Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bra och billig begagnad DSLR för nybörjare?

Produkter
(logga in för att koppla)

Ulf Hermod

Aktiv medlem
För flera år sedan fotograferade jag med analoga systemkameror, t ex Minolta XE-1 och Olympus OM-1. Först 2004 köpte jag min första digitala kompaktkamera.
Nu vill jag ta ett steg till och lära mig använda DSLR.

Önskar därför få förslag på DSLR som är lätta att förstå och använda. Inser dock att det av kostnadsskäl (max 1500 för huset) nog måste handla om lite äldre DSLR, alltså modeller som lanserades 2003-2007.

Letat och läst en hel del på FS och DPreview, och fått uppfattningen att bland annat Canon har en rad vettiga modeller: 300D, 350D, 400D, 450D osv - men även 10D, 20D, 30D och 40D.

En anledning till mitt intresse för DSLR är att jag förstått att med en DSLR kan jag digitalisera mina dior och negativ genom att helt enkelt fotografera av dem, vilket lär gå betydligt snabbare än med scanner.
 
Av kamerorna du föreslår skulle jag rekommendera semi-proffs modellerna, alltså X0D.
Dessa är lättare att jobba med och har en display bak för menyinställningar/bildvisning, och en svartvit display på toppen där du kan se aktuella inställningar. I din prisklass hade jag letat efter 30D, dem borde kunna gå att få för 1500kr begagnat med lite tur.

Motsvarande hos Nikon går säkert precis lika bra men dem har jag ingen egen erfarenhet av och vet inte vilket modell som kan rekommenderas där. Om du tänkt använda gamla analoga objektiv så är dock Canon att föredra då objektivfattningen sitter närmare sensorn, vilket gör att väldigt många gamla objektiv fungerar med enkla billiga adaptrar.
 
Jag har inga synpunkter på vad du väljer för kamer men kan kanske tillföra lite annat.

Till det kamerahus du köper behöver du också något slags anordning för att kunna komma nära så det blir meningsfullt att fotografera diabilderna. Makroobjektiv eller mellanringar + ett lämpligt objektiv eller bälg + ett lämpligt objektiv. Det objektiv som vanligen följer med kameran kan du inte komma tillräckligt nära med.

Att många använder en systemkamera för att fotografera av dia beror nog på, i många fall, att man redan har en sådan samt något lämpligt objektiv mm att sätta på kameran. En annan anledning kan vara att systemkameror kan leverera rawfiler vilket kan vara bra om man ska fixa besvärliga färgstick.
Själv har jag en bälg med reprotillsats + ett förstoringsobjektiv + en 6 Mp Pentax K100D. Men jag började faktiskt för snart 10 år sedan med en 3 Mp kompaktkamera som hade en bra närgräns och fotade av enstaka dia med den.

Tekniskt är det enklare med en bra kampaktkamera, de flesta har mycket bra närgräns och med en sensor på 10 -16 Mp kan man använda de centrala delarna av sensorn och undviker därmed nästan helt den (vanligen) tunnformiga distorsion som många har i makroläget och som mest märks i kanterna. Kan kompaktkameran sedan leverera rawfiler så menar jag att resultatet borde bli fullt tillfredsställande för visning med projektor eller på en TV med full hd.

Någon lämplig belysning behövs i vilket fall och någon slags anordning för att hålla kameran liksom något som håller diat på plats så att det hamnar på rätt ställe varje gång. Ett litet ljusbord för 5-600 kr använder jag själv. Lite pappslöjd i svart papp för att maska bort ströljus och för att fixa en liten ram som lokaliserar diat rätt kan behövas. Om ljusbordet, liksom mitt, inte har en helt slät yta så måste man fixa så att diat kommer från glaset någon cm, annars kommer glasets struktur att synas i bilden.
 
Om du tänkt använda gamla analoga objektiv så är dock Canon att föredra då objektivfattningen sitter närmare sensorn, vilket gör att väldigt många gamla objektiv fungerar med enkla billiga adaptrar.

Om man nu ska ha en liten Nikon Vs Canon debatt så behövs inga adaptrar för att köra objektiv från 70-talet och framåt på Nikon DSLR.

Men till ämnet. Det är svårt att rekommendera något begagnat till en nybörjare, för det kan ju vara ett "vrak" man får tag på som inte främjar eventuellt intresse. Samtidigt växer man snabbt ur en "nybörjarkamera" om det visar sig att det är roligt att fota.

"Bra" begagnade kamerahus i 1500-kronorsklassen börjar bli väldigt gammalmodiga rent tekniskt och risken att något är defekt ökar.
Om du kunde låna/köpa från någon bekant som kan gå i god för att kameran är i bra skick eller köper begagnat i butik med garanti så minskar risken att det blir pengarna i sjön.

Jag skulle gå upp i prisklass annars, men det hjälper förstås inte dig i nuläget.
 
Intressant inlägg, Bildsten!
Jag har Samsung EX1 (10 Mp och raw-format). Menar du att den skulle kunna användas för att fota dia och neg? Det alternativet har jag faktiskt aldrig tänkt på!
Nyfiken på ditt svar!
 
Det skulle säkert kunna fungera med kameran du redan har men jag hade varit lite orolig över distorsionen som objektivet ger. Denna distorsion gör att samtliga bilder du tar på dia/neg kommer att förvrängas. Dock kanske det finns i mjukvaran för din råformatshanterare något val som gör att den kompenserar för distorsionen för just den brännvidd du tagit bilden med?

På kompaktkameror med zoomobjektiv brukar distorsionen tyvärr inte vara speciellt bra korrigerat.

Tror att bäst resultat får man med ett bra makroobjektiv med fast brännvidd då distorsionen oftast där är mycket väl kontrollerad.
 
Om man nu ska ha en liten Nikon Vs Canon debatt så behövs inga adaptrar för att köra objektiv från 70-talet och framåt på Nikon DSLR.

Fast då ska man kanske också påpeka att man varken får af eller exponeringsautomatik med äldre Nikonobjektiv, även om bajonetten passar. När det gäller Canon får man full funktion med alla objektiv som kommit de senaste 25 åren.
 
Kanske lite sent. MEN, ingen idé att köpa digitalkameror begagnat. Har inte sett en enda begkamera som varit nåt vettigt pris på på flera år. De flesta jämför sit beg-pris med va kameran kostade ny för flera år sen.. men samma kamera går oftast få helt ny till ungefär samma pris om man söker på www.prisjakt.se.
 
Fast då ska man kanske också påpeka att man varken får af eller exponeringsautomatik med äldre Nikonobjektiv, även om bajonetten passar. När det gäller Canon får man full funktion med alla objektiv som kommit de senaste 25 åren.

Vilket bara gäller de billigaste husen... annars funkar det rakt av. Men det är nog inte problemet här.
 
Fast då ska man kanske också påpeka att man varken får af eller exponeringsautomatik med äldre Nikonobjektiv, även om bajonetten passar. När det gäller Canon får man full funktion med alla objektiv som kommit de senaste 25 åren.

Exponeringsautomatiken funkar hur bra som helst på min D700 med gluggar från 80-talet fyi. Bara Nikon 3xxx och 5xxx som inte klarar av det om jag vill minnas rätt.
 
Intressant inlägg, Bildsten!
Jag har Samsung EX1 (10 Mp och raw-format). Menar du att den skulle kunna användas för att fota dia och neg? Det alternativet har jag faktiskt aldrig tänkt på!
Nyfiken på ditt svar!

Enklast är att prova hur det blir.
Ta en pappskiva och gör ett hål i mitten av den lagom för diat. Pappskivan ska vara som ett A4 ungefär och ska minska risken för överstrålning och därmed minskad kontrast. Tejpa upp skivan med diat på ett fönster med neutral utsikt (inga röda tegelkåkar el dyl i bakgrunden). Eftersom du fotograferat dia tidigare kanske du redan har ett ljusbord, i så fall använd det om det är rätt sorts lysrör i det eller glödljus. Det går också att rigga upp lite belysning med en skrivbordslampa (ej med energisparlampa, det ska vara halogen eller vanligt glödljus) och ett vitt papper el dyl som reflektor bakom diat för att få jämnare belysning. Just för att prova skärpa och distorsion är ljustemperaturen inte så viktig.

Om du tänker satsa på det här, vare sig med en systemkamera eller kompakt, behöver du i vilket fall som helst en bra ljuskälla. Här är ett exempel:
http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=361330
Köp i så fall även det nätagg som rekommenderas till det. Jag har själv ett liknande märkt GePe.

Det går också att använda en blixt, då gärna en med TTL, tillsammans med en systemkamera. Det behövs då en opalskiva eller dyl mellan blixt och dia.för jämn belysning.

Eftersom din kamera kan leverera raw-filer kan du f.ö. i rawkonverteraren ställa ljustemperaturen fritt.

Sätt kameran på stativ och ställ in den på makroläget och lägsta ISO och blända ner ett eller två steg (om det finns A eller M på kameran) och om det går, zooma in lite grann, och ställ in skärpan. Det går kanske inte att zooma alls när kameran är i makroläge, en del kameror har ett fast makroläge. Anledningen till att zooma in lite är att objektiven i allmänhet har mindre distorsion och bättre skärpa och minst vinjettering någonstans i mitten av zoomomfånget.
Använd inte hela sensorytan utan låt lite av diaramen vara med i kanterna av samma skäl som ovan.

Det är bara du själv som kan avgöra om resultatet duger.

Det fordras alltid en del efterarbete i något bildbehandlingsprogram. Avfotografering av dia och svv neg ger någorlunda enkel efterbehandling vilket inte kan sägas om färgneg. Om avfotograferingen tar 20 sek i genomsnitt (när man fått upp farten) så tar snarare efterbehandlingen 200 sekunder för dia och svv. Det handlar om betydligt mera arbete med färgneg och resultatet blir varierande. Färgneg fixas bäst i en skanner om det finns anständiga profiler i dess programvara.

Vissa moment kan läggas i en action i PS, tex att slå samman lager - konvertera till 8 bitar från 16 - konvertera till sRGB från Adobe RGB och gå till sparaläget.
 
Har av en tillfällighet just skrivit i bloggen om detta. Kan kanske vara av intresse? Min variant kräver ett makroobjektiv på ca 50mm, i mitt fall 60mm. Annars skulle det ju funka med en vanlig 50mm (billigt) och mellanring. Med stepringar går det att montera på vilken filtergänga som helst (nästan). Skulle förmodligen funka på kompaktkamera om det nu finns filtergänga på den vilket inte är så vanligt.
http://www.fotosidan.se/blogs/fwdfoto/radda-gamla-dia.htm

/Frode
 
Då borde det ju funka med dylik Nikongrunka eftersom kameran har bra närgräns. Skulle nog testa först i alla fall. Med mitt 105mm makroobjektiv funkar det inte men det bror nog på att arbetsavståndet till hållaren blir för kort. /Frode
 
Har precis kollat min EX1 och upptäckt att den faktiskt har 52mm gänga.


Jag rekommenderar inte att hänga på något tungt på objektivet på en kompaktkamera. Möjligen en närbildslins men det ska i så fall vara en med mycket hög kvalité.
Jag tittade på testet av din kamera här:
http://www.dpreview.com/reviews/samsungtl500
Den heter TL 500 i staterna.
Den har tydligen inte så väldigt bra makroegenskaper och har dessutom rätt rejäl distorsion. Kamerans inbyggda algoritmer korrigerar distorsionen mm när den levererar jpg, det fixas också om du använder Samsungs egen rawkonverterare.
Men det är bara att prova sej fram.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.