Annons

Bra objektivlock till Sigma 17-70/2,8-4,5? Eller sk jag slakta ett billigt UV-filter?

Produkter
(logga in för att koppla)

David G

Aktiv medlem
Är det nån som vet var man kan köpa ett objektivlock med finger-grepp på framsiden istället för på sidorna? Och som inte är så tjockt att det riskrar att ta i frontlinsen?

Sigma-locket som följe med objektivet är nästan omöjligt att ta av när motljusskyddet är på så jag köppte ett anant på tradera men jag tror att det tar i linsen. Jag provade att lägga en tunn pappersbit på linsen mitt under locket och sen skaka på objektivet med locket på och då ligger pappersbiten kvar, troligtvis för att den klämms fast mellan linsen och locket. Med orginal-locket, som är tunnare på insidan, flyttar pappersbiten på sig.

Eller ska jag trycka ur glaset ur ett filter så att jag får en tom ring att skruva fast så att locket hamnar längre ut? Risk för vinjettering?

Nån som har lust att sälja ett trasigt/billigt 72mm filter?

//David

Nyare Sigma 18-50 2.8 har smartare lock typ Tamron,det borde gå att köpa som reservdel.

Mvh Sverker

Tänkte upppdatera tråden med resultat av min jakt på objektivlock.

Det där som heter LC-72 och finns på tradera tog ju i frontlinsen så jag vågade inte använda det. Lite lustigt att både canon, nikon och de omärkta heter LC-72 och ser väldigt lika ut, det måste ju va pirat tillverkning?

Men så hittade jag ett Hama-lock som viserligen var enkelt och inte hadde så bra fingergrepp, men det var tunt på mitten så det inte tar i linsen, och det är i alla fall mycket lättare att sätta dit och ta av än orginal Sigma-locket.

Sigma...............Tradera/LC-72............Hama

Bilagor

• PICT8507.jpg
    PICT8507.jpg
    16.7 KB · Visningar: 149
  • PICT8504.jpg
    PICT8504.jpg
    17.4 KB · Visningar: 150
ANNONS