Annons

Bra mappsystem i lightroom?

Produkter
(logga in för att koppla)

mimmione

Aktiv medlem
Hej har för en månad sedan köpt mig lightroom 4. Har kikat på kurser på moderskeppet och lärt mig lite grand. Nu har jag en fråga om hur ni sorterar era bilder/mappar. Enligt morderskeppet så lägger man ju in en bilderna från en mapp in i lightroom, mitt mappssytem har varit efter datum. Lägger in mina bilder allteftersom och bilderna ligger i mappar efter datummärkning. Alla ligger i kronologisk ordning på en separat hårddisk. Nu är min fundering, ska jag börja lägga in mapparna/bilderna efter mitt mappsystem och sedan tagga och lägga in i favorit mappar i lightroom istället, eller ska jag helt enkelt ändra system på datorn? Hur gör ni och vad har ni för system?

På hårdisken kör jag mapparna så här:

ÅR > MÅNAD (i själva verket 2 månad i stöten, Jan-Feb, Mars-April osv) > DATUM + KORT BESKRIVNING (t.ex. 13-02-05 Bröllop Svensson)

Sedan består mitt filnamn av "initialer + datum + löpnummer" (ex MA1302050001.dng)

En hel sökväg kan då se ut så här: 2013\Jan-Feb\13-02-05 Bröllop Svensson\MA130205001.dng

I LR sorterar jag sedan även upp det efter jobbtyp (privatkund, företag, egna projekt etc), bildtyp m.m. i olika collections samt lägger på nyckelord.

För min del fungerar det väldigt bra och jag känner att jag iaf hyffsat enkelt kan hitta filer även direkt på hårddisken om jag inte kommer åt dom i LR av någon anledning.

Jag gör (ungefär) som Micke.
Använder där efter smarta kollektioner i LR för att få ut de bilder jag vill ha.

My Pictures -> Year -> Day

Jag har tre nivår, Först "My pictures" på en separat HD sedan har jag underkataloger för år, och sedan datum. I LR har jag importerat hela strukturen utan att flytta bilderna. Genom att välja My Pictures in LR kan jag söka genom hela disken. Eller så kan jag välja enstaka år eller dagar. Har funkat bra med mina 15år och 77,000 bilder, och gör att man inte tappar kontroll innan man har hunnit sätta keywords och betygsätta alla bilder.

Så jag hade behållit din nuvarande struktur, men se bara till att importera från högsta nivå, så du kan söka genom hela disken.

Alla ligger i kronologisk ordning på en separat hårddisk. Nu är min fundering, ska jag börja lägga in mapparna/bilderna efter mitt mappsystem och sedan tagga och lägga in i favorit mappar i lightroom istället, eller ska jag helt enkelt ändra system på datorn? Hur gör ni och vad har ni för system?

En bra filstruktur är bra. Jag har också kronologisk ordning, fungerar utmärkt, har haft det innan lightroom. Jag har en mapp per tagninstillfälle.

Behåll ditt mappsystem om det fungerar bra för dig. Tagga bilderna och gör olika samlingar i LR. Sedan jag skaffade LR har jag äntligen överblick över mina bilder, har 145.000 bilder idag.

Hej har för en månad sedan köpt mig lightroom 4. Har kikat på kurser på moderskeppet och lärt mig lite grand. Nu har jag en fråga om hur ni sorterar era bilder/mappar. Enligt morderskeppet så lägger man ju in en bilderna från en mapp in i lightroom, mitt mappssytem har varit efter datum. Lägger in mina bilder allteftersom och bilderna ligger i mappar efter datummärkning. Alla ligger i kronologisk ordning på en separat hårddisk. Nu är min fundering, ska jag börja lägga in mapparna/bilderna efter mitt mappsystem och sedan tagga och lägga in i favorit mappar i lightroom istället, eller ska jag helt enkelt ändra system på datorn? Hur gör ni och vad har ni för system?

Hej, jag har sedan jag skaffade min första digitalkamera 2003 ett "system" för att spara bildfilerna på disk. Det hör kanske inte så mycket hit, men mitt system består av årsvisa huvudmappar och under dem ligger en schysst namngiven mapp för varje tillfälle jag tömt minneskort. När jag skaffade LR för några år sen så reflekterade jag inte över att börja spara bildfiler på nåt annat sätt än jag gjort dittills. Jag har fortsatt med min struktur och det funkar finfint för mig.

Vad jag vill ha sagt är bara att om du har ett mappsystem som du trivs med så ska du inte ändra på det bara för att du skaffat Lightroom. Enkelt uttryckt kan man säga att LR inte bryr sig ett dugg om hur du valt att spara dina filer. Peka bara ut var en bild finns på disken så kommer LR att hålla reda på den så länge du vill. Sen kan du i den utsträckning du vill använda LRs funktioner för nyckelord, samlingar, kategorisering etc för att kunna bläddra bland dina bilder antingen med hjälp av sådana strukturer eller med hjälp av mappstrukturen.

Jag började med att importera en mapp här och där i LR men det var fel väg. Gör nu som de andra: Toppnivån: Alla bilder, under den en mapp per år, och sen lite mindre mappar. Enda skillnaden är att möjligen att jag har rätt många äldre bilder på en NAS (Separat hårddisk/server via WiFi ) så dessa bilder ligger i en separat mapp (med undermappar per år) i LR. Behåll som sagt var det system du har.

Datumbaserade mappar enligt ÅÅÅÅ/MM/DD och detta dessutom i en egen huvud mapp. En bild tagen idag hamnar i E:/foto/2013/02/19.

LR fixar mapparna automatiskt vid import, och det är aldrig någon tvekan om var en bild ska lagras, den kan ju bara vara tagen vid ett enda datum.

Sen använder jag keywords och smart collections för att gruppera och hitta bilder.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto