satsa på en Canon S5 IS som ger bra bilder och är logisk.

Du är inget undatagsfall som har en begränsad budget det har alla. Oavsett om man köper kameror o utrustning för 400, 4 000, 40 000 eller 400 000 (4 000 000) vad vet jag. För det finns hela tiden ngt som kostar mer.

S5 IS kostar från 4000-4500 kr beroende på inköpsställe.

Håller med om att S5, eller liknande ultrazoom, borde passa dig. Kul att kunna komma extra nära ju, och dessutom har dom alla inställningar man kan önska.

S5 är ju aningen ljusstarkare än de flesta konkurrenter så det är ju ett plus, och bildstabiliseringen lär du ha nytta av. Men är det mörkt och motivet rör på sig så blir det knepigt, då kompakter i denna klass är ordentligt brusiga på högre ISO.

Har själv en S3, och det är i stort sett samma kamera.

Japp "långzoomarna" har ju lite mindre sensorer än andra kompakter. Man får väl kalla dessa kameror för utomhus kameror. Men ger där mkt bra resultat.

Nu vet jag inte hur mycket du kan tänja på din budget. men mitt förslag är en Nikon D40. http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=D401855

Lite över din budget men kamera med möjlighet till helt manuella inställningar, om man vill. Om du sedan efter ett tag vill utöka ditt zoomomfång så köper du ett objektiv du vill ha.

Nu har jag inte så stor erfarenhet av de andra kamerorna som nämns i tråden men jag tror att du i d40 får betydligt bättre och snabbare autofokus, mindre brus, bättre möjlighet till bra bilder i dåliga ljusförhållanden.

Det finns säkert liknande lika bra alternativ bland de andra stora kameratillverkarna som hamnar i ungefär samma prisklass men eftersom jag själv kör Nikon så är det det jag rekommenderar.

En D40 ger säkerligen bättre bildkvalité än en S5 IS. Men sen ska det vara ett bra teleobjektiv o ett bra makro o kitzoom. Man får inte glömma att många kompakter ger en trevlig "makro"/närgräns funktion. Det springer liksom iväg till en 8000-9000 kr för en D40 begagnad sådan med alla tillbehör.

Hästar är rätt stora djur så 55mm räcker säkert för det, landskap funkar med 18mm och kitobjektivet är väldigt skarpt.

måste det till macro så kan man faktiskt köpa en mellanring för nån hundralapp på ebay.

Tele är överskattat men skulle behovet krypa på så kan trådskaparen säkert skrapa ihop pengar till nikon 55-200 vr nån gång i framtiden.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar